Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E1-F-s1/Ma
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0519) Nauki biologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia
Jednostka: Katedra Fizjologii Człowieka
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu centralnego układu nerwowego, układu oddechowego oraz krążenia (zakres szkoły średniej), jak również z chemii i fizyki na poziomie podstawowym.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godziny, co odpowiada 1 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

- samokształcenie: 15 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7+2= 9 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godzin, co odpowiada 2,08 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

-udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7+2= 9 godzin

Nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,25 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy




Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Zna prawidłowe struktury komórek, tkanek i układów organizmu ludzkiego (K_W01)

W2. Zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób (K_W02)

W3. Zna zasady analizy i interpretacji sygnału elektrokardiograficznego, artefaktów i metod ich eliminacji w badaniach elektrograficznych, zasad działania aparatury holterowskiej (K_W44)

W4. Zna i rozumie podstawy techniczne, biofizyczne i fizjologiczne badań audiologicznych (K_W46)

W5. Zna i rozumie podstawy techniczne i biofizyczne oraz techniki wykonywania badań EEG i EMG (K_W45)

W6. Ma wiedzę na temat błędów w wykonywaniu badań i potrafi wskazać przyczyny błędów (K_W52)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Posiada umiejętności oceny i interpretacji badań w zakresie kompetencji personelu technicznego elektrokardiografii (K_U10)

U2. Potrafi przewidzieć możliwe błędy w wykonaniu badań, jego artefakty i warianty oraz zapobiec im (K_U11)

U3. Potrafi właściwie gospodarować czasem swoim i współpracowników (K_U16)

U4. Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w formie adekwatnej do poziomu odbiorców (K_U19)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K01)

K2. Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy w zespole (K_K02)

K3. Posiada umiejętności działania w warunkach niepewności i stresu (K_K03)

K4. Stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K04)

K5. Rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy (K_K08)

K6. Odpowiedzialnie planuje i wykonuje zadania zawodowe, potrafi efektywnie zarządzać czasem własnym (K_K09)

K7. Efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (K_K12)

K8. Dostrzega potrzebę rozwijania kompetencji sprzyjających polepszaniu własnego zdrowia oraz udzielania w tym obszarze wsparcia innych (K_K14)



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny (konwencjonalny)

• wykład problemowy z prezentacją multimedialną


Ćwiczenia:

• obserwacji z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEX

• ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa

• dyskusji okrągłego stołu

• pokazu


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne

Skrócony opis:

Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie zagadnień związanych z elektrofizjologią układu nerwowego i krążenia oraz fizjologią mięśni szkieletowych i gładkich pozwala na zrozumienie i interpretację zapisu podstawowych badań takich jak EKG, EEM, EEG.

Pełny opis:

Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: z układu krążenia, układu oddechowego oraz układu nerwowego, w szczególności fizjologii narządu słuchu.

Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas ćwiczeń student zostaje wdrożony do wykonywania EKG oraz pomiaru ciśnienia tętniczego. Zapozna się z ze sposobem kreślenia osi elektrycznej serca. Student pozna zasady funkcjonowania zmysłów oraz sposoby pomiarów parametrów fizjologicznych dotyczących zmysłu słuchu (audiometria i widełki laryngologiczne). Student pozna metody pomiaru czynności bioelektrycznych człowieka (EEG, EOG i EMG) i ich znaczenie w diagnostyce medycznej.

Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2019.

3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia laboratoryjne:

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Oceny z kolokwiów śródsemestralnych są przypisywane zgodnie z tabelą poniżej:

liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena

>90% bdb

81-90% db+

71-80% db

61-70% dst+

51-60% dst

<51% ndst

Kolokwium pisemne (>51%); W1,W2, W3, W4,W6, U1

Wejściówka pisemna (>51%), W1, W2, W4,

Raport z ćwiczeń (>51%); W-W6, U4, K7

Przedłużona obserwacja (>50%); K1-K8, U3, U4

Wykłady:

Student otrzymuje zaliczenie wykładów w semestrze na podstawie aktywności na wykładach.

Przedłużona obserwacja (>50%); K1

Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną ocen kolokwiów śródsemestralnych. Warunkiem uzyskania tego zaliczenia jest zaliczenie wszystkich kolokwiów śródsemestralnych.

Pozostały zasady uzyskania zaliczenia ćwiczeń, kolokwiów itp. zostały zawarte w regulaminie dydaktycznym Katedry Fizjologii Człowieka, dostępnym na stronie:

https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-fizjologii/informacje-dla-studentow/

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)