Nauki ogólne: Demografia i epidemiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-DiE-NJZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki ogólne: Demografia i epidemiologia |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu demografia i epidemiologia powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw epidemiologii |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godziny, co odpowiada 0,64 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 1 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje wpływ środowiska na organizm człowieka – K_W03 W2: wyjaśnia pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością – K_W19 W3: wyjaśnia skalę problemów niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym – K_W24 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozpoznaje podstawowe czynniki patogenne wraz z określeniem ryzyka wystąpienia wybranych chorób – K_U02 U2: Interpretuje dane epidemiologiczne i biostatystyczne - K_U27 U3: wykorzystuje wiedzę o zdrowiu, zagrożeniu zdrowia i skali niepełnosprawności w ujęciu demograficznym oraz epidemiologicznym – K_U28 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń – K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Ćwiczenia: prezentacje multimedialne dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami demografii i epidemiologii w naukach o zdrowiu. Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z głównymi zagrożenia zdrowotnymi w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i seminariów Wykład Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstawowych pojęć z zakresu podstawowych pojęć z zakresu demografii ludności. Omawiane są główne przyczyny zgonów w Polsce oraz stan zdrowia Polaków. Na wykładach przedstawiana jest epidemiologia wybranych chorób cywilizacyjnych Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów sytuacją demograficzną Polski tj liczby ludności wg. wieku i płci oraz przeciętnej długości życia Polaków. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie raportów i opracowań demograficznych. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech epidemiologicznych wybranych chorób zakaźnych oraz umiejętność opisywania i interpretacji podstawowych współczynników epidemiologicznych. Ćwiczenia z przedmiotu Demografia i Epidemiologia pozwalają zapoznać słuchaczy z liczbą osób niepełnosprawnych w Polsce, przyczynach i społecznych skutkach niepełnosprawności. Studenci na ćwiczeniach wykonują analizę demograficzną i epidemiologiczną wybranych problemów zdrowotnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bonita R., Beaglehole R., Kjellstrom T., Basic Epidemiology, 2nd ed., World Health Organization, Geneva 2007. 2. Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T., Podstawy epidemiologii, tłum. pod red. N. Szeszeni-Dąbrowskiej, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2002. 3. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1. Jędrychowski W., Podstawy epidemiologii, Wydawnictwo Uniwersyetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: pytania otwarte - 3 punkty za pytanie (0-15 punktów); > 60%:W1-W3, U1-U3 Przedłużona obserwacja :(0-4 punktów; >50%): K1-K3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami demografii i epidemiologii w naukach o zdrowiu. Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z głównymi zagrożenia zdrowotnymi w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i seminariów Wykład Celem przedmiotu Demografia i Epidemiologia jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstawowych pojęć z zakresu podstawowych pojęć z zakresu demografii ludności. Omawiane są główne przyczyny zgonów w Polsce oraz stan zdrowia Polaków. Na wykładach przedstawiana jest epidemiologia wybranych chorób cywilizacyjnych Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów sytuacją demograficzną Polski tj liczby ludności wg. wieku i płci oraz przeciętnej długości życia Polaków. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie raportów i opracowań demograficznych. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech epidemiologicznych wybranych chorób zakaźnych oraz umiejętność opisywania i interpretacji podstawowych współczynników epidemiologicznych. Ćwiczenia z przedmiotu Demografia i Epidemiologia pozwalają zapoznać słuchaczy z liczbą osób niepełnosprawnych w Polsce, przyczynach i społecznych skutkach niepełnosprawności. Studenci na ćwiczeniach wykonują analizę demograficzną i epidemiologiczną wybranych problemów zdrowotnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bonita R., Beaglehole R., Kjellstrom T., Basic Epidemiology, 2nd ed., World Health Organization, Geneva 2007. 2. Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T., Podstawy epidemiologii, tłum. pod red. N. Szeszeni-Dąbrowskiej, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2002. 3. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1. Jędrychowski W., Podstawy epidemiologii, Wydawnictwo Uniwersyetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.