Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej: Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kardiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-Kar-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej: Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kardiologia
Jednostka: Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kardiologia.biziel.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i podstaw patofizjologii układu krążenia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy z udziałem nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzina

- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczeń: 5+1=6 godzin

Ogółem: 31 godzin, co odpowiada 1,2 pkt ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- samokształcenie: 5 godzina

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzina

- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 15 + 1 = 16 godzin

Ogółem: 46 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 15 + 1 = 16 godzin,

co odpowiada 0,6 punktowi ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- przygotowanie się do ćwiczeń: 5 godzin

Ogółem: 10 godzin, co odpowiada 0,3 pkt ECTS


5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje podstawowe procesy biologiczne i biochemiczne na poziomie

komórkowym, narządowym i ustrojowym (K_W01)

W2: opisuje podstawy fizyczne procesów biologicznych (K_W02)

W3: opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka, ze szczególnym

uwzględnieniem układu ruchu, układu nerwowego i układu naczyniowego (K_W04)

W4: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod fizjoterapii (K_W06)

W5:tłumaczy wpływ treningu sportowego o różnym charakterze na organizm człowieka (K_W15)

W6: opisuje zasady prowadzenia medycznej dokumentacji fizjoterapeutycznej (K_W19)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wykonuje samodzielnie zabiegi z zakresu kinezyterapii, masażu leczniczego i elementów terapii manualnej (K_U02)

U2: wykorzystuje różne formy i metody aktywności ruchowej w procesie fizjoterapii (K_U03)

U3: współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem (K_U06)

U4: wykonuje zabiegi fizykalne wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych (K_U09)

U5: określa topografię narządów i układów ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu człowieka (K_U13)

U6: planuje wysiłek fizyczny w fizjoterapii, treningu fizycznym i rekreacji mając na względzie zdolność wysiłkową człowieka (K_U17)

U7: rozpoznaje stany zagrożenia zdrowotnego (K_U21)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)

K2: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń (K_K02)

K3: przestrzega praw pacjenta (K_K04)

K4: potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem zawodu

fizjoterapeuty (K08)

Metody dydaktyczne:

WYKŁADY

- wykład informacyjny

- dyskusja dydaktyczna

ĆWICZENIA

- zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia

- zajęcia w pracowniach diagnostycznych

- omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem postępowania

- prezentacje multimedialne

- dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawową wiedzę z zakresu kardiologii ze szczególnym uwzględnieniem najistotniejszych epidemiologicznie jednostek chorobowych. W trakcie zajęć omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu diagnostyki i terapii schorzeń układu krążenia.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami diagnostyki i terapii wybranych, najczęstszych schorzeń układu krążenia. Treść zajęć koncentruje się na omówieniu charakterystycznych objawów przedmiotowych i podmiotowych schorzeń kardiologicznych, z uwzględnieniem wskazań do wykonywania badań dodatkowych. Omawiane są także podstawowe zasady terapii wybranych jednostek chorobowych. Szczególny nacisk położony został na zapoznanie studenta ze stanami zagrożenia życia w kardiologii, ich rozpoznaniu oraz wdrożeniu właściwego postępowania. Istotnym elementem programu jest również szczegółowe omówienie zasad i metod resuscytacji krążeniowo-oddechowej. W trakcie zajęć omawiane są także podstawowe aspekty diagnostyki różnicowej wybranych objawów chorobowych. Zajęcia realizowane są w formie wykładów i ćwiczeń.

Wykłady mają za zadanie zapoznać studenta z aktualnym stanem wiedzy z zakresu podstaw kardiologii. Obejmują podstawowe aspekty diagnostyki i terapii wybranych jednostek chorobowych, a także podstawy patofizjologii chorób serca. W trakcie wykładów omawiane są także wybrane badania diagnostyczne stosowane w kardiologii oraz diagnostyka różnicowa schorzeń układu krążenia. Ta forma kształcenia ma także za zadanie przypomnienie i konsolidację wiedzy z zakresu prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Szczególny nacisk położony został na kardiologiczne stany zagrożenia życia, ich rozpoznanie oraz postępowanie.

Ćwiczenia obejmują zajęcia "przy łóżku chorego". Ich zadaniem jest zapoznanie studenta z metodami i techniką zarówno badania przedmiotowego jak i podmiotowego. W trakcie ćwiczeń dokonuje się pomiarów ciśnienia tętniczego, tętna, osłuchiwania serca i dużych naczyń, badania klatki piersiowej oraz zapoznaje się studenta z istotnymi objawami chorób układu krążenia i związanymi z nimi odchyleniami w badaniu przedmiotowym. Ćwiczenia obejmują także zajęcia w pracowniach diagnostyki nieinwazyjnej: echokardiograficznej, pracowni prób wysiłkowych, ergospirometrii, badań holterowskich oraz w pracowni kardiologii interwencyjnej i hemodynamiki. Studenci obecni są przy badaniach pacjentów, a także obserwują zabiegi z zakresu kardiologii inwazyjnej. W trakcie ćwiczeń studenci wykonują także prezentację multimedialną dotyczącą przydzielonego na pierwszych zajęciach tematu z zakresu chorób wewnętrznych i kardiologii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Szczeklik A. (red.), Choroby wewnętrzne, t. 1 i 2, Medycyna Praktyczna, Kraków 2005 i kolejne.

Literatura uzupełniająca:

1. Wykłady w formie plików pdf dostępne na stronie internetowej: http://kardiologia.biziel.pl/

2. „Medycyna wewnętrzna. t.1 i 2 Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy” Gerd Herold; Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Rok wydania: 2008 i kolejne wydania

3. Szczeklik A., Tender M. (red.), Kardiologia. t. 1 i 2 Medycyna Praktyczna, Rok wydania: 2009.

4. Herold G., Medycyna wewnętrzna, t.1 i 2 - Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, PZWL 2008 i kolejne.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Zaliczenie pisemne na ocenę (test: 0 – 20 pkt, 50%+1 poprawnych odpowiedzi): W1-W6, U1-U7, K1-K4,Skala punktowa:

20-19 pkt 5,0

18-17 pkt 4,5

16-15 pkt 4,0

14-13 pkt 3,5

12-11 pkt 3,0

<11 pkt – 2,0

Ćwiczenia:

Warunkiem podejścia do zaliczenia pisemnego jest zaliczenie ćwiczeń.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

a) przedłużona obserwacja (0 – 5 pkt, > 50%): W1-W6, U1-U7,K1-K4,

b) Obecność na zajęciach w 98%.

Brak możliwości odrobienia zajęć. Zajęcia są usprawiedliwiane tylko na podstawie poświadczeń urzędowych (np.: zwolnienie lekarskie).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)