Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-FIZ-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do ośrodkowego układu nerwowego, układu krążenia, oddechowego oraz wydzielania wewnętrznego (zakres szkoły średniej), jak również z chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: -udział w wykładach: 30 godzin -udział w ćwiczeniach: 20 godzin -konsultacje: 3 godziny -przeprowadzenie zaliczenia: 5 godzin -przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 59 godzin, co odpowiada 2,36 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin -napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny -konsultacje: 3 godziny -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20+3+5= 28 godzin -przygotowanie do egzaminu i egzaminu: 20+1=21 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania : - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin -konsultacje: 3 godziny -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20+3+5=28 godzin -przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+1=21 godzin Łączny nakład pracy studenta związany przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 72 godziny, co odpowiada 2,88 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:określa budowę ciała ludzkiego w ujęciu czynnościowym (K_W06) W2:rozumie neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych (K_W06) W3:charakteryzuje zmiany czynnościowe w obrębie układu nerwowego związane z przekazywaniem informacji (K_W03, K_W06) W4:opisuje fizjologiczne mechanizmy związane z funkcjonowaniem układu kontroli ruchu oraz przebieg i znaczenie odruchów rdzeniowych (K_W03) W5:opisuje fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania układu krążenia i oddechowego (K_W06) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:potrafi zbadać podstawowe odruchy rdzeniowe (K_U03) U2:potrafi zastosować technikę spirometryczną w ocenie zmian czynnościowych układu oddechowego (K_U03) U3:potrafi zastosować metody określające zmiany czynnościowe w układzie krążenia wynikające ze zmiany pozycji ciała oraz wysiłku fizycznego (K_U03) U4:potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego (K_U46) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się ( K_K01) K2:korzysta z możliwości konsultacji z wykładowcami (K_K03) K3:potrafi pracować w zespole i organizować jego pracę (K_K06, K_K07) K4:przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (K_K10) |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu |
||
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia oraz oddechowego. |
||
Pełny opis: |
Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego i układu nerwowego. W pierwszej części wykładów Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Następnie Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz kontroli ruchów. W kolejnej części wykładów Studenta pozna funkcje i mechanizmy regulujące pracę układu krążenia i oddechowego. W ramach ćwiczeń Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni oraz wpływ długości mięśnia na siłę skurczu. Ponadto, zdobędzie wiedzę o rodzajach skurczu mięśni szkieletowych. W czasie kolejnych ćwiczeń Student dowie się o zmianach czynnościowych zachodzących w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała orz wysiłku fizycznego. Celem ostatnich ćwiczeń jest zapoznanie się z wpływem czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowanie układu oddechowego. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 4. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach, ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich śródsemestralnych kolokwiów, wejściówek i raportów/kart pracy, jak i oraz otrzymanie pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Ćwiczenia: kryterium oceniania: zaliczenie kolejnych bloków tematycznych w formie kolokwium opisowego. Próg zaliczeniowy wynosi 61%. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: ocena procent punktów bardzo dobry 93 – 100% dobry plus 85 – 92% dobry 77 – 84% dostateczny plus 69 – 76% dostateczny 60 – 68% niedostateczny 0 – 59% Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W1-W3, W5, U5, K1 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W1-W3, W5, U5, K1 Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W1-W3, W5, U1-U5, K1-K4 Przedłużona obserwacja: (0 – 10 punktów; próg zaliczeniowy 50 %): K1 – K4 Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu z fizjologii (ocena 3,0 i wyższa). Egzamin końcowy teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 60 pytań z wiedzy zdobytej na wykładach i laboratoriach.. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z egzaminu 31 (51%) punktów. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: ocena procent punktów bardzo dobry 91 – 100% dobry plus 81 – 90% dobry 71 – 80% dostateczny plus 61 – 70% dostateczny 51 – 60% niedostateczny 0 – 50% Egzamin końcowy teoretyczny (0-60 pkt. ≥ 51%): W1 – W5, U5, K1 Kolokwium pisemne (0-10 pkt. ≥ 60%): W1-W3, W5, U5, K1 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W1-W3, W5, U5, K1 Raporty/ karty pracy (0-15 pkt. ≥ 60%): W1-W3, W5, U1-U5, K1-K4 Przedłużona obserwacja (0-10 pkt.; ≥ 50%): K1-K4 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z oceny z egzaminu oraz kompetencji społecznych. Pozostałe informacje związane z egzaminem oraz zaliczeniem ćwiczeń są zawarte są w regulaminie dydaktycznym. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Małgorzata Nadolska, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Dariusz Soszyński, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia oraz oddechowego. | |
Pełny opis: |
Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego i układu nerwowego. W pierwszej części wykładów Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Następnie Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz kontroli ruchów. W kolejnej części wykładów Studenta pozna funkcje i mechanizmy regulujące pracę układu krążenia i oddechowego. W ramach ćwiczeń Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni oraz wpływ długości mięśnia na siłę skurczu. Ponadto, zdobędzie wiedzę o rodzajach skurczu mięśni szkieletowych. W czasie kolejnych ćwiczeń Student dowie się o zmianach czynnościowych zachodzących w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała orz wysiłku fizycznego. Celem ostatnich ćwiczeń jest zapoznanie się z wpływem czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowanie układu oddechowego. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 4. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.