Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia praktyczne: Praktyka w szpitalu dziecięcym (oddziale, kuchni, żłobku, poradni dietetycznej) 3 tyg

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D3-POD-N1d
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia praktyczne: Praktyka w szpitalu dziecięcym (oddziale, kuchni, żłobku, poradni dietetycznej) 3 tyg
Jednostka: Katedra Żywienia i Dietetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w praktyce: 105 godz.

- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 105,5 godz., co odpowiada 4,22 punktom ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w praktyce: 105 godz.

- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.

- konsultacje 1 godz.

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 0,5 = 1,5 godz.

Nakład pracy studenta wynosi: 108 godz., co odpowiada 4,32 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 1 godz.

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1 godz.


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 4 godz., co odpowiada 0,16 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:


- przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 2 godz. (0,1 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

nie dotyczy


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

105 godz., co odpowiada 4,2 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna składniki pokarmowe nie tolerowane we wskazanych jednostkach chorobowych (K_W07)

W2: Zna organizacje stanowisk pracy zgodnie z wymogami ergonomii, warunkami sanitarno – higienicznymi produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego i przemysłu spożywczego oraz współczesne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia (K_W11)

W3: Zna podstawowe zasady organizacji żywienia w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego i otwartego (K_W13)

W4: Zna i wdraża zasady zdrowego żywienia i stylu życia młodzieży i dorosłych oraz przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania (K_W18)

W5: Wskazuje metody (w tym badania przesiewowe) u osób z nieprawidłową masą ciała (niedożywionych oraz/lub osób z nadwagą/otyłością) (K_W19)

W6: Zna zasady i podstawy fizjologiczne dietetyki pediatrycznej oraz zasady żywienia kobiet w okresie ciąży i w okresie karmienia piersią (K_W20)

W7: Zna diagnostykę laboratoryjną na poziomie podstawowym i potrafi określać skład i parametry biologiczne i fizykochemiczne (K_W26)



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U26 Posiada umiejętność prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń.

K_U05 Potrafi pracować w zespole wielodyscyplinarnym w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem.

K_U06 Potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta.

K_U10 Wykorzystuje wyniki badań laboratoryjnych w planowaniu żywienia.

K_U18 Potrafi zaplanować i wdrożyć odpowiednie postępowanie żywieniowe w chorobach inwazyjnych i nieinwazyjnych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K06 Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do informacji dotyczącej proponowanego postępowania dietetycznego oraz jego możliwych następstw i ograniczeń.

K_K08 Potrafi brać odpowiedzialność za działania własne

i właściwie organizować pracę własną.


Metody dydaktyczne:

zajęcia praktyczne

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zapoznanie z zasadami planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych występujących u dzieci.

Pełny opis:

1. Zapoznanie z przyczynami alergii pokarmowej, objawami, zaleceniami żywieniowymi. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

2. Zapoznanie z zasadami planowania diet w zespole złego wchłaniania – w chorobie trzewnej. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

3. Zapoznanie z zasadami żywienia w mukowiscydozie. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

4. Zapoznanie z zasadami planowania diet w fenyloketonurii. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

5. Zapoznanie z zasadami żywienia w niedokrwistości. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

6. Zapoznanie z zasadami planowania diet w oparzeniach. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

7. Zapoznanie z zasadami żywienia w nerczycy. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

8. Umiejętność udzielania porad dietetycznych rodzicom dzieci przebywających w szpitalu.

9. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród małych pacjentów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie praktyk: ocena merytoryczna sprawozdania, ocena strony formalnej sprawozdania, ocena z odpowiedzi ustnej, ocena za zaangażowanie studenta w realizację praktyki (ocena i/lub opinia wystawiona przez osobę z danej placówki).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 105 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Nowak
Prowadzący grup: Katarzyna Podgórska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Skrócony opis:

Zapoznanie z zasadami planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych występujących u dzieci.

Pełny opis:

1. Zapoznanie z przyczynami alergii pokarmowej, objawami, zaleceniami żywieniowymi. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

2. Zapoznanie z zasadami planowania diet w zespole złego wchłaniania – w chorobie trzewnej. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

3. Zapoznanie z zasadami żywienia w mukowiscydozie. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

4. Zapoznanie z zasadami planowania diet w fenyloketonurii. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

5. Zapoznanie z zasadami żywienia w niedokrwistości. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

6. Zapoznanie z zasadami planowania diet w oparzeniach. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

7. Zapoznanie z zasadami żywienia w nerczycy. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

8. Umiejętność udzielania porad dietetycznych rodzicom dzieci przebywających w szpitalu.

9. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród małych pacjentów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)