Zajęcia do wyboru: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia.Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-E3-ZFm-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia do wyboru: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia.Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii |
Jednostka: | Klinika Neurochirurgii i Neurologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | anatomia mózgowia |
Efekty uczenia się - wiedza: | Umiejętność zdefiniowania zaburzeń integracji sensomotorycznej Wiedza na temat funkcjonowania oraz anatomii ciała modzelowatego. Umiejętność oceny i zróżnicowania zaburzeń widzenia u dzieci. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | umiejętność przeprowadzenia wstępnej oceny sensomotorycznej u dziecka i dorosłego na podstawie odpowiedniego kwestionariusza |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | rozpoznawanie zaburzeń SI |
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacja przypadków, kwestionariusz SI |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów wyjaśniających funkcjonowanie centralnego układu nerwowego na przykładzie wad mózgowia ze szczególnym uwzględnieniem agenezji ciała modzelowatego. |
Pełny opis: |
Agenezja ciała modzelowatego jest wada mózgowia. Pacjenci z tym zaburzeniem wykazują dużą różnorodność objawów. Wynika to z braku prawidłowych połączeń międzypółkulowych. Na przykładzie tej wady omawiane jest funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Wyjaśnione są mechanizmy zaburzeń widzenia u osób z wadami mózgu oraz zaburzeniami integracji sensorycznej. Omawiane są sposoby rozpoznawania tych zaburzeń i radzenia sobie z nimi. Ponadto student uczy się przeprowadzać kwestionariusz sensomotoryczny |
Literatura: |
Zbigniew Przyrowski – Kliniczna Obserwacja EMPIS Ludwika Sadowska, Michał Dziewulski – Neurofizjologiczne podstawy diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi Wyższa Szkoła Mazowiecka WARSZAWA 2012 Carol Stock Kranowitz – Nie – zgrane dziecko; Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie HARMONIA Gdańsk 2012. Carol Stock Kranowitz – Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw HARMONIA Gdańsk 2012 Bożena Odowska – Szlachcic – Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego HARMONIA Gdańsk 2010 Bożena Odowska – Szlachcic – Terapia integracji sensorycznej zeszyt 1 HARMONIA Gdańsk 2012 Bożena Odowska – Szlachcic – Terapia integracji sensorycznej zeszyt 2 HARMONIA Gdańsk 2011 P. G. Emmons, L. McKendry Anderson – Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej K. E. LIBER Warszawa 2007. Maria Borkowska, Kinga Wagh – Integracja Sensoryczna na co dzień Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010, 2011. Maria Borkowska, Izabela Gelleta – Wady postawy i stóp u dzieci PZWL Warszawa 2015
|
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w wykładach Przeprowadzenie kwestionariusza SI |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.