Podstawowe nauki medyczne: Biologia medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-BM-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe nauki medyczne: Biologia medyczna |
Jednostka: | Katedra Biologii i Biochemii Medycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Biologia medyczna” powinien posiadać wiedzę z zakresu cytologii i genetyki człowieka oraz biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin, - udział w seminariach: 0 godzin, - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina, - przeprowadzenie zaliczenia końcowego: 2 godziny. Łącznie 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS 2. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + zaliczenie przedmiotu: 9 + 2 = 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS 3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach: 0 godzin, co odpowiada 0 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy 5. Łączny bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin, - udział w seminariach: 0 godzin, - przygotowanie do seminariów: 0 godzin, - napisanie sprawozdań z seminariów: 0 godzin - czytanie wskazanej literatury: 3 godziny, - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina, - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + zaliczenie przedmiotu: 9 + 2 = 11 godzin. Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna budowę komórki prokariotycznej i komórek eukariotycznych (zwierzęcej i roślinnej) oraz objaśnia podziały tych komórek - K_W01 W2: zna genetykę klasyczną (historię oraz podstawowe prawa i pojęcia) i wzajemne oddziaływania genów - K_W01 W3: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych - K_W06 W4: definiuje podstawowe pojęcia w zakresie higieny i profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób - K_W06 W5: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe - K_W35 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozróżnia rodzaje komórek i wskazuje różnice w podziałach komórkowych - K_U22 U2: identyfikuje cechy człowieka uwarunkowane genetycznie (prawidłowe i choroby) i potrafi wytłumaczyć ich dziedziczenie - K_U22 U3: podejmuje działania ukierunkowane na edukację zdrowotną i promocję zdrowia - K_U20 U4: rozpoznaje zaburzenia występujące w strukturach komórkowych, tkankowych, narządowych i układowych wywołanych chorobą lub urazem - K_U15 U5: rozpoznaje podstawowe czynniki patogenne wraz z określeniem ryzyka wystąpienia wybranych chorób - K_U25 U6: rozpoznaje stany zagrożenia zdrowotnego - K_U21 U7: korzysta z technik informacyjnych w celu pozyskiwania i przechowywania danych - K_U23 U8: interpretuje dane epidemiologiczne i biostatystyczne - K_U25 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - wykazuje umiejętność aktywnego słuchania - K_K05 K2 - współpracuje w grupie - K_K06 K3 - postępuje zgodnie z zasadami BHP - K_K09 |
Metody dydaktyczne: | • wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi • dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Biologia medyczna” na kierunku Fizjoterapia realizowane są w pierwszym semestrze. Przedmiot obejmuje 10 godzin wykładów. Zasadniczym celem nauczania „Biologii medycznej” na kierunku Fizjoterapia jest przygotowanie studentów do nauki przedmiotów kierunkowych. Wiedza z zakresu funkcjonowania organizmu, zmian patologicznych wywołanych chorobą oraz profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób przekazywana studentom podczas wykładów i seminariów jest niezbędna w codziennej praktyce zawodowej. Nauczanie tego przedmiotu ma również na celu wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat zaburzeń strukturalnych wywołanych chorobą w celu udzielenia porady, postępowania z pacjentem oraz współpracy z przedstawicielami innych zawodów w ochronie zdrowia. „Biologia medyczna” wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student fizjoterapii powinien wzbogacać swoją wiedzę zawodową oraz doskonalić umiejętności praktyczne. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest wyłącznie formie wykładów. Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z cytologii i genetyki człowieka oraz biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej. Znają zasady BHP obowiązujące na ćwiczeniach. Na wykładach przedstawione zostaną podstawowe pojęcia z zakresu biologii komórki i genetyki. Studenci poznają budowę i funkcję komórki prokariotycznej (bakteryjnej) i komórek eukariotycznych (zwierzęcej i roślinnej). Omówione będą mechanizmy podziałów komórkowych i ich rodzaje (amitoza, mitoza, mejoza) oraz mechanizmy dziedziczenia cech, będących źródłem różnorodności i mnogości organizmów żywych. Wykłady poruszą również tematykę genetyki klasycznej. Studenci zapoznają się z badaniami Grzegorza Mendla i prawami przez niego sformułowanymi oraz podstawowe pojęcia genetyki klasycznej, jak i krzyżówki genetyczne. Ta część wykładów obejmie także teorię chromosomową Morgana, cechy prawidłowe i patologiczne człowieka dziedziczone zgodnie z prawami Mendla i dziedziczenie sprzężone z chromosomem X. Wymienione zostaną również przykłady chorób, których dziedziczenie jest sprzężone z płcią oraz wzajemne oddziaływania genów. Kolejnym zagadnieniem poruszonym na wykładach będzie temat zmienności organizmów będącej skutkiem m.in. mutacji oraz dziedziczenie cech wieloczynnikowych. Druga część wykładów poświęcona będzie parazytologii. Omówione zostaną różne interakcje międzygatunkowe, w tym przede wszystkim pasożytnictwo i jego rodzaje, jak i rodzaje pasożytów. W tej części poruszona będzie następnie tematyka arachnoentomologii lekarskiej z uwzględnieniem stawonogów alergogennych i epidemiologia zarażeń pasożytczniczych w Polsce. Omówione zostaną najczęstsze w ostatnich latach choroby pasożytnicze w Polsce. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Wyd. Urban & Partner, Wrocław 2011. 2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Connor M., Ferguson - Smith M. Podstawy genetyki medycznej. PZWL, Warszawa, 1998. 2. Dziubek Z. Choroby zakaźne i inwazyjne, PZWL, Warszawa, 2000. 3. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 1999 4. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2000 5. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe - pisemne (≥ 60%): W1-W4, U1-U8 Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K3 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych (odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów.) Punkty uzyskane na zaliczeniu końcowym przelicza się na stopnie według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% bardzo dobry 84-91% dobry plus 76-83% dobry 68-75% dostateczny plus 60-67% dostateczny 0-59% niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.