Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-FIL-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Katedra Neuropsychologii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział wykładach: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 6 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie 7+1=8 Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1,0 punkt ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie się do zaliczenia + zaliczenie: 7+1=8 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Formułuje etyczne uwarunkowania wykonywanego zawodu w oparciu o filozoficzne przesłanki – K_W13 W2: Przedstawia filozoficzno naukowe modele uprawiania naukowej medycyny – K_W13 W3: dostrzega związek między naukowym ugruntowaniem medycyny a medyczną deontologią – K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi rozpatrywać kontrowersyjne zjawiska o bioetycznym charakterze w filozoficznym kontekście K_U11 U2: potrafi zastosować filozoficzną wiedzę do uzasadnienia reguł deontologicznych K_U11 U3: Potrafi dostrzec potrzebę respektowania różnorodności światopoglądowej K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: akceptuję i przestrzega reguły neutralności światopoglądowej w relacjach z pacjentami K_K05 K2: stwarza dogodne warunki dla harmonijnej terapeutycznej współpracy z pacjentem K_K05 K3: stwarza klimat zaufania między terapeutą i pacjentem K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są również te filozoficzne koncepcje i stanowiska, które oddziałały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchacza z podstawową problematyką filozoficzną , wyjaśnienie terminologii oraz pojęć filozoficznych, wykazanie źródłowego znaczenia filozofii dla ukształtowania się myślenia naukowego oraz związków między filozofią a medycyną naukowo uprawianą. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, wyd. do wyboru, wybrane fragmenty Literatura uzupełniająca: 1. Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R., Historia filozofii i etyki, Toruń, 2002 2. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993. 3. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa, 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest 100 % obecność na wykładach test wielokrotnego wyboru, – ok.20 pytań ). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 75 % poprawnych odpowiedzi. ≤ 70% - ndst. 71% - 75% - dostateczny; 76% - 80% - dostateczny plus; 81% - 85% - dobry; 86% - 93% - dobry plus; ⩾ 94% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.