Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki ogólne z językiem obcym:Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E2-Mbn-s1/Md
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauki ogólne z językiem obcym:Metodologia badań naukowych
Jednostka: Katedra Neuropsychologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: Badania

naukowe i kliniczne w medycynie

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

– udział w wykładach – 10 godzin,

– udział w ćwiczeniach – 20 godzin,

– konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 2 godziny,

– przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada

1.2 punktowi ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w wykładach – 10 godzin,

– udział w ćwiczeniach – 20 godzin

– przygotowanie i uzupełnienie notatek – 2 godzin,

– zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 2 godziny

– wymagane powtórzenie materiału – 5 godzin,

– konsultacje – 2 godzin,

– czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 16 godzin.Łączny nakład pracy studenta wynosi 46 godzin, co odpowiada 2

punktom ECTS.

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami

naukowymi:

– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 4 godzin,

– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań

naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin,

– konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin

– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5

godzin,

– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczonaukowych dla realizowanego przedmiotu: 10 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami

naukowymi wynosi 24 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w

procesie oceniania:

- przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału +

przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 10 godzin.

5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

– nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę ogólną w zakresie metod prowadzenia badań oraz

metodyki przygotowywania prac naukowych i zasad prowadzenia

badań w medycynie. K_D.W43.

W2: Rozumie strukturę̨ procesu badawczego i zasady formułowania

celów badawczych K_D.W42.

W3: Potrafi zaplanować badanie naukowe i określić cele badania

naukowego. K_D.W43.

W4: Student potrafi interpretować wyniki badań naukowych.

Rozumie różnice pomiędzy związkiem statystycznym a

związkiem przyczynowo-skutkowym w badaniu w zakresie nauk

medycznych i nauk o zdrowiu. K.D.W41.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dokonuje krytycznej analizy i oceny rezultatów badań K_E.U.19

U2: Potrafi dobrać metody i narzędzia badawcze oraz opracować́

wyniki badań. K_E.U.20

U3: Stosuje zasady przygotowania i pisania prac naukowych

K_E.U.22

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do

wyszukiwania i selekcjonowania informacji. K_B.K1

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.

Seminarium: prezentacje, dyskusja i analiza problemów

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przedmiot Metodologia badań naukowych ma na celu

przekazanie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć z

zakresu planowania i prowadzenia badań naukowych

(wprowadzenie informacji dotyczących formułowania problemów

badawczych oraz metod, technik i narzędzi badawczych).

Podczas realizacji przedmiotu, studentom przedstawione zostaną

zasady opracowania, prezentacji i interpretacji wyników badań.

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Metodologia badań naukowych pozwalają

studentom poznać metody badań stosowanych w nauce oraz ich

przydatność przy formułowaniu hipotez i teorii naukowych w

dziedzinie nauk medycznych. Podczas realizacji przedmiotu,

studentom przedstawiona zostanie struktura procesu badawczego

w połączniu z formułowaniem i uzasadnianiem problemu

naukowego. Zaprezentowane będą źródła informacji potrzebnych

do napisania artykułu naukowego. Student nauczy się

interpretować i opracowywać wyniki badań naukowych oraz

prowadzić prawidłową selekcję grupy badawczej i wybierać

miejsce badań.

Ćwiczenia uaktywniają postawę studenta. W ramach ćwiczeń

student zapoznaje się z planem badań naukowych (określenie

tematu, problemu badawczego, celów, hipotez, metod). Potrafi

przygotować Kwestionariusz (podstawowy instrument badawczy,

warunki poprawności kwestionariusza, analizy przykładowych

kwestionariuszy). W trakcie ćwiczeń student nauczy się korzystać

z baz danych: PubMed, Web of Sciecne, SCOPUS. Przygotuje

konspekt pracy licencjackiej oraz wniosek do Komisji

Bioetycznej. Nauczy się analizować wyniki badań i opracowywać

materiał badawczy.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:

1. Watała C., Różalski M., Boncler M., Badania i publikacje w

naukach biomedycznych, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2011

2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań naukowych w

medycynie, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu,

Poznań 2011

3. Jethon Z.: Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL

Warszawa

Piśmiennictwo uzupełniające:

1.Dutkiewicz W.: Podstawy metodologii badań. Wydawnictwo

”Stachurski”. Kielce 2001

2.Gruszczyński L.A. Kwestionariusze w socjologii. Wyd. UŚ,

Katowice

3.Bazy: PubMed, Web of Science, SCOPUS

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w

zajęciach dydaktycznych oraz uzyskanie odpowiedniej liczby

punktów.

Wykłady: zaliczenie pisemne- 3 pytania opisowych 0-3 pkt, Procent punktów Ocena

88-100% bdb

81-87% db+

74-80% db

67-73% dst+

60-66% dst

0-59% ndst

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Klawe
Prowadzący grup: Małgorzata Andrzejewska, Małgorzata Szady-Grad, Bernadeta Szczepańska, Anna Światły-Figiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Metodologia badań naukowych ma na celu

przekazanie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć z

zakresu planowania i prowadzenia badań naukowych

(wprowadzenie informacji dotyczących formułowania problemów

badawczych oraz metod, technik i narzędzi badawczych).

