Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-FZJ-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe nauki medyczne: Fizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu centralnego układu nerwowego, układu krążenia, oddechowego oraz wydzielania wewnętrznego (zakres szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: -udział w wykładach: 20 godzin -udział w ćwiczeniach: 40 godzin -konsultacje: 1 godzina -przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny -przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godzin, co odpowiada 2,28 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin -napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny -konsultacje: 1 godzina -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+3+2= 10 godzin -przygotowanie do egzaminu i egzaminu: 5+1=6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 85 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania : - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin -konsultacje: 1 godzina -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+3+2= 10 godzin -przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5+1=6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,78 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 40 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,42 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:określa budowę ciała ludzkiego w ujęciu czynnościowym (K_W02) W2:rozumie neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych (K_W02) W3:charakteryzuje zmiany czynnościowe w obrębie układu nerwowego związane z przekazywaniem informacji (K_W02) W4:opisuje fizjologiczne mechanizmy związane z funkcjonowaniem układu kontroli ruchu oraz przebieg i znaczenie odruchów rdzeniowych (K_W02) W5:opisuje fizjologiczne mechanizmy funkcjonowania układu krążenia i oddechowego (K_W02) W6: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe (K_W35) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:potrafi określić funkcje układu nerwowego i zbadać podstawowe odruchy rdzeniowe (K_U03) U2:potrafi ocenić rolę układu oddechowego (K_U03) U3:potrafi opisać zmiany czynnościowe w układzie krążenia wynikające ze zmiany pozycji ciała oraz wysiłku fizycznego (K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia oraz oddechowego. |
Pełny opis: |
Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego, układu krążenia i układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego, układu pokarmowego, układu wydalniczego oraz fizjologii krwi. W pierwszej części wykładów Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Następnie Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz kontroli ruchów. W kolejnej części wykładów Studenta pozna funkcje i mechanizmy regulujące pracę układu krążenia i oddechowego. Następnie Student zapozna się fizjologią krwi, mechanizmami regulacji hormonalnej, regulacją przyjmowania pokarmu, a także procesami odpowiedzialnymi za produkcję i zmianę składu moczu. W ramach ćwiczeń Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni oraz wpływ długości mięśnia na siłę skurczu. Ponadto, zdobędzie wiedzę o rodzajach skurczu mięśni szkieletowych. W czasie kolejnych ćwiczeń Student dowie się o zmianach czynnościowych zachodzących w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała orz wysiłku fizycznego. Celem kolejnych ćwiczeń jest zapoznanie się z wpływem czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowanie układu oddechowego. Ćwiczenia z fizjologii wydzielania wewnętrznego mają na celu przedstawienie wpływu hormonów tarczycy na tempo metabolizmu oraz mechanizmy regulacji stężenia glukozy we krwi. Podstawowe parametry laboratoryjne i ich interpretacja omawiane będą na ćwiczeniach z fizjologii krwi. Na zajęciach z fizjologii nerek omawiane będą mechanizmy autoregulacyjnych w nerce oraz wpływ wybranych hormonów na objętość i stężenie wydalanego moczu. Następnie na zajęciach z fizjologii układu pokarmowego Student zapozna się z procesem trawienia białek, węglowodanów i tłuszczów oraz z podstawową przemianą materii, a także równowagą kwasowo-zasadową. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013 3. Traczyk W, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 4. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach, ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich śródsemestralnych kolokwiów, wejściówek i raportów/kart pracy, jak i oraz otrzymanie pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Ćwiczenia: kryterium oceniania: zaliczenie kolejnych bloków tematycznych w formie kolokwium opisowego. Próg zaliczeniowy wynosi 60%. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: ocena procent punktów bardzo dobry 93 – 100% dobry plus 85 – 92% dobry 77 – 84% dostateczny plus 69 – 76% dostateczny 60 – 68% niedostateczny 0 – 59% Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W1-W6, U1-U3 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W1-W3, W5-W6, U1-U3, K1 Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W2-W6, U1-U3, K1 Przedłużona obserwacja: (0 – 10 punktów; próg zaliczeniowy 50 %): K1 Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu z fizjologii (ocena 3,0 i wyższa). Egzamin końcowy teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 60 pytań z wiedzy zdobytej na wykładach i laboratoriach.. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z egzaminu 31 (51%) punktów. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: ocena procent punktów bardzo dobry 91 – 100% dobry plus 81 – 90% dobry 71 – 80% dostateczny plus 61 – 70% dostateczny 51 – 60% niedostateczny 0 – 50% Egzamin końcowy teoretyczny (0-60 pkt. ≥ 51%): W1 – W6, U1-U3, K1 Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W1-W6, U1-U3, K1 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W1-W3, W5-W6, U1-U3, K1 Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W2-W6, U1-U3, K1 Przedłużona obserwacja (0-10 pkt.; ≥ 50%): K1 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z oceny z egzaminu oraz kompetencji społecznych. Pozostałe informacje związane z egzaminem oraz zaliczeniem ćwiczeń są zawarte są w regulaminie dydaktycznym. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.