Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychoonkologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E2-Pch-n1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychoonkologia
Jednostka: Katedra Neuropsychologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 20h

Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 5h

Lektura zadanych tekstów - 5h

Przygotowanie do zaliczenia - 5h

2 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Efekt 1 - zna podstawy psychologiczne zachowań indywidualnych, relacji z rodziną

i otoczeniem (K_W06)

Efekt 2 – rozumie uwarunkowania społeczne zdrowia i choroby (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekt 3 – potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu terapeutycznego, współpracując z lekarzem, pielęgniarką i innymi specjalistami w celu wyboru optymalnego sposobu postępowania w procesie diagnostyczno-leczniczym (K_U015)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekt 4 – Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności (K_K05)

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, odgrywanie scenek z dyskusją, praca w grupach, prace domowe.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiot psychoonkologia pozwala na zapoznanie się z procesami psychicznymi związanymi z diagnozą leczeniem i przebiegiem choroby nowotworowej. Ponadto daje możliwość zyskania wiedzy na temat możliwości i ograniczeń pomocy psychologicznej osobom chorym.

Pełny opis:

Wykłady:

Problematyka komunikacji z osobą chorą onkologicznie

Reakcje osoby chorej onkologicznie

Psychologiczne uwarunkowania skuteczności procesu leczenia

Problematyka opieki paliatywnej

Ćwiczenia:

Podstawy komunikacji z osobą chorą

Rozpoznawanie potrzeb osób chorych: psychicznych, fizycznych, społecznych, duchowych, informacyjnych, socjalnych

Emocje osób chorych

Wsparcie społeczne chorych

Określanie poziomu stresu osoby chorej, konstruktywne i destrukcyjne reakcje na stres

Pomoc w stanie terminalnym

Wypalenie zawodowe w opiece onkologicznej

Przeżywanie żałoby

Literatura:

de Walden-Gałuszko K. (red) (2000). Psychoonkologia. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej.

Fengler, J. (2000). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen-Niejodek, I. (red.) (2000). Jak żyć z chorobą, a jak ją pokonać. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.

Keirsu, M. (2007). Życie z chorobą. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.

Kubacka-Jasiecka, D., Łosiak, W. (red0 (1999). Zmagając się z chorobą nowotworową. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K. (red.) (2003). Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kubler-Ross, E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina of Poznań.

Ogryzko-Wiewiórkowska, M. (1999). Rodzina i śmierć. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu M.Curie-Skłodowskiej.

Pietrzyk, A. (2006). Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Świrydowicz, T. (1999). Psychologiczne aspekty przekazywania pacjentowi niepomyślnych informacji. Medycyna Wieku Rozwojowego, t. III nr 2 s. 31-41.

Świrydowicz, T. (2002). Działalność psychologa w opiece paliatywnej. W: Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) (2001). Psychologia kliniczna i psychologia

zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Salmon, P. (2002). Psychologia w medycynie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Metody i kryteria oceniania:

- Obowiązkowa obecność na wykładach i ćwiczeniach,

- Ocena ciągła na ćwiczeniach (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),

- Końcowe zaliczenie pisemne obejmujące treść wykładów i ćwiczeń test,

- Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 60% punktów

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)