Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-KR-SJZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu nauk biologicznych,

a szczególnie nauk o człowieku oraz wiedza i umiejętności objęte programem szkolnego wychowania fizycznego, w tym pływackie w zakresie bezpiecznego utrzymywanie się na wodzie z zastosowaniem dowolnej techniki.


Całkowity nakład pracy studenta:


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi;

- udział w wykładach: 2 x 2 i 2 x 3godz. = 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 13 x 2godz.+24 x1godz. = 50 godzin

- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2 x 2 godziny

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 50 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:


C.W1 – zna i rozumie pojęcia za zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności

C.W6 – zna i rozumie teoretyczne i metodyczne podstawy procesu uczenia się i nauczania czynności ruchowych


Efekty uczenia się - umiejętności:


C.U3 – potrafi dobrać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz u osób zdrowych

z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe

o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia

z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych

C.U4 – potrafi instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju

C.U6 – potrafi dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób

z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego

C.U7 – potrafi wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:


K3 – jest gotów do prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych

z wykonywaniem zawodu i określenia poziomi sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty


Metody dydaktyczne:


Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny

Ćwiczenia: pokaz, metody praktycznego działania, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze oraz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje oraz filmy.


Skrócony opis:

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów z współczesnymi kierunkami kształcenia ruchowego opartego na pedagogice kultury fizycznej i metodyce edukacji fizycznej,

- nabywanie wiedzy i umiejętności organizowania oraz

prowadzenia form rekreacyjno-sportowych, w tym zabaw

z zakresu zespołowych gier sportowych, gimnastyki, atletyki terenowej oraz ćwiczeń w wodzie,

- nabywanie wiedzy i umiejętności postrzegania aktów ruchowych w ujęciu rozwojowym i efektywności procesu usprawniania według indywidualnych potrzeb oraz umiejętności prakseologicznych w procesie edukacji fizycznej osób zdrowych charakteryzujących się różnymi predyspozycjami i ograniczeniami rozwojowymi, a także zdobywanie umiejętności testowania sprawności fizycznej,

- poznawanie stylów uczenia i kierowania procesem usprawniania ruchowego, a także ról zawodowych osoby prowadzącej kształcenie ruchowe.

Pełny opis:

Wykłady:

Semestr 1.

Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego

w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej.

Metodyka, jej istota, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego.

Budowa jednostki metodycznej, indywidualizacja i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć.

Semestr 2.

Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność

i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy.

Metody kształcenia możliwości wysiłkowych i koordynacyjnych (przejawów zdolności motorycznych).

Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu). Sprawność fizyczna i jej testowanie.

Ćwiczenia:

Semestr 1.

Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym; Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe, podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące; Metodyka gier i zabaw ruchowych; Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w rożnym wieku; Ćwiczenia przygotowujące do zajęć

w wodzie (na brzegu basenu i z wykorzystaniem środowiska wodnego); Ćwiczenia w wodzie (metodyka ćwiczeń oswajających, wypornościowych i oddechowych); Poślizgi na grzbiecie i na piersiach z wydechem do wody – ruchy napędowe nóg; Gry i zabawy z wykorzystaniem ćwiczeń wypornościowych, oddechowych oraz poślizgów z użyciem ruchów napędowych nóg – zabawowe formy skoków do wody; Ruchy napędowe ramion w pływaniu na grzbiecie z użyciem pracy nóg i wykorzystaniem przyborów; Ruchy napędowe ramion w pływaniu na piersiach z użyciem pracy nóg

i wydechem do wody oraz wykorzystaniem przyborów; Gry

i zabawy z wykorzystaniem ruchów napędowych nóg i rąk

w pływaniu na grzbiecie i piersiach; Nawroty i koki startowe

w pływaniu na grzbiecie oraz na piersiach; Ćwiczenia ruchów napędowych nóg w stylu klasycznym na grzbiecie i piersiach

z wykorzystaniem przyborów; Ruchy napędowe rąk w stylu klasycznym z wykorzystaniem pracy nóg i użyciem przyborów; Ćwiczenia koordynacyjne i zabawy w nauczaniu umiejętności pływackich.

Semestr II.

Zapis i prowadzenie ćwiczeń kształtujących; Toki i konspekty zajęć ruchowych; Metodyka i technika gier zespołowych

w procesie usprawniania ruchem; Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji

i rekreacji osób w rożnym wieku; Kształtowanie wydolności poprzez ćwiczenia w wodzie; Wybrane ćwiczenia z metodyki nauczania stylu motylkowego - „delfina”; Przybory

i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu oraz terapii; Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie; Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych i oddechowych; Samodzielne prowadzenie zabaw oparte na poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk; Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowisku wodnego i elementów techniki pływania; Inne techniki pływania i skoków do wody – elementy ratownictwa wodnego; Samodzielne prowadzenie zajęć w wodzie opartych na nauce pływania – doskonalenie umiejętności pływackich; Sprawdzian poziomu wydolności opartej na umiejętnościach pływackich „Test Coopera”

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bondarowicz M. Zabawy w grach sportowych. WSiP, Warszawa 1995.

2. Osiński W. Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.

3. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu, OW M. Wrocławski, Bydgoszcz 2015.

4. Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. WSiP, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Bartkowiak E. Sportowa technika pływania. Biblioteka Trenera, Warszawa 1995.

2. Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii

i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2000.

3. Cieślicka M., Śmiglewska M., Szark-Eckard M. Korygowanie wad postawy ciała poprzez zabawy

w wodzie. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz 2011.

4. Nowotny J., i wsp. Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.

5. Łatyszkiewicz L., i wsp. Piłka ręczna, koszykówka

i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999.

6. Osiński W. Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013.

7. Ostrowski A. Zabawy i rekreacja w wodzie. WSiP Warszawa 2003.

8. Stawczyk Z. Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996.

9. Szopa J., Grabowski M. Europejski Test Sprawności Fizycznej. AWF, Kraków 1991.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania poszczególnych efektów kształcenia

i kryterium zaliczenia:

Egzamin pisemny (0 – 15 punktów; > 60%): C.W1, C.W6, C.U3, C.U6

Sprawdziany teoretyczne (0 – 5 punktów; > 80%): C.W6, C.U3, C.U4, C.U6, C.U7, K3

Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%) :K3, C.U4, C.U7

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu

pozytywnego wyniku sprawdzianów teoretycznych

i praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji

Społecznych, uzyska odpowiednią liczbę punktów

z wszystkich ocenianych kryteriów: przygotowanie

i praktyczne odbycie ćwiczeń (ocena w zakresie 0-5) punktów za każde zajęcia dzielone przez ich liczbę – czynny udział

w zajęciach umożliwia zdobycie 4 lub 5 pkt., a bierne uczestnictwo jest ocenione do 3 pkt. – opuszczenie jednego ćwiczenia obniża ocenę o 1 pkt. i wymaga indywidualnego zaliczenia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego); zaliczenie sprawdzianu

z pływania, metodyki, gimnastyki, i zespołowych gier sportowych; (ocena w zakresie 0-5 pkt.)

Razem 10 pkt.

Tabela zaliczeń

Liczba punktów Ocena

> 5 nzal

6 - 8 zal

9-10 zal+

Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego

zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń

(zal. – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal.+ podwyższa oceny 3,0 – 4,5)

Tabela ocen

Liczba punktów Ocena:

8 - 9 dst (3,0)

10 dst + (3,5)

11-12 db (4,0)

13 db + (4,5)

14-15 bdb (5,0)

.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)