Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

General Physiology

General data

Course ID: 1800-F2-FZJO-NJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General Physiology
Name in Polish: Fizjologia ogólna
Organizational unit: Department of Human Physiology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do ośrodkowego układu nerwowego, układu krążenia, oddechowego oraz wydzielania wewnętrznego (zakres szkoły średniej).

Total student workload:

(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

-udział w wykładach: 20 godzin

-udział w ćwiczeniach: 10 godzin

-konsultacje: 1 godzina

-przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

-przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 34 godzin, co odpowiada 1,3 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin

-napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny

-konsultacje: 1 godzina

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+2+1= 8 godzin

-przygotowanie do egzaminu i egzaminu: 5+1=6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania :

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin

-konsultacje: 1 godzina

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+2+1= 8 godzin

-przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5+1=6 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godziny, co odpowiada 0,76 punktu ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,38 punktu ECTS



Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: Opisuje podstawowe mechanizmy procesów zachodzących

w organizmie człowieka w okresie od dzieciństwa przez dojrzałość do starości (A.W6)

W2 Charakteryzuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesów starzenia się (A.W7)

W3: Charakteryzuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym oraz ich zmiany pod wpływem wysiłku fizycznego (A.W7)

W4 Opisuje podstawy funkcjonowania układu nerwowego, narządu ruchu i narządów zmysłów (A.W8)

W5: Opisuje podstawy funkcjonowania układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego i wydalniczego (A.W8)


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: Potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi) (A.U4)

U2: Potrafi zinterpretować wyniki składu krwi (A.U4)

U3: Przedstawia statyczne i i dynamiczne wskaźniki układu oddechowego (A.U4)

U4: Ocenia odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego (A.U4)

U5: Korzysta ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej

i zagranicznej ( E.U3)


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: Dostrzegania i rozpoznaje własne ograniczenie oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K5)

K2: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K6)


Teaching methods:

(in Polish) Wykłady: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia: obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu



Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- classic problem-solving
- practical
- round table

Short description: (in Polish)

Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia oraz oddechowego.

Full description: (in Polish)

Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego, układu pokarmowego i układu wydalniczego. W pierwszej części wykładów Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Następnie Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz kontroli ruchów. W kolejnej części wykładów Studenta pozna funkcje i mechanizmy regulujące pracę układu krążenia i oddechowego oraz wpływ wysiłku fizycznego na te układy. Kolejne wykłady mają na celu przedstawienie roli układu wydzielania wewnętrznego, regulacji przyjmowania pokarmu, o tempie przemiany materii a także roli nerek w regulacji gospodarki wodnej i elektrolitowej.

W ramach ćwiczeń Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni oraz wpływ długości mięśnia na siłę skurczu. Ponadto, zdobędzie wiedzę o rodzajach skurczu mięśni szkieletowych, a także odruchach kontrolowanych na różnych poziomach OUN. W czasie kolejnych ćwiczeń Student dowie się o zmianach czynnościowych zachodzących w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz w czasie wysiłku fizycznego. Celem ostatnich ćwiczeń jest zapoznanie Studenta z wpływem czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowanie układu oddechowego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011

2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013

3. Traczyk W, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca:

4. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach, ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich śródsemestralnych kolokwiów, wejściówek i raportów/kart pracy, jak i oraz otrzymanie pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.

Ćwiczenia: kryterium oceniania: zaliczenie kolejnych bloków tematycznych w formie kolokwium opisowego. Próg zaliczeniowy wynosi 60%. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:

ocena procent punktów

bardzo dobry 93 – 100%

dobry plus 85 – 92%

dobry 77 – 84%

dostateczny plus 69 – 76%

dostateczny 60 – 68%

niedostateczny 0 – 59%

Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2

Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W4, W5, K1, K2

Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2

Przedłużona obserwacja: (0 – 10 punktów; próg zaliczeniowy 50 %): K1, K2

Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu z fizjologii (ocena 3,0 i wyższa).

Egzamin końcowy teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 30 pytań z wiedzy zdobytej na wykładach i laboratoriach.. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z egzaminu 16 (>50%) punktów.

Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli:

ocena procent punktów

bardzo dobry 91 – 100%

dobry plus 81 – 90%

dobry 71 – 80%

dostateczny plus 61 – 70%

dostateczny 51 – 60%

niedostateczny 0 – 50%

Egzamin końcowy teoretyczny (0-30 pkt. ≥ 51%) : W1-W5, U1-U5, K1, K2

Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2

Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W4, W5, K1, K2

Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2

Przedłużona obserwacja (0-10 pkt.; ≥ 50%): K1, K2

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.

Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z oceny z egzaminu oraz kompetencji społecznych.

Pozostałe informacje związane z egzaminem oraz zaliczeniem ćwiczeń są zawarte są w regulaminie dydaktycznym.

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)