Zdrowie publiczne: Zdrowie publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D2-ZPZP-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie publiczne: Zdrowie publiczne |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu podstaw epidemiologii oraz żywności i żywienia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: − udział w wykładach: 10 godzin − udział w seminariach: 15 godzin − udział w konsultacjach: 1 godzina − zaliczenie: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godzin, co odpowiada 0,90 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: − udział w wykładach: 10 godzin − udział w seminariach: 15 godzin − udział w konsultacjach: 1 godzina − przygotowanie do seminariów: 2 godziny − przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 39 godzin, co odpowiada punktowi 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: − przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10+1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 13 godzin co odpowiada 0,5 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: − przygotowanie do seminarium (w zakresie praktycznym): 1 godzina − udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,04 punktowi ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: − przygotowanie do seminariów: 1 godzina Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 1 godzina, co odpowiada 0,03 punktowi ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki − nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe założenia i zadania zdrowia publicznego. Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia oraz założenia i programy promocji zdrowia w Polsce. (K_C.W13.) W2: Zna wzajemne relacje między żywnością, żywieniem a zdrowiem i potrafi je wykorzystać w praktyce. (K_C.W14.) W3: opisuje wpływ stylu życia na zdrowie (K_C.W7.) W4: przedstawia sposoby identyfikacji czynników ryzyka rozwoju chorób oraz działań profilaktycznych (K_C.W10.) W5: przedstawia zasady interpretowania częstości występowania chorób i niepełnosprawności oraz zasady oceny epidemiologicznej chorób cywilizacyjnych (K_C.W13.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: stosuje metody epidemiologiczne w rozwiązywaniu wieloczynnikowej etiologii zjawisk zdrowotnych, problemów prawdopodobieństwa i zmienności mierzonych cech zdrowotnych (K_C.U3.) U2: zbiera informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób zakaźnych i przewlekłych oraz planuje działania profilaktyczne na różnych poziomach zapobiegania chorobom (K_C.U4.) U3: dobiera, organizuje i wykonuje badania przesiewowe w profilaktyce chorób cywilizacyjnych (K_C.U5.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: współpracuje i wspiera dla dobra i zdrowia pacjenta (K_C.K3.) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: − wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną − wykład problemowy − wykład konwersatoryjny Seminarium: − analiza wyników badań epidemiologicznych − metoda klasyczna problemowa − dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Zdrowie Publiczne dotyczy zasad profilaktycznej działalności służby zdrowia. Ma na celu: kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego oraz umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych w celu zapobiegania szerzeniu się chorób chorób cywilizacyjnych. |
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Zdrowie Publiczne mają za zadanie zapoznać studenta z przedmiotem jako nauką o charakterze teoretycznym i praktycznym. Mają na celu przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu zdrowia publicznego i promocji zdrowia. Student zapoznaje się z podstawowymi informacjami na temat rozprzestrzenienia chorób niezakaźnych w Polsce oraz na świecie. Seminaria uaktywniają postawę studenta. W ramach seminariów analizują przyczyny najczęściej występujących chorób i niezakaźnych, opracowują system profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej i trzeciorzędowej w wybranych chorobach, poznają typy badań epidemiologicznych i ich wykorzystanie do oceny stanu zdrowia zbiorowościy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Kulik T., Latalski M. Zdrowie Publiczne. Lublin 2002. 2.Jędrychowski W (red.). Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. 3.Sygit M.: Zdrowie publiczne. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Jethon Z (red.). Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997 2. Wojtczak A.: Zdrowie publiczne: wyzwania dla systemów zdrowia XXI wieku. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 3. Jarosz M (red.). Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Zdrowie Publiczne jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Higieny, Epidemiologii i Ergonomii. Egzamin końcowy teoretyczny składa się z 4 pytań otwartych. Za każdą odpowiedź student uzyskuje punkty w skali 1-3. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 60% punktów. Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Egzamin końcowy teoretyczny: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4,W5) Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (U1, U2, U3,) Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3 punkty; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, K1) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 4 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Ewa Bednarska, Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Bernadeta Szczepańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Zdrowie Publiczne dotyczy zasad profilaktycznej działalności służby zdrowia. Ma na celu: kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego oraz umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych w celu zapobiegania szerzeniu się chorób chorób cywilizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Zdrowie Publiczne mają za zadanie zapoznać studenta z przedmiotem jako nauką o charakterze teoretycznym i praktycznym. Mają na celu przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu zdrowia publicznego i promocji zdrowia. Student zapoznaje się z podstawowymi informacjami na temat rozprzestrzenienia chorób niezakaźnych w Polsce oraz na świecie. Seminaria uaktywniają postawę studenta. W ramach seminariów analizują przyczyny najczęściej występujących chorób i niezakaźnych, opracowują system profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej i trzeciorzędowej w wybranych chorobach, poznają typy badań epidemiologicznych i ich wykorzystanie do oceny stanu zdrowia zbiorowościy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Kulik T., Latalski M. Zdrowie Publiczne. Lublin 2002. 2.Jędrychowski W (red.). Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. 3.Sygit M.: Zdrowie publiczne. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Jethon Z (red.). Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997 2. Wojtczak A.: Zdrowie publiczne: wyzwania dla systemów zdrowia XXI wieku. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 3. Jarosz M (red.). Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Samokształcenie, 4 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Andrzejewska, Ewa Bednarska, Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Wioletta Tomaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Zdrowie Publiczne dotyczy zasad profilaktycznej działalności służby zdrowia. Ma na celu: kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego oraz umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych w celu zapobiegania szerzeniu się chorób chorób cywilizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Zdrowie Publiczne mają za zadanie zapoznać studenta z przedmiotem jako nauką o charakterze teoretycznym i praktycznym. Mają na celu przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu zdrowia publicznego i promocji zdrowia. Student zapoznaje się z podstawowymi informacjami na temat rozprzestrzenienia chorób niezakaźnych w Polsce oraz na świecie. Seminaria uaktywniają postawę studenta. W ramach seminariów analizują przyczyny najczęściej występujących chorób i niezakaźnych, opracowują system profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej i trzeciorzędowej w wybranych chorobach, poznają typy badań epidemiologicznych i ich wykorzystanie do oceny stanu zdrowia zbiorowościy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kulik T., Latalski M. Zdrowie Publiczne. Lublin 2002. 2. Jędrychowski W (red.). Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010. 3. Sygit M.: Zdrowie publiczne. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Jethon Z (red.). Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997 2. Wojtczak A.: Zdrowie publiczne: wyzwania dla systemów zdrowia XXI wieku. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 3. Jarosz M (red.). Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.