Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-E1-F-s1/Ma |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu centralnego układu nerwowego, układu oddechowego oraz krążenia (zakres szkoły średniej), jak również z chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godziny, co odpowiada 1 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 3 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - samokształcenie: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7+2= 9 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godzin, co odpowiada 2,08 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina -udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7+2= 9 godzin Nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,25 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna prawidłowe struktury komórek, tkanek i układów organizmu ludzkiego (K_W01) W2. Zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób (K_W02) W3. Zna zasady analizy i interpretacji sygnału elektrokardiograficznego, artefaktów i metod ich eliminacji w badaniach elektrograficznych, zasad działania aparatury holterowskiej (K_W44) W4. Zna i rozumie podstawy techniczne, biofizyczne i fizjologiczne badań audiologicznych (K_W46) W5. Zna i rozumie podstawy techniczne i biofizyczne oraz techniki wykonywania badań EEG i EMG (K_W45) W6. Ma wiedzę na temat błędów w wykonywaniu badań i potrafi wskazać przyczyny błędów (K_W52) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Posiada umiejętności oceny i interpretacji badań w zakresie kompetencji personelu technicznego elektrokardiografii (K_U10) U2. Potrafi przewidzieć możliwe błędy w wykonaniu badań, jego artefakty i warianty oraz zapobiec im (K_U11) U3. Potrafi właściwie gospodarować czasem swoim i współpracowników (K_U16) U4. Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w formie adekwatnej do poziomu odbiorców (K_U19) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K01) K2. Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy w zespole (K_K02) K3. Posiada umiejętności działania w warunkach niepewności i stresu (K_K03) K4. Stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K04) K5. Rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy (K_K08) K6. Odpowiedzialnie planuje i wykonuje zadania zawodowe, potrafi efektywnie zarządzać czasem własnym (K_K09) K7. Efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (K_K12) K8. Dostrzega potrzebę rozwijania kompetencji sprzyjających polepszaniu własnego zdrowia oraz udzielania w tym obszarze wsparcia innych (K_K14) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny (konwencjonalny) • wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: • obserwacji z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEX • ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa • dyskusji okrągłego stołu • pokazu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie zagadnień związanych z elektrofizjologią układu nerwowego i krążenia oraz fizjologią mięśni szkieletowych i gładkich pozwala na zrozumienie i interpretację zapisu podstawowych badań takich jak EKG, EEM, EEG. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: z układu krążenia, układu oddechowego oraz układu nerwowego, w szczególności fizjologii narządu słuchu. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas ćwiczeń student zostaje wdrożony do wykonywania EKG oraz pomiaru ciśnienia tętniczego. Zapozna się z ze sposobem kreślenia osi elektrycznej serca. Student pozna zasady funkcjonowania zmysłów oraz sposoby pomiarów parametrów fizjologicznych dotyczących zmysłu słuchu (audiometria i widełki laryngologiczne). Student pozna metody pomiaru czynności bioelektrycznych człowieka (EEG, EOG i EMG) i ich znaczenie w diagnostyce medycznej. Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2019. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Oceny z kolokwiów śródsemestralnych są przypisywane zgodnie z tabelą poniżej: liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena >90% bdb 81-90% db+ 71-80% db 61-70% dst+ 51-60% dst <51% ndst Kolokwium pisemne (>51%); W1,W2, W3, W4,W6, U1 Wejściówka pisemna (>51%), W1, W2, W4, Raport z ćwiczeń (>51%); W-W6, U4, K7 Przedłużona obserwacja (>50%); K1-K8, U3, U4 Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów w semestrze na podstawie aktywności na wykładach. Przedłużona obserwacja (>50%); K1 Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną ocen kolokwiów śródsemestralnych. Warunkiem uzyskania tego zaliczenia jest zaliczenie wszystkich kolokwiów śródsemestralnych. Pozostały zasady uzyskania zaliczenia ćwiczeń, kolokwiów itp. zostały zawarte w regulaminie dydaktycznym Katedry Fizjologii Człowieka, dostępnym na stronie: https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-fizjologii/informacje-dla-studentow/ |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.