Moduł kształcenia w obszarze zdrowia publicznego: Edukacja i poradnictwo żywieniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D2-M/EPZ-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Moduł kształcenia w obszarze zdrowia publicznego: Edukacja i poradnictwo żywieniowe |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - konsultacje: 4 godz. - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godz., co odpowiada 1,2 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - samokształcenie: 5 godz. - konsultacje: 4 godz. - przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 6 + 2= 7 godz. Nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: Nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 6 + 1 = 7 godzin (0,3 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W-01Rozpoznaje efektywność programów profilaktycznych i edukacyjnych z zakresu dietetyki (K_W23) W-02 Zna metody efektywnego dialogu motywacyjnego z klientem/pacjentem (K_W16) W-03 Zna czynniki środowiskowe mające wpływ na zdrowie populacji (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U-01 Student potrafi opracować program edukacyjny z zakresu żywienia (K_U01, K_U06) U-02 Wykorzystuje zasady kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych, głównie dotyczących żywienia w konstruowaniu programów profilaktycznych (K_U04) U-03 Potrafi dostosować odpowiednie metody edukacyjne do specyfiki tematu i odbiorcy (K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K-01 wykazuje zdolność do samodzielnego planowania i umiejętność wspierania innych w tym zakresie (K_K05) K-02 planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy (K_K01) K-03: Prezentuje postawę aktywnego zaangażowania w problemy zdrowia publicznego, przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - debata - prelekcje Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - prezentacja multimedialna - metody eksponujące: film, pokaz, prelekcje - analiza przypadków Samokształcenie: - analiza materiałów źródłowych - studium przypadków |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wybrane zagadnienia i problemy z zakresu zasad konstruowania projektów wspierających działania w sferze edukacji i poradnictwa żywieniowego. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów przekazywana jest wiedza na temat sposobów oddziaływania edukacyjnego na dzieci, młodzież i dorosłych w zakresie żywienia, działań motywujących odbiorcę do zmiany nawyków żywieniowych oraz stylu życia. W trakcie ćwiczeń studenci nabywają umiejętności, które są szczególnie przydatne w realizacji programów edukacyjnych, profilaktycznych i promujących zdrowie i racjonalne odżywianie i ich efektywnym wdrażaniu. Treści zawarte w programie zostały tak dobrane, aby studenci przyswoili niezbędny zasób wiedzy i kompetencji z zakresu budowy i realizacji programów edukacyjnych w obszarze ochrony zdrowia publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między odpowiednim sposobem odżywiania a stanem zdrowia. Forma samokształcenia umożliwia zdobycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia samodzielnego studium literatury naukowej w obszarze tematycznym przedmiotu oraz przedstawienia wyprowadzonych wniosków. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Gawęcki J. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. Karski J.B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. CeDeWu, Warszawa 2008 Zalecana: Łuszczyńska A.: Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? GWP. Gdańsk 2004 Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN. Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, przygotowanie programu profilaktycznego w obszarze edukacji zdrowotnej: W-01 (K_W23),W-02 (K_W16), W-03 (K_W13) Zajęcia warsztatowe: U-01 (K_U01, K_U06),U-02 (K_U04); U-03 (K_U03), K-02 (K_K01) Przedłużona obserwacja: K-01 (K_K05), K-03: (K_K09) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.