Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia wysiłku fizycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-FWF-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0519) Nauki biologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia wysiłku fizycznego
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu fizjologii ogólnej

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godzina

- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37 godziny, co odpowiada 2,5 ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzina

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzina

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 7 + 1 = 8 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 7 + 1 = 8 godzin, co odpowiada 0,3 punktowi ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 h, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje procesy biologiczne oraz biochemiczne na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym w warunkach fizjologicznych i w przypadkach zaburzeń rozwoju i funkcjonowania – K_W01

W2: opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego - K_W02

W3: wyjaśnia wpływ wysiłku fizycznego i hipokinezji na organizm człowieka - K_W15

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: określa topografię narządów i układów ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego- K_U03

U2: interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka - K_U04

U3: planuje wysiłek fizyczny w fizjoterapii, treningu fizycznym i rekreacji mając na względzie zdolność wysiłkową człowieka - K_U08

U4: wykonuje odpowiednie procedury związane z pracą fizjoterapeuty w odniesieniu do dziedzin klinicznych

- K_U19

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń - K_K01

K2: okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywanym zawodem i właściwie pojętą solidarność zawodową - K_K03

K3: współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu – K_K04


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

Ćwiczenia:

metody eksponujące: pokaz

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków


Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu klasyfikacji wysiłku fizycznego i zmianami adaptacyjnymi organizmu pod wpływem wysiłku. Na wykładach i ćwiczeniach student zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu energetyki wysiłku fizycznego oraz zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń

Wykład

Tematyka wykładów obejmuje pojęcia z zakresu klasyfikacji i energetyki wysiłku fizycznego. Przedstawiane są główne mechanizmy regulacyjne w układzie oddechowym i sercowo-naczyniowym w efekcie wysiłku fizycznego. Na wykładach przedstawiane są fizjologiczne aspekty procesów zmęczenia i wypoczynku w sporcie. Student zapoznaje się z metodami zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu.

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi fizjologicznymi uwarunkowaniami oraz metodami oceny wydolności sportowców. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności pomiarów somatycznych w kontroli efektów treningowych oraz zastosowanie badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech zmęczenia mięśniowego oraz mechanizmów adaptacyjnych zachodzących w różnych układach organizmu.

Tematyka:

Wykłady

1. Biologiczne podstawy do wysiłku fizycznego i treningu sportowego - wprowadzenie.

2. Bioenergetyka wysiłku fizycznego.

3. Zmiany adaptacyjne w układzie sercowo-naczyniowym u sportowców o wysokim poziomie wytrenowania. Przetrenowanie w sporcie.

Ćwiczenia

1. Wstęp teoretyczny: wydolność, metody oceny. Próba Harwardzka. Próba Ruffiera. Próba Liama. Próba PWC170. Test Foxa. Metody oceny wydolności oparte o BMI. Reguła Karvonena.

2. Zadanie pisemne: Przygotuj protokół wybranych prób wydolnościowych w grupach sportowców

3. Wejściówka: układ sercowo-naczyniowy; regulacja ciśnienia tt. Wstęp teoretyczny: serce sportowca. Próba Cramptona. Zadanie pisemne: Porównanie parametrów hemodynamicznych podczas wysiłków statycznych i dynamicznych.

4. Wejściówka: autonomiczny układ nerwowy. Wpływ wysiłku na autonomiczny układ nerwowy. Zadanie pisemne: analiza piśmiennictwa.

5. Wstęp teoretyczny: zmienne warunki środowiskowe a trening fizyczny. Zadanie pisemne: Trening wysokogórski.

6. Wejściówka: układ oddechowy. Próba wysiłkowa. Przeliczenia wentylacyjne.

7. Próby wydolnościowe - analiza raportów. ZALICZENIE ĆWICZEŃ

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2006

2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Krótkie wykłady: fizjologia sportu. Birch K., Maclaren D., George K. PWN, Warszawa 2008, wyd 1

2. Trening fizyczny w wybranych chorobach narządów wewnętrznych : dlaczego?, jak? : podręcznik dla studentów / red. Kucio C., Nowak Z., Wydawnictwo AWF Katowice 2011

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Kolokwium końcowe (0 – 15 punktów; > 60%): W1-W3, U1-U4

Sprawozdanie pisemne (0-10 punktów); > 60% : U2-U4

Przedłużona obserwacja (0-4 punktów); >50%): K1-K3

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 35 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Klawe
Prowadzący grup: Sławomir Kujawski, Joanna Słomko, Paweł Zalewski, Monika Zawadka-Kunikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu klasyfikacji wysiłku fizycznego i zmianami adaptacyjnymi organizmu pod wpływem wysiłku. Na wykładach i ćwiczeniach student zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu energetyki wysiłku fizycznego oraz zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń

Wykład

Tematyka wykładów obejmuje pojęcia z zakresu klasyfikacji i energetyki wysiłku fizycznego. Przedstawiane są główne mechanizmy regulacyjne w układzie oddechowym i sercowo-naczyniowym w efekcie wysiłku fizycznego. Na wykładach przedstawiane są fizjologiczne aspekty procesów zmęczenia i wypoczynku w sporcie. Student zapoznaje się z metodami zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu.

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi fizjologicznymi uwarunkowaniami oraz metodami oceny wydolności sportowców. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności pomiarów somatycznych w kontroli efektów treningowych oraz zastosowanie badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech zmęczenia mięśniowego oraz mechanizmów adaptacyjnych zachodzących w różnych układach organizmu.

Tematyka:

Wykłady

1. Biologiczne podstawy do wysiłku fizycznego i treningu sportowego - wprowadzenie.

2. Bioenergetyka wysiłku fizycznego.

3. Zmiany adaptacyjne w układzie sercowo-naczyniowym u sportowców o wysokim poziomie wytrenowania. Przetrenowanie w sporcie.

Ćwiczenia

1. Wstęp teoretyczny: wydolność, metody oceny. Próba Harwardzka. Próba Ruffiera. Próba Liama. Próba PWC170. Test Foxa. Metody oceny wydolności oparte o BMI. Reguła Karvonena.

2. Zadanie pisemne: Przygotuj protokół wybranych prób wydolnościowych w grupach sportowców

3. Wejściówka: układ sercowo-naczyniowy; regulacja ciśnienia tt. Wstęp teoretyczny: serce sportowca. Próba Cramptona. Zadanie pisemne: Porównanie parametrów hemodynamicznych podczas wysiłków statycznych i dynamicznych.

4. Wejściówka: autonomiczny układ nerwowy. Wpływ wysiłku na autonomiczny układ nerwowy. Zadanie pisemne: analiza piśmiennictwa.

5. Wstęp teoretyczny: zmienne warunki środowiskowe a trening fizyczny. Zadanie pisemne: Trening wysokogórski.

6. Wejściówka: układ oddechowy. Próba wysiłkowa. Przeliczenia wentylacyjne.

7. Próby wydolnościowe - analiza raportów. ZALICZENIE ĆWICZEŃ

Literatura:

1. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2006

2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011.

3. Krótkie wykłady: fizjologia sportu. Birch K., Maclaren D., George K. PWN, Warszawa 2008, wyd 1

4. Trening fizyczny w wybranych chorobach narządów wewnętrznych : dlaczego?, jak? : podręcznik dla studentów / red. Kucio C., Nowak Z., Wydawnictwo AWF Katowice 2011

5. Rekomendacje w zakresie realizacji kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej. Stanowisko Ekspertów Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. AsteriaMed Gdańsk 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)