Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia wysiłku fizycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-FWF-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia wysiłku fizycznego |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu fizjologii ogólnej |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godzina - przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37 godziny, co odpowiada 2,5 ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzina - czytanie wskazanej literatury: 5 godzina - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 7 + 1 = 8 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 7 + 1 = 8 godzin, co odpowiada 0,3 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 40 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 h, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje procesy biologiczne oraz biochemiczne na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym w warunkach fizjologicznych i w przypadkach zaburzeń rozwoju i funkcjonowania – K_W01 W2: opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego - K_W02 W3: wyjaśnia wpływ wysiłku fizycznego i hipokinezji na organizm człowieka - K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: określa topografię narządów i układów ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego- K_U03 U2: interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka - K_U04 U3: planuje wysiłek fizyczny w fizjoterapii, treningu fizycznym i rekreacji mając na względzie zdolność wysiłkową człowieka - K_U08 U4: wykonuje odpowiednie procedury związane z pracą fizjoterapeuty w odniesieniu do dziedzin klinicznych - K_U19 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń - K_K01 K2: okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywanym zawodem i właściwie pojętą solidarność zawodową - K_K03 K3: współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu – K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Ćwiczenia: metody eksponujące: pokaz dyskusja dydaktyczna analiza przypadków |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu klasyfikacji wysiłku fizycznego i zmianami adaptacyjnymi organizmu pod wpływem wysiłku. Na wykładach i ćwiczeniach student zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu energetyki wysiłku fizycznego oraz zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń Wykład Tematyka wykładów obejmuje pojęcia z zakresu klasyfikacji i energetyki wysiłku fizycznego. Przedstawiane są główne mechanizmy regulacyjne w układzie oddechowym i sercowo-naczyniowym w efekcie wysiłku fizycznego. Na wykładach przedstawiane są fizjologiczne aspekty procesów zmęczenia i wypoczynku w sporcie. Student zapoznaje się z metodami zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi fizjologicznymi uwarunkowaniami oraz metodami oceny wydolności sportowców. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności pomiarów somatycznych w kontroli efektów treningowych oraz zastosowanie badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech zmęczenia mięśniowego oraz mechanizmów adaptacyjnych zachodzących w różnych układach organizmu. Tematyka: Wykłady 1. Biologiczne podstawy do wysiłku fizycznego i treningu sportowego - wprowadzenie. 2. Bioenergetyka wysiłku fizycznego. 3. Zmiany adaptacyjne w układzie sercowo-naczyniowym u sportowców o wysokim poziomie wytrenowania. Przetrenowanie w sporcie. Ćwiczenia 1. Wstęp teoretyczny: wydolność, metody oceny. Próba Harwardzka. Próba Ruffiera. Próba Liama. Próba PWC170. Test Foxa. Metody oceny wydolności oparte o BMI. Reguła Karvonena. 2. Zadanie pisemne: Przygotuj protokół wybranych prób wydolnościowych w grupach sportowców 3. Wejściówka: układ sercowo-naczyniowy; regulacja ciśnienia tt. Wstęp teoretyczny: serce sportowca. Próba Cramptona. Zadanie pisemne: Porównanie parametrów hemodynamicznych podczas wysiłków statycznych i dynamicznych. 4. Wejściówka: autonomiczny układ nerwowy. Wpływ wysiłku na autonomiczny układ nerwowy. Zadanie pisemne: analiza piśmiennictwa. 5. Wstęp teoretyczny: zmienne warunki środowiskowe a trening fizyczny. Zadanie pisemne: Trening wysokogórski. 6. Wejściówka: układ oddechowy. Próba wysiłkowa. Przeliczenia wentylacyjne. 7. Próby wydolnościowe - analiza raportów. ZALICZENIE ĆWICZEŃ |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2006 2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Krótkie wykłady: fizjologia sportu. Birch K., Maclaren D., George K. PWN, Warszawa 2008, wyd 1 2. Trening fizyczny w wybranych chorobach narządów wewnętrznych : dlaczego?, jak? : podręcznik dla studentów / red. Kucio C., Nowak Z., Wydawnictwo AWF Katowice 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Kolokwium końcowe (0 – 15 punktów; > 60%): W1-W3, U1-U4 Sprawozdanie pisemne (0-10 punktów); > 60% : U2-U4 Przedłużona obserwacja (0-4 punktów); >50%): K1-K3 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 35 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kujawski, Joanna Słomko, Paweł Zalewski, Monika Zawadka-Kunikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu klasyfikacji wysiłku fizycznego i zmianami adaptacyjnymi organizmu pod wpływem wysiłku. Na wykładach i ćwiczeniach student zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu energetyki wysiłku fizycznego oraz zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń Wykład Tematyka wykładów obejmuje pojęcia z zakresu klasyfikacji i energetyki wysiłku fizycznego. Przedstawiane są główne mechanizmy regulacyjne w układzie oddechowym i sercowo-naczyniowym w efekcie wysiłku fizycznego. Na wykładach przedstawiane są fizjologiczne aspekty procesów zmęczenia i wypoczynku w sporcie. Student zapoznaje się z metodami zastosowania badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. Ćwiczenia Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi fizjologicznymi uwarunkowaniami oraz metodami oceny wydolności sportowców. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności pomiarów somatycznych w kontroli efektów treningowych oraz zastosowanie badan fizjologicznych w kontroli efektów treningowych w wybranych dyscyplinach sportu. Studenci będą nabywać wiedzę z zakresu cech zmęczenia mięśniowego oraz mechanizmów adaptacyjnych zachodzących w różnych układach organizmu. Tematyka: Wykłady 1. Biologiczne podstawy do wysiłku fizycznego i treningu sportowego - wprowadzenie. 2. Bioenergetyka wysiłku fizycznego. 3. Zmiany adaptacyjne w układzie sercowo-naczyniowym u sportowców o wysokim poziomie wytrenowania. Przetrenowanie w sporcie. Ćwiczenia 1. Wstęp teoretyczny: wydolność, metody oceny. Próba Harwardzka. Próba Ruffiera. Próba Liama. Próba PWC170. Test Foxa. Metody oceny wydolności oparte o BMI. Reguła Karvonena. 2. Zadanie pisemne: Przygotuj protokół wybranych prób wydolnościowych w grupach sportowców 3. Wejściówka: układ sercowo-naczyniowy; regulacja ciśnienia tt. Wstęp teoretyczny: serce sportowca. Próba Cramptona. Zadanie pisemne: Porównanie parametrów hemodynamicznych podczas wysiłków statycznych i dynamicznych. 4. Wejściówka: autonomiczny układ nerwowy. Wpływ wysiłku na autonomiczny układ nerwowy. Zadanie pisemne: analiza piśmiennictwa. 5. Wstęp teoretyczny: zmienne warunki środowiskowe a trening fizyczny. Zadanie pisemne: Trening wysokogórski. 6. Wejściówka: układ oddechowy. Próba wysiłkowa. Przeliczenia wentylacyjne. 7. Próby wydolnościowe - analiza raportów. ZALICZENIE ĆWICZEŃ |
|
Literatura: |
1. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2006 2. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Górski J. PZWL, Warszawa 2011. 3. Krótkie wykłady: fizjologia sportu. Birch K., Maclaren D., George K. PWN, Warszawa 2008, wyd 1 4. Trening fizyczny w wybranych chorobach narządów wewnętrznych : dlaczego?, jak? : podręcznik dla studentów / red. Kucio C., Nowak Z., Wydawnictwo AWF Katowice 2011 5. Rekomendacje w zakresie realizacji kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej. Stanowisko Ekspertów Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. AsteriaMed Gdańsk 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.