Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu cz. II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-KRiM-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu cz. II
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu II powinien posiadać umiejętności ruchowe z zakresu szkolnego wychowania fizycznego oraz wiedzę nabytą na pierwszym roku kształcenia z zakresu metodyki nauczania ruchu, anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 83 godziny, co odpowiada 2,5 punktowi ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

-przygotowanie do egzaminu + egzamin: 3 + 2 = 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 93 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu + egzamin : 3 + 2 = 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje strukturę ludzkiej motoryczności oraz proces kształtowania się cech motorycznych człowieka w aspekcie filogenetycznym i ontogenetycznym K_W06

W2: Wymienia czynniki determinujące rozwój motoryczny oraz sprawność fizyczną człowieka, a także metody jej kontroli K_W06

W3: Prezentuje metody, zasady i środki nauczania wybranych czynności ruchowych w oparciu o technikę sportów indywidualnych i zespołowych gier sportowych K_W37


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wdraża proces opanowywania umiejętności ruchowych wykorzystując różne formy aktywności fizycznej K_U11

U2: Planuje wysiłek fizyczny, realizowany w ramach aktywności rekreacyjnej oraz treningu zdrowotnego mając na względzie możliwości i zdolności wysiłkowe człowieka K_U24

U3: Nabywa umiejętności ruchowe i utrzymuje poziom sprawności fizycznej konieczne do poprawnego demonstrowania i przeprowadzania wybranych form aktywności fizycznej możliwej do wykorzystania w procesie rehabilitacyjnym K_U42


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę uczenia się i utrzymywania sprawności fizycznej przez całe życie K_K01

K2: Współpracuje w grupie podczas wykonywania ćwiczeń ruchowych K_K08

K3: postępuje zgodnie z zasadami BHP i regulaminami obiektów sportowych K_K11


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia:

metody eksponujące: pokaz

dyskusja dydaktyczna,

analiza przypadków

metody symulacyjne (studium przypadku)

film

metody realizacji zadań: odtwórcze, usamodzielniające, twórcze


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z współczesnymi kierunkami kształcenia ruchowego opartego na pedagogice kultury fizycznej i metodyce edukacji fizycznej. Nabywanie wiedzy i umiejętności organizowania i prowadzenia form rekreacyjno-sportowych z zakresu zespołowych gier sportowych, gimnastyki i atletyki terenowej w ujęciu rozwojowym oraz efektywności procesu usprawniania uwzględniającego indywidualne potrzeby człowieka, a także zdobywanie umiejętności testowania sprawności fizycznej.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Studenci rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu II powinni posiadać umiejętności ruchowe z zakresu szkolnego wychowania fizycznego oraz wiedzę nabytą na pierwszym roku kształcenia z zakresu metodyki nauczania ruchu, anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego, a także znać zasady BHP obowiązujące w obiektach sportowo-rekreacyjnych.

Wykłady mają za zadanie przybliżenie historii wychowania i kształcenia fizycznego, rozwoju ludzkiej motoryczności w filo i ontogenezie, jej struktury i uwarunkowań oraz możliwości kształtowania przejawów zdolności motorycznych oraz różnorodnych umiejętności ruchowych.

Podczas wykładów zostanie zwrócona uwaga na związek ludzkiej aktywności fizycznej, sprawności fizycznej i zdrowia oraz potrzebę i sposoby ich kontroli. Omówione zostaną wskazania i przeciwskazania do podejmowania ukierunkowanej aktywności fizycznej.

Ćwiczenia są ukierunkowane na proces nabywania wiedzy i umiejętności ruchowych możliwych do wykorzystania w procesie rehabilitacyjnym. W zakresie gimnastyki dotyczą nazewnictwa gimnastycznego, pozycji wyjściowych i podstawowych ćwiczeń kształtujących i stosowanych, również możliwości ich wykonania i umiejętności poprawnego zastosowania. W zakresie zespołowych gier sportowych obejmują znajomość i zastosowanie podstawowych przepisów oraz elementów techniki indywidualnej oraz zespołowej. W zakresie lekkoatletyki i atletyki terenowej dotyczą ćwiczeń oraz konkurencji pozwalających na rozwijanie możliwości wytrzymałościowo-siłowych, szybkościowych i koordynacyjnych. W ramach ćwiczeń zostaną zaprezentowane i zrealizowane najczęściej stosowane testy sprawności fizycznej oraz sposoby właściwej interpretacji uzyskanego wyniku.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Osiński W.; Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.

Literatura uzupełniająca:

Raczek J., Mynarski W., Ljach W.; Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF, Katowice 2003.

Osiński W.; Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013.

Szopa J., Mleczko E., Żak S.; Podstawy antropomotoryki. PWN, Warszawa-Kraków 1999.

Szopa J., Grabowski M; Europejski Test Sprawności Fizycznej. AWF, Kraków: 1991

Łatyszkiewicz L. i wsp.; Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Stawczyk Z.; Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996.

Nowotny J. i wsp; Kształcenie umiejętności ruchowych. Podstawy teoretyczne oraz aspekty praktyczne – podręcznik dla studentów fizjoterapii. Śląska Akademia Medyczna, Katowice 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (0 – 15 punktów; > 60%): K_06, K_W37

Sprawdziany pisemne (0 – 5 punktów; > 80%): K_W37, K_U42

Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K_U24, K_K01, K_K08, K_K11

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku sprawdzianów teoretycznych i praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych i uzyska odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów: przygotowanie i praktyczne odbycie ćwiczeń (ocena w zakresie 0-5 ) punktów za każde zajęcia dzielone przez ich liczbę – czynny udział w zajęciach umożliwia zdobycie 4 lub 5 pkt. a bierne uczestnictwo jest ocenione do 3 pkt. – możliwe jest opuszczenie jednego ćwiczenia co obniży ocenę o 1 pkt. i wymaga indywidualnego zaliczenia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego); zaliczenie sprawdzianu z gimnastyki i 3 z 4 sprawdzianów dotyczących zespołowych gier sportowych (ocena w zakresie 0-5 pkt.);

średnia z ćwiczeń = 5 pkt.

sprawdziany = 5 pkt.

Razem 10 pkt.

Tabela zaliczeń

Liczba punktów Ocena

> 5 nzal

6 - 8 zal

9 - 10 zal+

Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa ocenę 3,0, 3,5 i 4,0)

Tabela ocen

Liczba punktów Ocena:

8 - 9 dst (3,0)

10 dst + (3,5)

11 - 12 db (4,0)

13 db + (4,5)

14 - 15 bdb (5,0)

.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)