Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii. Kinezyterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-K-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii. Kinezyterapia
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kinezyterapia powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej, fizjologii, biomechaniki, kinezjologii oraz fizjoterapii ogólnej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładach – 20 h

- udział w ćwiczeniach – 120 h

140 h = 5,6 ECTS

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 5 h = 0,2 ECTS

- czytanie literatury – 2,5 h = 0,1 ECTS

- przygotowanie do zaliczenia – 2,5 h = 0,1 ECTS


Łącznie nakład pracy: 150 h = 6 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1: pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności – C.W1

W2: mechanizmy zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem – C.W2

W3: mechanizmy oddziaływania oraz możliwe skutki uboczne środków i zabiegów z zakresu fizjoterapii – C.W3

W4: metody oceny zaburzeń strukturalnych i funkcjonalnych wywołanych chorobą lub urazem, narzędzia diagnostyczne i metody oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, metody oceny budowy i funkcji ciała pacjenta oraz jego aktywności w różnych stanach chorobowych – C.W4

W5: zasady doboru środków, form i metod terapeutycznych

w zależności od rodzaju dysfunkcji, stanu i wieku pacjenta - C.W5

W6: teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii -C.W7

W7: wskazania i przeciwwskazania do ćwiczeń stosowanych

w kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.W8



Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1: przeprowadzić badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe oraz wykonywać podstawowe badania czynnościowe i testy funkcjonalne właściwe dla fizjoterapii, w tym pomiary długości i obwodu kończyn, zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej – C.U1

U2: wypełniać dokumentację stanu zdrowia pacjenta

i programu zabiegów fizjoterapeutycznych – C.U2

U3: dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych – C.U3

U4: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju – C.U4

U5: konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń – C.U5

U6: dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego – C.U6

U7: wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń – C.U7

U8: zaplanować, dobrać i wykonać zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej i masażu oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U8

U9: obsługiwać i stosować urządzenia z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, masażu i terapii manualnej oraz specjalnych metod fizjoterapii – C.U9

U10: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej

i zagranicznej – E.U3


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:

K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5

K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6

K3:przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9



Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz

Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji


Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, platforma Moodle, konsultacje on-line, Office 365 Teams



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi leczenia ruchem. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu systematyki, metodyki i techniki wykonywania ćwiczeń leczniczych. Poznanie środków kinezyterapii miejscowej i ogólnej oraz metod kinezyterapeutycznych, a także możliwości stosowania form ćwiczeń fizycznych u osób chorych.

Pełny opis:

Wykłady: Głównym celem wykładów jest umożliwienie studentom przyswojenia teoretycznych podstaw wykonywania ćwiczeń leczniczych, innych środków kinezyterapii miejscowej i ogólnej oraz metod kinezyterapeutycznych. Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień kinezyterapii oraz zaprezentowanie jej systematyki. Umożliwiają szczegółową analizę biomechaniczną postawy ciała, ruchu w stawach oraz motoryki człowieka w warunkach prawidłowych i różnych zaburzeniach układu ruchu. Opisują narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii.

Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest umożliwienie studentom przyswojenia umiejętności praktycznego wykonywania ćwiczeń leczniczych i technik terapeutycznych oraz racjonalnego stosowania ich w odniesieniu do różnego rodzaju dysfunkcji. Ćwiczenia umożliwiają naukę i doskonalenie badania pacjenta na potrzeby kinezyterapii oraz obsługę specjalistycznego sprzętu. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu kinezyterapii oraz umożliwiają wcielenie się w rolę pacjenta i zdobycie własnych doświadczeń z zakresu terapii

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Zembaty A. (red.): Kinezyterapia. Tom I. i II. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2002

Literatura uzupełniająca:

1.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 1: Podstawy

teoretyczne i wybrane aspekty praktyczne. Wydawnictwo

Kasper, Kraków, 2004

2.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 2: Podstawy

metodyczne i technika wykonywania niektórych zabiegów.

Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2004

3.Nowotny J. (red.): Podstawy fizjoterapii. Część 3: Wybrane

metody fizjoterapii. Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2005

4.Fiodorenko-Dumas Ż. i wsp. Kinezyterapia w praktyce fizjoterapeuty. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2010

5. Rosławski A, Skolimowski T. Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych PZWL Warszawa 2007

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na wykładach i ćwiczeniach oraz uzyskując pozytywne wyniki z kolokwiów wejściowych ustnych i pisemnych przeprowadzonych na poszczególnych zajęciach. Zaliczenie ćwiczeń i wykładów upoważnia studenta do przystąpienia do egzaminu końcowego

Egzamin:

Egzamin pisemny (0 – 40 punktów; > 60%): W1 – W7, K2

Egzamin ustny (0 – 6 punktów; > 60%): W4 - W7, U3, U6, U9

Egzamin praktyczny (0 – 20 punktów; > 60%): W5-W7, U1 - U10

Przedłużona obserwacja (0 – 20 punktów; > 50%): K1 – K3

Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych ocenianych kryteriów:

Suma uzyskanych punktów: Ocena:

< 50 ndst

50-57 dst

58-64 dst+

65-71 db

72-79 db+

80-86 bdb

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch
Prowadzący grup: Maciej Durmowicz, Katarzyna Janowiak-Maciejewska, Emilia Mikołajewska, Zuzanna Piekorz, Katarzyna Pilecka-Rybka, Wojciech Smuczyński, Agnieszka Strączyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)