Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

EBP (Fizjoterapia oparta na faktach)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-EBP-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9999) Obszar nieznany Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: EBP (Fizjoterapia oparta na faktach)
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu EBP (Medycyna oparta na faktach) powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw epidemiologii

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w seminariach: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 27

godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w seminariach: 15 godzin

- przygotowanie do seminariów: 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 1 = 9

godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co

odpowiada 2 punktom ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w

procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 8 + 1 = 9 godzin,

co odpowiada 0,4 punktowi ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminariach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 15 h, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje założenia ogólne praktyki opartej na dowodach

K_W14

W2: Opisuje metody usprawniania pacjenta na podstawie

przeglądu i krytycznej oceny informacji na podstawie

najnowszego piśmiennictwa polskiego i obcojęzycznego

K_W28

W3: Wymienia etapy planowania badań i sposoby ich

opracowywania na podstawie założeń medycyny opartej na

dowodach K_W42


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Określa proces usprawniania w oparciu o założenia

medycyny opartej na dowodach mając na względzie kulturowe

i etniczne uwarunkowania oraz religijne problemy pacjenta

K_U10

U2: Potrafi scharakteryzować dylematy i konflikty etyczne

związane z prowadzeniem badań naukowych wg zasad

medycyny opartej na dowodach K_U11

U3: Posiada umiejętność zaplanowania i prowadzenia badań

naukowych w kontekście medycyny opartej na dowodach

K_U37

U4: Posiada umiejętność krytycznej analizy piśmiennictwa wg

zasad medycyny opartej na dowodach K_U37


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01

K2: Wie, kiedy powinien zwrócić się o pomoc ekspertów z

zakresu medycyny opartej na dowodach, będąc świadomy

własnych ograniczeń K_K03

K3: Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego

prze siebie i innych zadania K_K08


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

Seminaria:

prezentacje multimedialne

dyskusja dydaktyczna


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiot Evidence Based Physiotherapy (Fizjoterapia oparta

na faktach) pozwala na zdobycie umiejętności w podejmowaniu decyzji dotyczących opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych, nad pacjentem w oparciu o: wyniki badań obserwacyjnych i eksperymentalnych, znajomość hierarchii wiarygodności danych naukowych, wiedzę o pozytywnych i negatywnych skutkach konkretnych decyzji oraz system wartości i preferencji pacjenta.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i seminariów

Wykład

Celem przedmiotu Evidence Based Physiotherapy

(Fizjoterapia Oparta na Faktach) jest zdobycie umiejętności w podejmowaniu decyzji dotyczących opieki zdrowotnej nad pacjentem w oparciu o: wyniki badań obserwacyjnych i eksperymentalnych, znajomość hierarchii wiarygodności danych naukowych, wiedzę o pozytywnych i negatywnych skutkach konkretnych decyzji oraz system wartości i

preferencji pacjenta. Student zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć oraz współczesnych metod naukowych stosowanych w naukach medycznych oraz wskazówki dotyczące oceny wiarygodności przydatności danych

naukowych.

Seminaria

Seminaria mają charakter praktyczny i są powiązane

z zagadnieniami przedstawionymi na wykładach. Charakteryzują się analizą artykułów naukowych zgodnie z obecnymi zasadami EBP, które powinny być stosowane w codziennej praktyce, w sytuacjach wymagających postawienia diagnozy czy też wyboru metody leczenia, a także w

odniesieniu do zagadnień organizacyjnych i ekonomicznych w opiece zdrowotnej. Student analizując artykuł naukowy formułuje pytania kliniczne, wyszukuje i poddaje selekcji potrzebne dane naukowe, krytycznie ocena wiarygodność i przydatność kliniczną dostępnych danych oraz

podejmuje decyzje kliniczne w odniesieniu do pacjenta.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Piotr Gajewski, Roman Jaeschke, Jan Brożek: Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008

Literatura uzupełniająca:

1.Dariusz Radomski, Antoni Grzanka: Metodologia Badań naukowych w medycynie. UM Poznań, Poznań 2011

2.Chetan Patel, Jason Katz, Kamran Aslam: Podręcznik medycyny klinicznej opartej na zasadach EBM. PZWL, 2009

3.Grabowski Marcin, Filipiak Krzysztof: Evidence Based Medicine 44 pytania i odpowiedzi. Medical Education, 2008

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe obejmuje treści z wykładów i seminariów

Wykłady:.

Kolokwium pytania otwarte- 3 punkty za pytanie (0-6 punktów); > 60%:W1,W3, U3

Przedłużona obserwacja (0-2 punktów); >50%: K1

Seminaria:

Kolokwium pytania otwarte- 3 punkty za pytanie (0-9 punktów); >60%): W2, W3, U1-U4

Przedłużona obserwacja (0-2 punktów; >50%): K1-K3

Suma uzyskanych punktów : Ocena:

< 11 ndst

13-11 dst

14,5-13,5 dst+

16-15 db

17,5-16,5 db+

19-18 bdb

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z kolokwium końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych (odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dwie nieobecności w 1 semestrze stanowią podstawę do nie zaliczenia tego semestru).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)