Organizacja i zarządzanie w ochronie zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-E2-Oiz-n1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0910) Ochrona zdrowia
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zarządzanie w ochronie zdrowia |
Jednostka: | Katedra Ekonomiki Zdrowia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie powinien posiadać ogólną wiedzę o strukturze działania i zadaniach organów administracji publicznej Polsce (na poziomie szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Szacowany nakład pracy: 1. Godziny "kontaktowe" = 20h (10h w.+10h ćw.) 2. Poszukiwanie informacji na zadane tematy =10h (ćw.) 3. Przygotowanie raportu z ćwiczeń = 3h (ćw.) 4. Przygotowanie prezentacji multimedialnej = 5h (ćw.) 5. Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie = 10h 6. Konsultacje związane z przygotowaniem prezentacji = 2h Razem: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Przedstawia aspekty organizacyjne i prawne funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce K_W10 W2: Opisuje założenia i kierunki reformy systemu ochrony zdrowia w Polsce K_W11 W3: Wskazuje podstawy prawne udzielania świadczeń zdrowotnych K_W12 W4: Wymienia główne formy organizacyjne usług zdrowotnych w Polsce K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje wiedzę teoretyczną, formułuje własne opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej K_U10 U2: Przedstawia zdobytą wiedzę o sektorze usług zdrowotnych w formie prezentacji na poziomie akademickim K_U17 U3: W ocenie jakości sektora usług zdrowotnych potrafi skonstruować ankietę badania satysfakcji klienta K_U33 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę K_K06 K2: Efektywnie zarządza czasem własnym K_K08 K3: Kierując się zasadami etyki prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie posługując się argumentacją w oparciu o zdobytą wiedzę i poglądy różnych autorów K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - informacyjny - problemowy - konwersatoryjny Ćwiczenia: - dyskusja - analiza przypadków - metoda ankietowa - metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz aspektami praktycznymi organizacji i zarządzania w ochronie zdrowia |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Założenia i kierunki reformy ochrony zdrowia w Polsce. PUZ. 2. Organizacja systemu ochrony zdrowia w Polsce. 3. Zadania organów administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia. 4. Sektor usług zdrowotnych. Rynek usług. 5. Podstawy jakości w opiece zdrowotnej. Tematyka ćwiczeń: 1. Usługa zdrowotna – cechy uniwersalne i specyficzne dla sektora opieki zdrowotnej. 2. Charakterystyka podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. 3. Świadczenia zdrowotne – typy świadczeń. 4. System opieki zdrowotnej: cele, zadania, kryteria efektywności systemu. 5. Kontrola jakości usług zdrowotnych. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Dercz M., Izdebski M.: Organizacja ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej. Polskie Wyd. Prawnicze, Warszawa-Poznań 2001 2. Kautsch M., Whitfield M., Klich J. (red.): Zarządzanie w opiece zdrowotnej, Wyd. Vesalius, Kraków 2001 3. Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M.: Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych, Wydawca Cedetu, Warszawa 2003. Uzupełniająca: 4. Rudawska I.: Opieka zdrowotna, PWN, Warszawa 2007 5. Krowicka A., Pitera-Czyżowska E.: Opieka zdrowotna po wejściu Polski do Unii Europejskiej, CeDeWu, Warszawa 2004 6. Dobska M., Rogoziński K.: Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, PWN, Warszawa 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny wybranych form: 1. Test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę wykładów - max.20 pkt. - zaliczenie od 12 pkt. 2. Rozwiązywanie zadań problemowych – max.20 pkt. - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej, prezentowana postawa 3. Raport z ćwiczeń – max.40 pkt. - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu materiałów, dociekliwość poznawcza, wiarygodność informacji 4. Prezentacja multimedialna – max.20 pkt. - ocenie podlega: szata graficzna, zawartość merytoryczna, terminowość oddania pracy 5. Każda nieusprawiedliwiona nieobecność – minus 10 pkt. Maksymalnie student może uzyskać 100 pkt. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Zaliczenie testu obejmującego treści z wykładów (po dwukrotnym nie zaliczeniu testu zaliczenie ustne; trzykrotne nie zaliczenie skutkuje nie zaliczeniem całego przedmiotu). 2. Obecność na zajęciach min. 60% wymiaru godzinowego. 3. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 4. Uzyskanie w sumie min. 60 pkt. na 100 pkt. możliwych w ocenie ogólnej. Skala ocen końcowych w zależności od punktacji: 60 – 70 = 3,0 71 – 75 = 3,5 76 – 85 = 4,0 86 – 90 = 4,5 91 – 100 = 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.