Podczas realizacji przedmiotu, studentom przedstawione zostaną

zasady opracowania, prezentacji i interpretacji wyników badań

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Metodologia badań naukowych pozwalają

studentom poznać metody badań stosowanych w nauce oraz ich

przydatność przy formułowaniu hipotez i teorii naukowych w

dziedzinie nauk medycznych. Podczas realizacji przedmiotu,

studentom przedstawiona zostanie struktura procesu badawczego

w połączniu z formułowaniem i uzasadnianiem problemu

naukowego. Zaprezentowane będą źródła informacji potrzebnych

do napisania artykułu naukowego. Student nauczy się

interpretować i opracowywać wyniki badań naukowych oraz

prowadzić prawidłową selekcję grupy badawczej i wybierać

miejsce badań.

Ćwiczenia uaktywniają postawę studenta. W ramach ćwiczeń

student zapoznaje się z planem badań naukowych (określenie

tematu, problemu badawczego, celów, hipotez, metod). Potrafi

przygotować Kwestionariusz (podstawowy instrument badawczy,

warunki poprawności kwestionariusza, analizy przykładowych

kwestionariuszy). W trakcie ćwiczeń student nauczy się korzystać

z baz danych: PubMed, Web of Sciecne, SCOPUS. Przygotuje

konspekt pracy licencjackiej oraz wniosek do Komisji

Bioetycznej. Nauczy się analizować wyniki badań i opracowywać

materiał badawczy.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:

1. Watała C., Różalski M., Boncler M., Badania i publikacje w

naukach biomedycznych, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2011

2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań naukowych w

medycynie, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu,

Poznań 2011

3. Jethon Z.: Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL

Warszawa

Piśmiennictwo uzupełniające:

1.Dutkiewicz W.: Podstawy metodologii badań. Wydawnictwo

”Stachurski”. Kielce 2001

2.Gruszczyński L.A. Kwestionariusze w socjologii. Wyd. UŚ,

Katowice

3.Bazy: PubMed, Web of Science, SCOPUS

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Klawe
Prowadzący grup: Małgorzata Andrzejewska, Małgorzata Szady-Grad, Bernadeta Szczepańska, Anna Światły-Figiel, Wioletta Tomaszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Metodologia badań naukowych ma na celu

przekazanie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć z

zakresu planowania i prowadzenia badań naukowych

(wprowadzenie informacji dotyczących formułowania problemów

badawczych oraz metod, technik i narzędzi badawczych).

Podczas realizacji przedmiotu, studentom przedstawione zostaną

zasady opracowania, prezentacji i interpretacji wyników badań.

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Metodologia badań naukowych pozwalają

studentom poznać metody badań stosowanych w nauce oraz ich

przydatność przy formułowaniu hipotez i teorii naukowych w

dziedzinie nauk medycznych. Podczas realizacji przedmiotu,

studentom przedstawiona zostanie struktura procesu badawczego

w połączniu z formułowaniem i uzasadnianiem problemu

naukowego. Zaprezentowane będą źródła informacji potrzebnych

do napisania artykułu naukowego. Student nauczy się

interpretować i opracowywać wyniki badań naukowych oraz

prowadzić prawidłową selekcję grupy badawczej i wybierać

miejsce badań.

Ćwiczenia uaktywniają postawę studenta. W ramach ćwiczeń

student zapoznaje się z planem badań naukowych (określenie

tematu, problemu badawczego, celów, hipotez, metod). Potrafi

przygotować Kwestionariusz (podstawowy instrument badawczy,

warunki poprawności kwestionariusza, analizy przykładowych

kwestionariuszy). W trakcie ćwiczeń student nauczy się korzystać

z baz danych: PubMed, Web of Sciecne, SCOPUS. Przygotuje

konspekt pracy licencjackiej oraz wniosek do Komisji

Bioetycznej. Nauczy się analizować wyniki badań i opracowywać

materiał badawczy.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:

1. Watała C., Różalski M., Boncler M., Badania i publikacje w

naukach biomedycznych, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2011

2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań naukowych w

medycynie, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu,

Poznań 2011

3. Jethon Z.: Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL

Warszawa

Piśmiennictwo uzupełniające:

1.Dutkiewicz W.: Podstawy metodologii badań. Wydawnictwo

”Stachurski”. Kielce 2001

2.Gruszczyński L.A. Kwestionariusze w socjologii. Wyd. UŚ,

Katowice

3.Bazy: PubMed, Web of Science, SCOPUS

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Klawe
Prowadzący grup: Małgorzata Andrzejewska, Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Anna Światły-Figiel, Wioletta Tomaszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Borkowska
Prowadzący grup: Alina Borkowska, Marcin Jaracz, Alina Jaroch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)