Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Farmakologia w fizjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-FwF-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Farmakologia w fizjoterapii
Jednostka: Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu farmakologia powinien posiadać wiadomości z zakresu fizjologii, patofizjologii, biochemii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin

- konsultacje: 5 godziny

- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5 +1 = 6

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- samokształcenie: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin

- konsultacje: 5 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 1 = 16 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 56 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktom ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 1 = 16

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS.


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- nie dotyczy.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje rodzaje, mechanizmy działania i zasady stosowania leków w zabiegach fizjoterapeutycznych (K_W01)

W2: wyjaśnia mechanizmy powstawania, modulacji i percepcji bólu (K_W03)

W3: opisuje zasady praktyki opartej na dowodach (K_W14)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1:stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii (K_U12)

U2: wykorzystuje wiedzę o zdrowiu, zagrożeniu zdrowia i skali niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym (K_U03)

U3:wykonuje odpowiednie procedury związane z pracą fizjoterapeuty w odniesieniu do dziedzin klinicznych (K_U20)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)

K2: potrafi rozwiązywać złożone problemy związane z wykonywaniem zawodu fizjoterapeuty (K_K07)

K3: wie, kiedy zwrócić się do ekspertów, mając na względzie świadomość własnych ograniczeń (K_K02)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem nauczania farmakologii jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią używaną do określenia mechanizmu działania leku, jego zastosowania, możliwych działań niepożądanych i toksycznych. W trakcie zajęć szczególny nacisk zostanie położony na działanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych oraz leków, które mogą być stosowane w fizjoterapii np. są podawane w procesie jonoforezy, wziewnie lub miejscowo (np. maści, kremy, środki do kąpieli leczniczych), są lekami OTC lub tzw. suplementami diety. Studenci uczeni są także doboru odpowiednich źródeł informacji o leku.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów.

Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu fizjologii, patofizjologii, biochemii

Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie podstaw farmakologii ogólnej i mechanizmów działania leków. Omówienie układu autonomicznego, oddechowego i krążenia oraz leków działających na te układy. Wiadomości z zakresu leków przeciwbólowych (niesterydowe, narkotyczne) oraz leków stosowanych w znieczuleniu.

Na wykładach zostanie zwrócona uwaga na mechanizmy działania poszczególnych leków, działania niepożądane, omówione zostaną wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania ze szczególnym uwzględnieniem fizjoterapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych; Pod redakcją Prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II Czelej Lublin 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Farmakologia kliniczna; H.P.Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter; Redakcja naukowa wydania polskiego prof. dr hab. med. M. Wielosz; Edt. Czelej 2001

2. Kompendium farmakologii i farmakoterapii; A. Danysz, W. Buczko; Wydanie V Elsevier Urban & Partner 2008

3. Kompendium farmakologii i toksykologii Mutschlera; Redakcja naukowa wydania polskiego prof. Włodzimierz Buczko; Edt. .Med Pharm – Polska 2008

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady

1. Warunkiem zaliczenia wykładu jest 95 % obecność. (K1-K4)

2. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. (W1-W5, U1-U5)

3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów i literatury

Punktacja Ocena

< 11 ndst

12 – 11 dst

14 – 13 dst+

16 – 15 db

18 – 17 db+

20 – 19 bdb

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)