Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Aparatura medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E1-Am-n1z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aparatura medyczna
Jednostka: Katedra i Zakład Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu aparatura medyczna powinien posiadać wiedzę z zakresu fizyki ( zakres szkoły średniej).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin


- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktowi ECTS


Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin

- czytanie wskazanej literatury:40 godzin

- przygotowanie do zaliczenia na zaliczeniu: 30 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1-opisuje podstawy techniczne budowy aparatury elektromedycznej

W2-opisuje zasady działania i podstawy eksploatacji aparatury;

W3-opisuje podstawy bieżącej konserwacji aparatury elektromedycznej;

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1-samodzielnie planuje badanie diagnostyczne,

U2-archiwizuje dane i uzyskane obrazy;

U3-respektuje zasady bezpieczeństwa pacjenta i personelu obowiązujące na terenie pracowni procedury awaryjne;

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1-prezentuje postawę holistycznego postrzegania człowieka;

K2-przejawia odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych.

Metody dydaktyczne:

Omówienie podstaw teoretycznych w postaci prezentacji multimedialnej na temat zagadnień wymienionych w programie wykładu. Prezentacja możliwości diagnostycznych aparatury elektromedycznej. Nauka obsługi aparatury elektromedycznej, współpraca z technikami elektroradiologii i lekarzami radiologami w zakresie wykonywania badań. Szczegółowe wyjaśnianie bieżących zagadnień przez asystentów podczas trwania zajęć dydaktycznych.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- okrągłego stołu
- pomiaru w terenie
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Aparatura medyczna obejmuje podstawowe wiadomości z zakresu anatomii prawidłowej, topograficznej i czynnościowej jako bazy do nauki przedmiotów klinicznych. Główne cele nauczania to: opanowanie posługiwania się prawidłowym mianownictwem anatomicznym, powiązanie budowy narządów z ich funkcją, wykorzystanie wiedzy anatomicznej w praktyce klinicznej, oznanie mechanizmów kontrolnych, integracyjnych i regulacyjnych utrzymujących homeostazę, opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy niezbędnej do rozpoznawania struktur anatomicznych we współczesnych metodach obrazowania ciała ludzkiego takich jak badanie rentgenowskie, angiografia, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń i zawiera treści dotyczące: podstaw rozpadów promieniotwórczych, rodzajów promieniowania wykorzystywanego w medycynie, ogólnej charakterystyki promieniowania fotonowego oraz innych rodzajów promieniowania; budowy i zasad działania lampy rentgenowskiej, parametrów charakteryzujących wiązkę rentgenowską, powstawanie zdjęcia rentgenowskiego, budowy konwencjonalnego aparatu rentgenowskiego. charakterystykę systemów konwencjonalnego obrazowania rentgenowskiego ze względu na rodzaj detekcji (radiografia analogowa, radiografia pośredni CR, radiografia bezpośrednia DR), ogólną budowę tomografu komputerowego, ocenę szkodliwości badań rentgenodiagnostycznych (zasada ALARA, dawka pochłonięta, dawka równoważna, dawka efektywna) przegląd głównych aktów prawnych dotyczących pracy z aparaturą rentgenodiagnostyczną oraz zapoznania się ze sposobami archiwizacji danych, oceną jakości i obróbką uzyskanych obrazów, przesyłania obrazów w systemie radiologii cyfrowej, drukowania zdjęć i dokumentacji badania na płytach CD.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Diagnostyka Obrazowa. Podstawy teoretyczne i metodyka badań. PZWL, Warszawa 2000.

2. Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

3. Mammografia w diagnostyce raka sutka. Medipage, Warszawa 2006.

4. Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku technik radiolog. oddk, Gdańsk 2002.

5. Elektroterapia – zasady i stosowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

6. Podręcznik elektrokardiografii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

7. Podstawy EEG z miniatlasem. Urban & Partner, Wrocław 2004

Literatura uzupełniająca

1. Informatyka medyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

2. Audiologia kliniczna – zarys. AM Poznań 2003

3. Neurofizjologia. Podręcznik dla studentów kierunków przyrodniczych. Arte, 2005.

4. Człowiek i promieniowanie jonizujące. Wydawnictwo naukowe PWN. Warszawa 2001

5. Zintegrowany system informacyjny w pracy szpitala. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2004

6. Metody radiologiczne – Terminologia. Warszawa 2007

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się egzaminem. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.

Warunki odrobienia zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych lub zajęć niezliczonych z innych powodów: student ma możliwość odrobienia ćwiczeń z inną grupą lub zaliczając materiał u asystenta prowadzącego zajęcia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)