Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu cz. II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-KRiM-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu cz. II |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu II powinien posiadać umiejętności ruchowe z zakresu szkolnego wychowania fizycznego oraz wiedzę nabytą na pierwszym roku kształcenia z zakresu metodyki nauczania ruchu, anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godziny - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 83 godziny, co odpowiada 2,5 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godziny - czytanie wskazanej literatury: 2 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina -przygotowanie do egzaminu + egzamin: 3 + 2 = 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 93 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu + egzamin : 3 + 2 = 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje strukturę ludzkiej motoryczności oraz proces kształtowania się cech motorycznych człowieka w aspekcie filogenetycznym i ontogenetycznym K_W06 W2: Wymienia czynniki determinujące rozwój motoryczny oraz sprawność fizyczną człowieka, a także metody jej kontroli K_W06 W3: Prezentuje metody, zasady i środki nauczania wybranych czynności ruchowych w oparciu o technikę sportów indywidualnych i zespołowych gier sportowych K_W37 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wdraża proces opanowywania umiejętności ruchowych wykorzystując różne formy aktywności fizycznej K_U11 U2: Planuje wysiłek fizyczny, realizowany w ramach aktywności rekreacyjnej oraz treningu zdrowotnego mając na względzie możliwości i zdolności wysiłkowe człowieka K_U24 U3: Nabywa umiejętności ruchowe i utrzymuje poziom sprawności fizycznej konieczne do poprawnego demonstrowania i przeprowadzania wybranych form aktywności fizycznej możliwej do wykorzystania w procesie rehabilitacyjnym K_U42 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się i utrzymywania sprawności fizycznej przez całe życie K_K01 K2: Współpracuje w grupie podczas wykonywania ćwiczeń ruchowych K_K08 K3: postępuje zgodnie z zasadami BHP i regulaminami obiektów sportowych K_K11 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: metody eksponujące: pokaz dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków metody symulacyjne (studium przypadku) film metody realizacji zadań: odtwórcze, usamodzielniające, twórcze |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z współczesnymi kierunkami kształcenia ruchowego opartego na pedagogice kultury fizycznej i metodyce edukacji fizycznej. Nabywanie wiedzy i umiejętności organizowania i prowadzenia form rekreacyjno-sportowych z zakresu zespołowych gier sportowych, gimnastyki i atletyki terenowej w ujęciu rozwojowym oraz efektywności procesu usprawniania uwzględniającego indywidualne potrzeby człowieka, a także zdobywanie umiejętności testowania sprawności fizycznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu II powinni posiadać umiejętności ruchowe z zakresu szkolnego wychowania fizycznego oraz wiedzę nabytą na pierwszym roku kształcenia z zakresu metodyki nauczania ruchu, anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego, a także znać zasady BHP obowiązujące w obiektach sportowo-rekreacyjnych. Wykłady mają za zadanie przybliżenie historii wychowania i kształcenia fizycznego, rozwoju ludzkiej motoryczności w filo i ontogenezie, jej struktury i uwarunkowań oraz możliwości kształtowania przejawów zdolności motorycznych oraz różnorodnych umiejętności ruchowych. Podczas wykładów zostanie zwrócona uwaga na związek ludzkiej aktywności fizycznej, sprawności fizycznej i zdrowia oraz potrzebę i sposoby ich kontroli. Omówione zostaną wskazania i przeciwskazania do podejmowania ukierunkowanej aktywności fizycznej. Ćwiczenia są ukierunkowane na proces nabywania wiedzy i umiejętności ruchowych możliwych do wykorzystania w procesie rehabilitacyjnym. W zakresie gimnastyki dotyczą nazewnictwa gimnastycznego, pozycji wyjściowych i podstawowych ćwiczeń kształtujących i stosowanych, również możliwości ich wykonania i umiejętności poprawnego zastosowania. W zakresie zespołowych gier sportowych obejmują znajomość i zastosowanie podstawowych przepisów oraz elementów techniki indywidualnej oraz zespołowej. W zakresie lekkoatletyki i atletyki terenowej dotyczą ćwiczeń oraz konkurencji pozwalających na rozwijanie możliwości wytrzymałościowo-siłowych, szybkościowych i koordynacyjnych. W ramach ćwiczeń zostaną zaprezentowane i zrealizowane najczęściej stosowane testy sprawności fizycznej oraz sposoby właściwej interpretacji uzyskanego wyniku. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Osiński W.; Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003. Literatura uzupełniająca: Raczek J., Mynarski W., Ljach W.; Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF, Katowice 2003. Osiński W.; Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa 2013. Szopa J., Mleczko E., Żak S.; Podstawy antropomotoryki. PWN, Warszawa-Kraków 1999. Szopa J., Grabowski M; Europejski Test Sprawności Fizycznej. AWF, Kraków: 1991 Łatyszkiewicz L. i wsp.; Piłka ręczna, koszykówka i piłka siatkowa. CES, Warszawa 1999. Stawczyk Z.; Gry i zabawy lekkoatletyczne. AWF, Poznań 1996. Nowotny J. i wsp; Kształcenie umiejętności ruchowych. Podstawy teoretyczne oraz aspekty praktyczne – podręcznik dla studentów fizjoterapii. Śląska Akademia Medyczna, Katowice 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (0 – 15 punktów; > 60%): K_06, K_W37 Sprawdziany pisemne (0 – 5 punktów; > 80%): K_W37, K_U42 Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K_U24, K_K01, K_K08, K_K11 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku sprawdzianów teoretycznych i praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych i uzyska odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów: przygotowanie i praktyczne odbycie ćwiczeń (ocena w zakresie 0-5 ) punktów za każde zajęcia dzielone przez ich liczbę – czynny udział w zajęciach umożliwia zdobycie 4 lub 5 pkt. a bierne uczestnictwo jest ocenione do 3 pkt. – możliwe jest opuszczenie jednego ćwiczenia co obniży ocenę o 1 pkt. i wymaga indywidualnego zaliczenia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego); zaliczenie sprawdzianu z gimnastyki i 3 z 4 sprawdzianów dotyczących zespołowych gier sportowych (ocena w zakresie 0-5 pkt.); średnia z ćwiczeń = 5 pkt. sprawdziany = 5 pkt. Razem 10 pkt. Tabela zaliczeń Liczba punktów Ocena > 5 nzal 6 - 8 zal 9 - 10 zal+ Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa ocenę 3,0, 3,5 i 4,0) Tabela ocen Liczba punktów Ocena: 8 - 9 dst (3,0) 10 dst + (3,5) 11 - 12 db (4,0) 13 db + (4,5) 14 - 15 bdb (5,0) . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.