Przedmiot do wyboru: Muzykoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-E1-Pw-n1z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru: Muzykoterapia |
Jednostka: | Klinika Geriatrii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.cm.umk.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student w wyniku kształcenia zapozna się z historiografią muzykoterapii w Polsce i na świecie, będzie wyróżniał rodzaje muzykoterapii. Student pozna istniejącą metodologię muzykoterapeutyczną oraz technologię muzykoterapeutycznych programów. Student będzie miał możliwość kształcenia obiektywnego gustu w różnych gatunkach muzycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student na podstawie zdobytej wiedzy będzie umiał budować świadomość roli terapii muzyką u człowieka zdrowego i chorego. Student będzie umiał stworzyć optymalny program muzykoterapeutyczny dla pacjenta. Student będzie umiał przeprowadzić program muzykoterapeutyczny dla pacjenta. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej. Student z rozwagą podchodzi do potrzeb pacjenta, biorąc pod uwagę jego potrzeby i preferencje muzyczne. Student dba o wizerunek własnego zawodu. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne ćwiczenia: Metoda asymilacji wiedzy poprzez uczenie się, przyswajanie, pogadankę, dyskusję, praca z książką oraz metoda praktyczna -uczenie się przez działanie: metody ćwiczebne i metody realizacji zadań wytwórczych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Muzykoterapia-przedmiot traktujący o leczeniu i współleczeniu osób chorych i potrzebujących różnymi formami muzyki. |
Pełny opis: |
Muzykoterapia- przedmiot traktujący o stosowaniu muzyki i jej elementów w celu przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z różnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Obecnie muzykoterapia to dziedzina oparta na podstawach naukowych, w której muzykoterapeuta w procesie kształcenia musi przyswoić wiedzę z zakresu wielu dyscyplin naukowych (m.in. psychologii, medycyny, pedagogiki, psychoterapii etc.). Głównym środkiem oddziaływania w muzykoterapii jest dźwięk, muzyka, które są często wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji. Z uwagi na techniki stosowane w muzykoterapii wyróżnia się podział na: muzykoterapię aktywną, do której zalicza się oddziaływania angażujące „fizycznie” (jak śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizacja) oraz muzykoterapię receptywną, której podstawą jest słuchanie muzyki, relaksacja i wizualizacja. Równolegle istnieje, bazujące na metodach i podejściach, rozróżnienie na „muzykę w terapii” oraz „muzykę jako terapię”. W pierwszym przypadku muzyka stosowana jest jako element każdej sesji – istotny, jednak nie zawsze podstawowy. Często stanowi tło lub uzupełnienie stosowanych technik psychoterapeutycznych czy ćwiczeń rehabilitacyjnych. Koncepcja „muzyki jako terapii” wyznacza muzyce nieocenione miejsce w czasie każdej sesji. Sam kontakt z muzyką, jej odtwarzanie lub tworzenie ma znaczący walor terapeutyczny. Potocznie mianem muzykoterapii określa się również terapię zajęciową, w której muzyka, śpiew, czy gra na instrumentach odgrywają priorytetową rolę (przyjętym na świecie warunkiem nazywania takich zajęć "muzykoterapią" jest posiadanie przez osobę je prowadzącą odpowiednich kwalifikacji do wykonywania zawodu muzykoterapeuty). Na zajęciach muzykoterapii student ma możliwość zapoznania się z podstawową wiedzą na temat stosowania i znaczenia muzykoterapii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa przedmiotu muzykoterapia (wybór literatury: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK) M. Kronenberger „Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu” B. Brutt „Bajki, które leczą” P. Dennison, G. Dennison „Gimnastyka mózgu” M. Rzewuska „Leczenie zaburzeń psychicznych” E. M.Hallowell, J. Ratey „W świecie ADHD - nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych” Myra Cooper, G. Todd, A. Wells „Bulimia - program terapii” R. Skynner, J. Cleese „Żyć w tym świecie i przetrwać” P. Cylulko „Tyflomuzykoterapia dzieci” K. Kukielczyńska-Krawczyk „Muzykoterapia na oddziale leczenia nerwic” S. Munro, B. Mount “Music therapy in palliative care” S. Sidorowicz „Słowo o zakładzie muzykoterapii Akademii Muzycznej Wrocław” B. Szulc „Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie” S. Weber „Am ende eines Lebensweges; Musiktherapie im Palliativbereich“ |
Efekty uczenia się: |
W wyniku kształcenia student zapozna się z historiografią muzykoterapii w Polsce i na świecie. Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na budowanie świadomości roli terapii muzyka człowieka zdrowego i chorego. Student pozna istniejącą metodologię muzykoterapeutyczną oraz technologię muzykoterapeutycznych programów. Student będzie miał możliwość kształcenia obiektywnego gustu w różnych gatunkach muzycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach i wykonanie programu muzykoterapeutycznego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.