General Physiology
General data
Course ID: | 1800-F2-FZJO-NJ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General Physiology |
Name in Polish: | Fizjologia ogólna |
Organizational unit: | Department of Human Physiology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do ośrodkowego układu nerwowego, układu krążenia, oddechowego oraz wydzielania wewnętrznego (zakres szkoły średniej). |
Total student workload: | (in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: -udział w wykładach: 20 godzin -udział w ćwiczeniach: 10 godzin -konsultacje: 1 godzina -przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny -przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 34 godzin, co odpowiada 1,3 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin -napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny -konsultacje: 1 godzina -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+2+1= 8 godzin -przygotowanie do egzaminu i egzaminu: 5+1=6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania : - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin -konsultacje: 1 godzina -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+2+1= 8 godzin -przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5+1=6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godziny, co odpowiada 0,76 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,38 punktu ECTS |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Opisuje podstawowe mechanizmy procesów zachodzących w organizmie człowieka w okresie od dzieciństwa przez dojrzałość do starości (A.W6) W2 Charakteryzuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesów starzenia się (A.W7) W3: Charakteryzuje podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym oraz ich zmiany pod wpływem wysiłku fizycznego (A.W7) W4 Opisuje podstawy funkcjonowania układu nerwowego, narządu ruchu i narządów zmysłów (A.W8) W5: Opisuje podstawy funkcjonowania układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego i wydalniczego (A.W8) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi) (A.U4) U2: Potrafi zinterpretować wyniki składu krwi (A.U4) U3: Przedstawia statyczne i i dynamiczne wskaźniki układu oddechowego (A.U4) U4: Ocenia odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego (A.U4) U5: Korzysta ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej ( E.U3) |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Dostrzegania i rozpoznaje własne ograniczenie oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K5) K2: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K6) |
Teaching methods: | (in Polish) Wykłady: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - informative (conventional) lecture |
Exploratory teaching methods: | - classic problem-solving |
Short description: |
(in Polish) Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia oraz oddechowego. |
Full description: |
(in Polish) Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego, układu pokarmowego i układu wydalniczego. W pierwszej części wykładów Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Następnie Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz kontroli ruchów. W kolejnej części wykładów Studenta pozna funkcje i mechanizmy regulujące pracę układu krążenia i oddechowego oraz wpływ wysiłku fizycznego na te układy. Kolejne wykłady mają na celu przedstawienie roli układu wydzielania wewnętrznego, regulacji przyjmowania pokarmu, o tempie przemiany materii a także roli nerek w regulacji gospodarki wodnej i elektrolitowej. W ramach ćwiczeń Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni oraz wpływ długości mięśnia na siłę skurczu. Ponadto, zdobędzie wiedzę o rodzajach skurczu mięśni szkieletowych, a także odruchach kontrolowanych na różnych poziomach OUN. W czasie kolejnych ćwiczeń Student dowie się o zmianach czynnościowych zachodzących w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz w czasie wysiłku fizycznego. Celem ostatnich ćwiczeń jest zapoznanie Studenta z wpływem czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowanie układu oddechowego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013 3. Traczyk W, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 4. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach, ćwiczeniach, zaliczenie wszystkich śródsemestralnych kolokwiów, wejściówek i raportów/kart pracy, jak i oraz otrzymanie pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Ćwiczenia: kryterium oceniania: zaliczenie kolejnych bloków tematycznych w formie kolokwium opisowego. Próg zaliczeniowy wynosi 60%. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: ocena procent punktów bardzo dobry 93 – 100% dobry plus 85 – 92% dobry 77 – 84% dostateczny plus 69 – 76% dostateczny 60 – 68% niedostateczny 0 – 59% Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W4, W5, K1, K2 Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2 Przedłużona obserwacja: (0 – 10 punktów; próg zaliczeniowy 50 %): K1, K2 Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu z fizjologii (ocena 3,0 i wyższa). Egzamin końcowy teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 30 pytań z wiedzy zdobytej na wykładach i laboratoriach.. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z egzaminu 16 (>50%) punktów. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: ocena procent punktów bardzo dobry 91 – 100% dobry plus 81 – 90% dobry 71 – 80% dostateczny plus 61 – 70% dostateczny 51 – 60% niedostateczny 0 – 50% Egzamin końcowy teoretyczny (0-30 pkt. ≥ 51%) : W1-W5, U1-U5, K1, K2 Kolokwium pisemne (0-10 pkt; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W4, W5, K1, K2 Raport/karta pracy (0-15 punktów; ≥60 %): W4, W5, U1, U3-U5, K1, K2 Przedłużona obserwacja (0-10 pkt.; ≥ 50%): K1, K2 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z oceny z egzaminu oraz kompetencji społecznych. Pozostałe informacje związane z egzaminem oraz zaliczeniem ćwiczeń są zawarte są w regulaminie dydaktycznym. |
Internships: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.