Angiografia kardiologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-E2-Ars-n1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Angiografia kardiologiczna |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomia, fizjologia i podstawy patofizjologii układu krążenia |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - konsultacje: 5 godziny - przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5 - przygotowanie i przeprowadzenie egzamin: 5 Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 2,0 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - samokształcenie: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje: 5 godzina - przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin - przygotowanie się do egzaminu i egzamin: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 67godzin, co odpowiada 2,6 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina - udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin - przygotowanie się do egzaminu i egzamin: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna prawidłowe struktury komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego (K_W01) W2: zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób (K_W02) W3: rozumie uwarunkowania społeczne zdrowia i choroby (K_W06) W4: zna podstawy epidemiologii, profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej (K_W10) W5: posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji pracowni rentgenodiagnostyki i diagnostyki obrazowej, zasad prowadzenia dokumentacji w zakładzie rentgenodiagnostyki, uprawnień , obowiązków i odpowiedzialności techników w zakładzie rentgenodiagnostyki (K_W11) W6: posiada wiedzę szczegółową dotyczącą anatomii radiologicznej, charakterystyki obrazu normalnego i patologii, technik ułożeń pacjenta (K_W15) W7: posiada wiedzę szczegółową dotyczącą zastosowań klinicznych i podstaw technicznych radiologii interwencyjnej (K_W16) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wyjaśnić pacjentowi przebieg czekającego go badania diagnostycznego oraz zasady zachowania się po badaniu, wynikające z zasad ochrony radiologicznej otoczenia (K_U02) U2: Potrafi zdefiniować problem diagnostyczny i dostosować postępowanie diagnostyczne do indywidualnego problemu pacjenta (K_U05) U3: potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne związane z wykonywanym zawodem w formie ustnej i pisemnej, adekwatnie do poziomu odbiorców (K_U19) U4: posiada umiejętność opracowania i rejestracji wyników badań i zabiegów oraz wykonania dokumentacji badań i zabiegów z zakresu radiologii i diagnostyki obrazowej oraz elektromedycznej (K_U14) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: posiada świadomość własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K01) K2: stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K03) K3: przestrzega tajemnicy zawodowej i służbowej oraz przepisów, regulaminów i zarządzeń obowiązujących w miejscu pracy, w szczególności praw pacjenta (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | WYKŁAD - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna ĆWICZENIA - zajęcia przy łóżku chorego - badanie, zbieranie wywiadu, omówienia - zajęcia w pracowniach diagnostycznych - demonstracja i omawianie angiogramów - omawianie poszczególnych przypadków chorobowych w planowaniem postępowania diagnostycznego - prezentacje multimedialne - dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawy angiografii kardiologicznej i jej zastosowanie w diagnostyce i terapii chorób układu krążenia ze szczególnym uwzględnieniem choroby niedokrwiennej serca |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są podstawy diagnostyki angiograficznej stosowanej w kardiologii. Szczegółowo omawiane są wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych badań angiograficznych. Studenci zapoznają się z najczęstszymi powikłaniami badań angiograficznych, a także z postępowaniem diagnostycznym i terapeutycznym w przypadku wystąpienia powikłań. Omawiana jest organizacja kardiologicznej pracowni angiograficznej ze szczególnym uwzględnieniem sprzętu niezbędnego w takiej pracowni. Wykłady obejmują szeroki zakres wiedzy dotyczącej wszystkich zabiegów diagnostycznych i terapeutycznych wykonywanych w pracowni angiografii kardiologicznej. Omawiany jest przebieg i techniczne aspekty zabiegów oraz przygotowanie pacjentów do poszczególnych procedur oraz postępowanie z chorym po opuszczeniu pracowni angiograficznej. Szczególną wagę przykłada się zapoznania studentów ze stanami zagrożenia życia występującymi w pracowni oraz z zasadami postępowania w takiej sytuacji. Ponadto tematem wykładów są także kliniczne aspekty chorób układu krążenia oraz inne zabiegi wykonywane w pracowni angiograficznej takie jak elektroterapia i elektrofizjologia, w trakcie których używane są także metody angiograficzne Ćwiczenia obejmują zajęcia przy łóżku chorego składające się ze zbierania wywiadu oraz badania przedmiotowego chorego kardiologicznego. Studenci uczestniczą w miarę możliwości zarówno w wizytach lekarskich jak i w badaniach diagnostycznych oraz zabiegach w pracowni angiografii. Omawia się wyniki poszczególnych badań w aspekcie obraz klinicznego oraz dalszych decyzji terapeutycznych. Studenci zapoznawani są w zakresie podstawowym ze sprzętem stosowanym w pracowni angiografii oraz z elementami ochrony radiologicznej i potencjalnych szkodliwych następstw promieniowania dla pracowników służby zdrowia. W trakcie ćwiczeń powtarza się także procedury związane z pierwszą pomocą i resuscytacją krążeniowo oddechową zwłaszcza w aspekcie powikłań związanych ze stosowaniem środków kontrastowych. W czasie ćwiczeń studenci przedstawiają także prezentacje multimedialne na temat zadany uprzednio przez asystenta. |
Literatura: |
1. Wytyczne postępowania w ostrych zespołach wieńcowych z przetrwałym uniesieniem odcinka ST, bez uniesienia odcinka ST oraz dotyczące rewaskularyzacji mięśnia sercowego Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego dostępne na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego pod adresem http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278 2.Wykłady w formie plików pdf dostępne na stronie internetowej II Katedry Kardiologii 3. Kardiologia t I i II pod redakcją A. Szczeklik, M. Tendera. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna rok 2011 i późniejsze |
Metody i kryteria oceniania: |
• Warunkiem zaliczenia wykładu jest 98 % obecność (W1-W7, U1-U5) • Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. . Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów dostępnych w formie plików pdf na stronie II Katedry Kardiologii, adres: http://kardiologia.biziel.pl/ (W1-W7, U1-U5, K1-K3) • Skala punktowa: 20-19 pkt 5,0 18-17 pkt 4,5 16-15 pkt 4,0 14-13 pkt 3,5 12-11 pkt 3,0 <11 pkt – 2,0 Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. • Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest (W1-W7, U1-U5, K1-K3): - przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł. - zaliczenie kolokwiów wejściowych (powyżej 75% poprawnych odpowiedzi z wszystkich wejściówek odbywających się na ćwiczeniach) - 98% obecność na ćwiczeniach. • Prace egzaminacyjne studentów są przechowywane w Sekretariacie Katedry przez jeden rok akademicki • Prezentacje multimedialne są własnością intelektualną studentów i po udokumentowaniu zaliczenia prezentacji na liście obecności są zwracane studentom • Wejściówki po ocenie i udokumentowaniu punktacji na liście obecności są przechowywane do chwili zaliczenia przedmiotu przez studenta. Brak możliwości odrobienia zajęć. Nieobecność na zajęciach usprawiedliwiana jest na podstawie stosownych dokumentów (np.: zwolnień lekarskich). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.