Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Moduł kształcenia w obszarze zdrowia publicznego: Edukacja i poradnictwo żywieniowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D2-M/EPZ-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Moduł kształcenia w obszarze zdrowia publicznego: Edukacja i poradnictwo żywieniowe
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.

- konsultacje: 4 godz.

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godz.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godz., co odpowiada 1,2 punktom ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.

- samokształcenie: 5 godz.

- konsultacje: 4 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 6 + 2= 7 godz.

Nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

Nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 6 + 1 = 7 godzin (0,3 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W-01Rozpoznaje efektywność programów profilaktycznych i edukacyjnych z zakresu dietetyki (K_W23)

W-02 Zna metody efektywnego dialogu motywacyjnego z klientem/pacjentem (K_W16)


W-03 Zna czynniki środowiskowe mające wpływ na zdrowie populacji (K_W13)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U-01 Student potrafi opracować program edukacyjny z zakresu żywienia (K_U01, K_U06)

U-02 Wykorzystuje zasady kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych, głównie dotyczących żywienia w konstruowaniu programów profilaktycznych (K_U04)


U-03 Potrafi dostosować odpowiednie metody edukacyjne do specyfiki tematu i odbiorcy (K_U03)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K-01 wykazuje zdolność do samodzielnego planowania i umiejętność wspierania innych w tym zakresie (K_K05)

K-02 planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy (K_K01)


K-03: Prezentuje postawę aktywnego zaangażowania w problemy zdrowia publicznego, przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej (K_K09)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny

- debata

- prelekcje


Ćwiczenia:

- dyskusja dydaktyczna

- prezentacja multimedialna

- metody eksponujące: film, pokaz, prelekcje

- analiza przypadków


Samokształcenie:

- analiza materiałów źródłowych

- studium przypadków


Skrócony opis:

Przedmiot przedstawia wybrane zagadnienia i problemy z zakresu zasad konstruowania projektów wspierających działania w sferze edukacji i poradnictwa żywieniowego.

Pełny opis:

W trakcie wykładów przekazywana jest wiedza na temat sposobów oddziaływania edukacyjnego na dzieci, młodzież i dorosłych w zakresie żywienia, działań motywujących odbiorcę do zmiany nawyków żywieniowych oraz stylu życia.

W trakcie ćwiczeń studenci nabywają umiejętności, które są szczególnie przydatne w realizacji programów edukacyjnych, profilaktycznych i promujących zdrowie i racjonalne odżywianie i ich efektywnym wdrażaniu. Treści zawarte w programie zostały tak dobrane, aby studenci przyswoili niezbędny zasób wiedzy i kompetencji z zakresu budowy i realizacji programów edukacyjnych w obszarze ochrony zdrowia publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między odpowiednim sposobem odżywiania a stanem zdrowia.

Forma samokształcenia umożliwia zdobycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia samodzielnego studium literatury naukowej w obszarze tematycznym przedmiotu oraz przedstawienia wyprowadzonych wniosków.

Literatura:

Obowiązkowa:

Gawęcki J. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Karski J.B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. CeDeWu, Warszawa 2008

Zalecana:

Łuszczyńska A.: Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? GWP. Gdańsk 2004

Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN. Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja, przygotowanie programu profilaktycznego w obszarze edukacji zdrowotnej: W-01 (K_W23),W-02 (K_W16), W-03 (K_W13)

Zajęcia warsztatowe: U-01 (K_U01, K_U06),U-02 (K_U04);

U-03 (K_U03), K-02 (K_K01)

Przedłużona obserwacja: K-01 (K_K05), K-03: (K_K09)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)