Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki ogólne: Demografia i epidemiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-DiE-NJZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauki ogólne: Demografia i epidemiologia
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu demografia i epidemiologia powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw epidemiologii

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godziny, co odpowiada 0,64 punktowi ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 1 = 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje wpływ środowiska na organizm człowieka – K_W03

W2: wyjaśnia pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością – K_W19

W3: wyjaśnia skalę problemów niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym – K_W24


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: rozpoznaje podstawowe czynniki patogenne wraz z określeniem ryzyka wystąpienia wybranych chorób – K_U02

U2: Interpretuje dane epidemiologiczne i biostatystyczne - K_U27

U3: wykorzystuje wiedzę o zdrowiu, zagrożeniu zdrowia i skali niepełnosprawności w ujęciu demograficznym oraz epidemiologicznym – K_U28


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń – K_K01

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

Ćwiczenia:

prezentacje multimedialne

dyskusja dydaktyczna


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami demografii i epidemiologii w naukach o zdrowiu. Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z głównymi zagrożenia zdrowotnymi w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i seminariów

Wykład

Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstawowych pojęć z zakresu podstawowych pojęć z zakresu demografii ludności. Omawiane są główne przyczyny zgonów w Polsce oraz stan zdrowia Polaków. Na wykładach przedstawiana jest epidemiologia wybranych chorób cywilizacyjnych

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów sytuacją demograficzną Polski tj liczby ludności wg. wieku i płci oraz przeciętnej długości życia Polaków. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie raportów i opracowań demograficznych. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech epidemiologicznych wybranych chorób zakaźnych oraz umiejętność opisywania i interpretacji podstawowych współczynników epidemiologicznych. Ćwiczenia z przedmiotu Demografia i Epidemiologia pozwalają zapoznać słuchaczy z liczbą osób niepełnosprawnych w Polsce, przyczynach i społecznych skutkach niepełnosprawności. Studenci na ćwiczeniach wykonują analizę demograficzną i epidemiologiczną wybranych problemów zdrowotnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bonita R., Beaglehole R., Kjellstrom T., Basic Epidemiology, 2nd ed., World Health Organization, Geneva 2007.

2. Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T., Podstawy epidemiologii, tłum. pod red. N. Szeszeni-Dąbrowskiej, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2002.

3. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

1. Jędrychowski W., Podstawy epidemiologii, Wydawnictwo Uniwersyetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium: pytania otwarte - 3 punkty za pytanie (0-15 punktów); > 60%:W1-W3, U1-U3

Przedłużona obserwacja :(0-4 punktów; >50%): K1-K3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Klawe
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami demografii i epidemiologii w naukach o zdrowiu. Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z głównymi zagrożenia zdrowotnymi w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i seminariów

Wykład

Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstawowych pojęć z zakresu podstawowych pojęć z zakresu demografii ludności. Omawiane są główne przyczyny zgonów w Polsce oraz stan zdrowia Polaków. Na wykładach przedstawiana jest epidemiologia wybranych chorób cywilizacyjnych

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów sytuacją demograficzną Polski tj liczby ludności wg. wieku i płci oraz przeciętnej długości życia Polaków. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie raportów i opracowań demograficznych. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech epidemiologicznych wybranych chorób zakaźnych oraz umiejętność opisywania i interpretacji podstawowych współczynników epidemiologicznych. Ćwiczenia z przedmiotu Demografia i Epidemiologia pozwalają zapoznać słuchaczy z liczbą osób niepełnosprawnych w Polsce, przyczynach i społecznych skutkach niepełnosprawności. Studenci na ćwiczeniach wykonują analizę demograficzną i epidemiologiczną wybranych problemów zdrowotnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bonita R., Beaglehole R., Kjellstrom T., Basic Epidemiology, 2nd ed., World Health Organization, Geneva 2007.

2. Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T., Podstawy epidemiologii, tłum. pod red. N. Szeszeni-Dąbrowskiej, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2002.

3. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca:

1. Jędrychowski W., Podstawy epidemiologii, Wydawnictwo Uniwersyetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)