Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kardiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-Kar-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kardiologia
Jednostka: II Katedra Kardiologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kardiologia.biziel.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i podstaw patofizjologii układu krążenia

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy z udziałem nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- przeprowadzenie zaliczeń: 1 godzina

Ogółem: 16 godzin, co odpowiada 0,6 pkt ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 3 + 1 = 4 godziny

Ogółem: 30 godzin, co odpowiada 1,0 pkt ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 3 + 1 = 4 godziny,

co odpowiada 0,2 punktowi ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

Ogółem: 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt ECTS


5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii w kardiologii, jako dziedziny klinicznej, K_W36

W2: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych występujących w kardiologii, K_W14

W3: opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii kardiologicznej, K_W15

W4: formułuje etyczne uwarunkowania wykonywanego zawodu w pracy z pacjentem kardiologicznym, K_W32

W5:prezentuje zasady prowadzenia dokumentacji fizjoterapeutycznej stosowanej w kardiologii, K_W34



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wybiera optymalne metody postępowania fizykalnego wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych z zakresu kardiologii K_U13

U2: dobiera postępowanie fizykalne wykorzystując wiedzę z zakresu budowy anatomicznej oraz funkcjonowania poszczególnych układów i narządów organizmu człowieka dla potrzeb fizjoterapii kardiologicznej K_U12

U3: korzysta z dokumentacji i wyników badań w zakresie niezbędnym w pracy fizjoterapeuty z pacjentem kardiologicznym K_U40



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: okazuje szacunek wobec pacjentów kardiologicznych i dba o ich dobro w pracy K_K03

K2: przestrzega praw pacjenta w pracy z pacjentem kardiologicznym K_K05

K3: współpracuje z przedstawicielami innych zawodów K_K07

K4: wie, kiedy zwrócić się o pomoc ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń w pracy z pacjentem kardiologicznym K_K02

K5: zachowuje tajemnicę zawodową K_K04

K6: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, modyfikując kardiologiczne programy postępowania fizjoterapeutycznego K_K01



Metody dydaktyczne:

WYKŁADY

- wykład informacyjny

- dyskusja dydaktyczna

ĆWICZENIA

- zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia

- zajęcia w pracowniach diagnostycznych

- omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem postępowania fizjoterapeutycznego

- prezentacje multimedialne

- dyskusja dydaktyczna



Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawy kliniczne fizjoterapii w kardiologii. W trakcie zajęć omówione zostają modele fizjoterapii stosowanej w chorobach układu krążenia wraz z podstawowymi informacjami na temat obrazu klinicznego i diagnostyki wybranych jednostek chorobowych.

Pełny opis:

W trakcie zajęć omawiane są podstawy kliniczne fizjoterapii u pacjentów z chorobami układu krążenia wraz z rysem historycznym fizjoterapii w kardiologii. Zakres tematyczny zajęć obejmuje wiedzę z zakresu obrazu klinicznego i diagnostyki najistotniejszych epidemiologicznie schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Omawiane są modele fizjoterapii u pacjentów z chorobą wieńcową, po zawale mięśnia sercowego oraz z przewlekłą niewydolnością serca. Studenci poznają zasady prowadzenia treningu fizycznego u osób z chorobami układu krążenia oraz cele i zadania rehabilitacji w chorobach układu sercowo - naczyniowego. Przedmiotem zajęć są także podstawy badania przedmiotowego oraz podmiotowego u pacjentów kardiologicznych niezbędne w procesie prowadzenia rehabilitacji tych chorych. Przedmiot obejmuje także wiedzę z zakresu roli aktywności fizycznej w zapobieganiu chorobom układu krążenia, a także wpływu wysiłku fizycznego na czynniki ryzyka schorzeń kardiologicznych. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Wykłady mają za zadanie zapoznać studenta z tematyką obejmującą podstawy fizjoterapii w kardiologii i jej rys historyczny, podstawy badania przedmiotowego i podmiotowego w chorobach układu krążenia, diagnostykę i obraz klinicznych choroby niedokrwiennej serca oraz przewlekłej niewydolności serca, modele fizjoterapii klinicznej w chorobie wieńcowej oraz przewlekłej niewydolności serca, resuscytację krążeniowo-oddechową, podstawy patofizjologii chorób serca oraz zasady wykonywania prób wysiłkowych.

Ćwiczenia prowadzone są przez lekarzy oraz rehabilitantów z udziałem pacjentów kardiologicznych. Zadaniem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z zasadami pomiaru ciśnienia tętniczego i tętna, rozpoznawaniem podstawowych objawów chorób układu krążenia, a także planowaniem rehabilitacji u pacjentów kardiologicznych. W trakcie ćwiczeń omawiane są także praktyczne aspekty prowadzenia treningu fizycznego ze szczególnym uwzględnieniem wskazań i przeciwwskazań do jego rozpoczęcia u pacjentów z chorobami układu krążenia. Student zapoznaje się także z podstawowymi elementami morfologii krzywej elektrokardiograficznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brombosz J., Dylewicz P., (red.) Rehabilitacja kardiologiczna -stosowanie ćwiczeń fizycznych, JAIM, Kraków, 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Wykłady w formie plików pdf dostępne na stronie internetowej: http://kardiologia.biziel.pl/

2. Rudnicki S. Rehabilitacja w chorobach układu krążenia i po operacjach serca; w: Rehabilitacja medyczna, red.: Kwolek A., t. II, Urban & Partner, Wrocław 2003, 309-338.

3. Kompleksowa rehabilitacja kardiologiczna. Stanowisko Komisji ds. Opracowania standardów Rehabilitacji Kardiologicznej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Materiały zalecane przez sekcję Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Folia Cardiologica, 2004, 11 (supl. A).

4. Working Group on Cardiac Rehabilitation an Exercies Physiology and Working Group European Society of Cardiology. Recommendation for Exercies Testing in Chronic Heart Failure patients. Eur. Heart J 2001, 22, 125 – 135.

5. Szczeklik A. (red.), Choroby wewnętrzne, t. 1 i 2, Medycyna Praktyczna, Kraków 2005 i kolejne.

6. Herold G., Medycyna wewnętrzna, t.1 i 2 - Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, PZWL 2008 i kolejne.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (test: 0 – 20 pkt, 50%+1 poprawnych odpowiedzi): W1-W5, U1-U3,K4 Skala punktowa:

20-19 pkt 5,0

18-17 pkt 4,5

16-15 pkt 4,0

14-13 pkt 3,5

12-11 pkt 3,0

<11 pkt – 2,0

Warunkiem podejścia do zaliczenia pisemnego jest zaliczenie ćwiczeń.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

a) przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł. – zaliczenie T/N: U1-U3, K1-K3,K5-K6;

b) kolokwia wejściowe (0 – 5 pkt, > 75% ); W1-W5, U1-U3, K1-K3,K5-K6

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)