Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Angiografia kardiologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E2-Ars-n1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Angiografia kardiologiczna
Jednostka: Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Anatomia, fizjologia i podstawy patofizjologii układu krążenia

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- konsultacje: 5 godziny

- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5

- przygotowanie i przeprowadzenie egzamin: 5

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 2,0 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- samokształcenie: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin

- konsultacje: 5 godzina

- przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin

- przygotowanie się do egzaminu i egzamin: 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 67godzin, co odpowiada 2,6 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie się do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin

- przygotowanie się do egzaminu i egzamin: 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

nie dotyczy


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna prawidłowe struktury komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego (K_W01)

W2: zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób (K_W02)

W3: rozumie uwarunkowania społeczne zdrowia i choroby (K_W06)

W4: zna podstawy epidemiologii, profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej (K_W10)

W5: posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji pracowni rentgenodiagnostyki i diagnostyki obrazowej, zasad prowadzenia dokumentacji w zakładzie rentgenodiagnostyki, uprawnień , obowiązków i odpowiedzialności techników w zakładzie rentgenodiagnostyki (K_W11)

W6: posiada wiedzę szczegółową dotyczącą anatomii radiologicznej, charakterystyki obrazu normalnego i patologii, technik ułożeń pacjenta (K_W15)

W7: posiada wiedzę szczegółową dotyczącą zastosowań klinicznych i podstaw technicznych radiologii interwencyjnej (K_W16)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wyjaśnić pacjentowi przebieg czekającego go badania diagnostycznego oraz zasady zachowania się po badaniu, wynikające z zasad ochrony radiologicznej otoczenia (K_U02)

U2: Potrafi zdefiniować problem diagnostyczny i dostosować postępowanie diagnostyczne do indywidualnego problemu pacjenta (K_U05)

U3: potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne związane z wykonywanym zawodem w formie ustnej i pisemnej, adekwatnie do poziomu odbiorców (K_U19)

U4: posiada umiejętność opracowania i rejestracji wyników badań i zabiegów oraz wykonania dokumentacji badań i zabiegów z zakresu radiologii i diagnostyki obrazowej oraz elektromedycznej (K_U14)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: posiada świadomość własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K01)

K2: stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K03)

K3: przestrzega tajemnicy zawodowej i służbowej oraz przepisów, regulaminów i zarządzeń obowiązujących w miejscu pracy, w szczególności praw pacjenta (K_K05)


Metody dydaktyczne:

WYKŁAD

- wykład informacyjny

- dyskusja dydaktyczna

ĆWICZENIA

- zajęcia przy łóżku chorego - badanie, zbieranie wywiadu, omówienia

- zajęcia w pracowniach diagnostycznych

- demonstracja i omawianie angiogramów

- omawianie poszczególnych przypadków chorobowych w planowaniem postępowania diagnostycznego

- prezentacje multimedialne

- dyskusja


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawy angiografii kardiologicznej i jej zastosowanie w diagnostyce i terapii chorób układu krążenia ze szczególnym uwzględnieniem choroby niedokrwiennej serca

Pełny opis:

W trakcie zajęć omawiane są podstawy diagnostyki angiograficznej stosowanej w kardiologii. Szczegółowo omawiane są wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych badań angiograficznych. Studenci zapoznają się z najczęstszymi powikłaniami badań angiograficznych, a także z postępowaniem diagnostycznym i terapeutycznym w przypadku wystąpienia powikłań. Omawiana jest organizacja kardiologicznej pracowni angiograficznej ze szczególnym uwzględnieniem sprzętu niezbędnego w takiej pracowni.

Wykłady obejmują szeroki zakres wiedzy dotyczącej wszystkich zabiegów diagnostycznych i terapeutycznych wykonywanych w pracowni angiografii kardiologicznej. Omawiany jest przebieg i techniczne aspekty zabiegów oraz przygotowanie pacjentów do poszczególnych procedur oraz postępowanie z chorym po opuszczeniu pracowni angiograficznej. Szczególną wagę przykłada się zapoznania studentów ze stanami zagrożenia życia występującymi w pracowni oraz z zasadami postępowania w takiej sytuacji. Ponadto tematem wykładów są także kliniczne aspekty chorób układu krążenia oraz inne zabiegi wykonywane w pracowni angiograficznej takie jak elektroterapia i elektrofizjologia, w trakcie których używane są także metody angiograficzne

Ćwiczenia obejmują zajęcia przy łóżku chorego składające się ze zbierania wywiadu oraz badania przedmiotowego chorego kardiologicznego. Studenci uczestniczą w miarę możliwości zarówno w wizytach lekarskich jak i w badaniach diagnostycznych oraz zabiegach w pracowni angiografii. Omawia się wyniki poszczególnych badań w aspekcie obraz klinicznego oraz dalszych decyzji terapeutycznych. Studenci zapoznawani są w zakresie podstawowym ze sprzętem stosowanym w pracowni angiografii oraz z elementami ochrony radiologicznej i potencjalnych szkodliwych następstw promieniowania dla pracowników służby zdrowia. W trakcie ćwiczeń powtarza się także procedury związane z pierwszą pomocą i resuscytacją krążeniowo oddechową zwłaszcza w aspekcie powikłań związanych ze stosowaniem środków kontrastowych. W czasie ćwiczeń studenci przedstawiają także prezentacje multimedialne na temat zadany uprzednio przez asystenta.

Literatura:

1. Wytyczne postępowania w ostrych zespołach wieńcowych z przetrwałym uniesieniem odcinka ST, bez uniesienia odcinka ST oraz dotyczące rewaskularyzacji mięśnia sercowego Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego dostępne na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego pod adresem http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278

2.Wykłady w formie plików pdf dostępne na stronie internetowej II Katedry Kardiologii

3. Kardiologia t I i II pod redakcją A. Szczeklik, M. Tendera. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna rok 2011 i późniejsze

Metody i kryteria oceniania:

• Warunkiem zaliczenia wykładu jest 98 % obecność (W1-W7, U1-U5)

• Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. . Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów dostępnych w formie plików pdf na stronie II Katedry Kardiologii, adres: http://kardiologia.biziel.pl/ (W1-W7, U1-U5, K1-K3)

• Skala punktowa:

20-19 pkt 5,0

18-17 pkt 4,5

16-15 pkt 4,0

14-13 pkt 3,5

12-11 pkt 3,0

<11 pkt – 2,0

Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest (W1-W7, U1-U5, K1-K3):

- przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł.

- zaliczenie kolokwiów wejściowych (powyżej 75% poprawnych odpowiedzi z wszystkich wejściówek odbywających się na ćwiczeniach)

- 98% obecność na ćwiczeniach.

• Prace egzaminacyjne studentów są przechowywane w Sekretariacie Katedry przez jeden rok akademicki

• Prezentacje multimedialne są własnością intelektualną studentów i po udokumentowaniu zaliczenia prezentacji na liście obecności są zwracane studentom

• Wejściówki po ocenie i udokumentowaniu punktacji na liście obecności są przechowywane do chwili zaliczenia przedmiotu przez studenta.

Brak możliwości odrobienia zajęć. Nieobecność na zajęciach usprawiedliwiana jest na podstawie stosownych dokumentów (np.: zwolnień lekarskich).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)