EBP (Fizjoterapia oparta na faktach)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-EBP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9999) Obszar nieznany
|
Nazwa przedmiotu: | EBP (Fizjoterapia oparta na faktach) |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu EBP (Medycyna oparta na faktach) powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw epidemiologii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w seminariach: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 27 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w seminariach: 15 godzin - przygotowanie do seminariów: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 1 = 9 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 8 + 1 = 9 godzin, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 h, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje założenia ogólne praktyki opartej na dowodach K_W14 W2: Opisuje metody usprawniania pacjenta na podstawie przeglądu i krytycznej oceny informacji na podstawie najnowszego piśmiennictwa polskiego i obcojęzycznego K_W28 W3: Wymienia etapy planowania badań i sposoby ich opracowywania na podstawie założeń medycyny opartej na dowodach K_W42 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Określa proces usprawniania w oparciu o założenia medycyny opartej na dowodach mając na względzie kulturowe i etniczne uwarunkowania oraz religijne problemy pacjenta K_U10 U2: Potrafi scharakteryzować dylematy i konflikty etyczne związane z prowadzeniem badań naukowych wg zasad medycyny opartej na dowodach K_U11 U3: Posiada umiejętność zaplanowania i prowadzenia badań naukowych w kontekście medycyny opartej na dowodach K_U37 U4: Posiada umiejętność krytycznej analizy piśmiennictwa wg zasad medycyny opartej na dowodach K_U37 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 K2: Wie, kiedy powinien zwrócić się o pomoc ekspertów z zakresu medycyny opartej na dowodach, będąc świadomy własnych ograniczeń K_K03 K3: Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego prze siebie i innych zadania K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Seminaria: prezentacje multimedialne dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Evidence Based Physiotherapy (Fizjoterapia oparta na faktach) pozwala na zdobycie umiejętności w podejmowaniu decyzji dotyczących opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych, nad pacjentem w oparciu o: wyniki badań obserwacyjnych i eksperymentalnych, znajomość hierarchii wiarygodności danych naukowych, wiedzę o pozytywnych i negatywnych skutkach konkretnych decyzji oraz system wartości i preferencji pacjenta. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i seminariów Wykład Celem przedmiotu Evidence Based Physiotherapy (Fizjoterapia Oparta na Faktach) jest zdobycie umiejętności w podejmowaniu decyzji dotyczących opieki zdrowotnej nad pacjentem w oparciu o: wyniki badań obserwacyjnych i eksperymentalnych, znajomość hierarchii wiarygodności danych naukowych, wiedzę o pozytywnych i negatywnych skutkach konkretnych decyzji oraz system wartości i preferencji pacjenta. Student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć oraz współczesnych metod naukowych stosowanych w naukach medycznych oraz wskazówki dotyczące oceny wiarygodności przydatności danych naukowych. Seminaria Seminaria mają charakter praktyczny i są powiązane z zagadnieniami przedstawionymi na wykładach. Charakteryzują się analizą artykułów naukowych zgodnie z obecnymi zasadami EBP, które powinny być stosowane w codziennej praktyce, w sytuacjach wymagających postawienia diagnozy czy też wyboru metody leczenia, a także w odniesieniu do zagadnień organizacyjnych i ekonomicznych w opiece zdrowotnej. Student analizując artykuł naukowy formułuje pytania kliniczne, wyszukuje i poddaje selekcji potrzebne dane naukowe, krytycznie ocena wiarygodność i przydatność kliniczną dostępnych danych oraz podejmuje decyzje kliniczne w odniesieniu do pacjenta. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Piotr Gajewski, Roman Jaeschke, Jan Brożek: Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008 Literatura uzupełniająca: 1.Dariusz Radomski, Antoni Grzanka: Metodologia Badań naukowych w medycynie. UM Poznań, Poznań 2011 2.Chetan Patel, Jason Katz, Kamran Aslam: Podręcznik medycyny klinicznej opartej na zasadach EBM. PZWL, 2009 3.Grabowski Marcin, Filipiak Krzysztof: Evidence Based Medicine 44 pytania i odpowiedzi. Medical Education, 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe obejmuje treści z wykładów i seminariów Wykłady:. Kolokwium pytania otwarte- 3 punkty za pytanie (0-6 punktów); > 60%:W1,W3, U3 Przedłużona obserwacja (0-2 punktów); >50%: K1 Seminaria: Kolokwium pytania otwarte- 3 punkty za pytanie (0-9 punktów); >60%): W2, W3, U1-U4 Przedłużona obserwacja (0-2 punktów; >50%): K1-K3 Suma uzyskanych punktów : Ocena: < 11 ndst 13-11 dst 14,5-13,5 dst+ 16-15 db 17,5-16,5 db+ 19-18 bdb Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z kolokwium końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych (odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dwie nieobecności w 1 semestrze stanowią podstawę do nie zaliczenia tego semestru). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.