Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii. Kinezyterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-K-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii. Kinezyterapia |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kinezyterapia powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej, fizjologii, biomechaniki, kinezjologii oraz fizjoterapii ogólnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 20 h - udział w ćwiczeniach – 120 h 140 h = 5,6 ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 5 h = 0,2 ECTS - czytanie literatury – 2,5 h = 0,1 ECTS - przygotowanie do zaliczenia – 2,5 h = 0,1 ECTS Łącznie nakład pracy: 150 h = 6 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności – C.W1 W2: mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem – C.W2 W3: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii – C.W3 W4: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych – C.W4 W5: zasady doboru środków, form i metod terapeutycznych w zależności od rodzaju dysfunkcji, stanu i wieku pacjenta - C.W5 W6: teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii -C.W7 W7: wskazania i przeciwwskazania do ćwiczeń stosowanych w kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.W8 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej – C.U1 U2: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta i programu zabiegów fizjoterapeutycznych – C.U2 U3: dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych – C.U3 U4: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju – C.U4 U5: konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń – C.U5 U6: dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego – C.U6 U7: wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń – C.U7 U8: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U8 U9: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, masażu i terapii manualnej oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U9 U10: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5 K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6 K3:przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, platforma Moodle, konsultacje on-line, Office 365 Teams |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi leczenia ruchem. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu systematyki, metodyki i techniki wykonywania ćwiczeń leczniczych. Poznanie środków kinezyterapii miejscowej i ogólnej oraz metod kinezyterapeutycznych, a także możliwości stosowania form ćwiczeń fizycznych u osób chorych. |
Pełny opis: |
Wykłady: Głównym celem wykładów jest umożliwienie studentom przyswojenia teoretycznych podstaw wykonywania ćwiczeń leczniczych, innych środków kinezyterapii miejscowej i ogólnej oraz metod kinezyterapeutycznych. Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień kinezyterapii oraz zaprezentowanie jej systematyki. Umożliwiają szczegółową analizę biomechaniczną postawy ciała, ruchu w stawach oraz motoryki człowieka w warunkach prawidłowych i różnych zaburzeniach układu ruchu. Opisują narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest umożliwienie studentom przyswojenia umiejętności praktycznego wykonywania ćwiczeń leczniczych i technik terapeutycznych oraz racjonalnego stosowania ich w odniesieniu do różnego rodzaju dysfunkcji. Ćwiczenia umożliwiają naukę i doskonalenie badania pacjenta na potrzeby kinezyterapii oraz obsługę specjalistycznego sprzętu. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu kinezyterapii oraz umożliwiają wcielenie się w rolę pacjenta i zdobycie własnych doświadczeń z zakresu terapii |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Zembaty A. (red.): Kinezyterapia. Tom I. i II. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2002 Literatura uzupełniająca: 1.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 1: Podstawy teoretyczne i wybrane aspekty praktyczne. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2004 2.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 2: Podstawy metodyczne i technika wykonywania niektórych zabiegów. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2004 3.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 3: Wybrane metody fizjoterapii. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2005 4.Fiodorenko-Dumas Ż. i wsp. Kinezyterapia w praktyce fizjoterapeuty. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2010 5. Rosławski A, Skolimowski T. Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych PZWL Warszawa 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na wykładach i ćwiczeniach oraz uzyskując pozytywne wyniki z kolokwiów wejściowych ustnych i pisemnych przeprowadzonych na poszczególnych zajęciach. Zaliczenie ćwiczeń i wykładów upoważnia studenta do przystąpienia do egzaminu końcowego Egzamin: Egzamin pisemny (0 – 40 punktów; > 60%): W1 – W7, K2 Egzamin ustny (0 – 6 punktów; > 60%): W4 - W7, U3, U6, U9 Egzamin praktyczny (0 – 20 punktów; > 60%): W5-W7, U1 - U10 Przedłużona obserwacja (0 – 20 punktów; > 50%): K1 – K3 Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych ocenianych kryteriów: Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 50 ndst 50-57 dst 58-64 dst+ 65-71 db 72-79 db+ 80-86 bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch | |
Prowadzący grup: | Maciej Durmowicz, Katarzyna Janowiak-Maciejewska, Emilia Mikołajewska, Zuzanna Piekorz, Katarzyna Pilecka-Rybka, Wojciech Smuczyński, Agnieszka Strączyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.