Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej: Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kardiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-Kar-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej: Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kardiologia |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kardiologia.biziel.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i podstaw patofizjologii układu krążenia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy z udziałem nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzina - przygotowanie i przeprowadzenie zaliczeń: 5+1=6 godzin Ogółem: 31 godzin, co odpowiada 1,2 pkt ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - samokształcenie: 5 godzina - konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzina - przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 15 + 1 = 16 godzin Ogółem: 46 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 15 + 1 = 16 godzin, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - przygotowanie się do ćwiczeń: 5 godzin Ogółem: 10 godzin, co odpowiada 0,3 pkt ECTS 5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje podstawowe procesy biologiczne i biochemiczne na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym (K_W01) W2: opisuje podstawy fizyczne procesów biologicznych (K_W02) W3: opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu, układu nerwowego i układu naczyniowego (K_W04) W4: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod fizjoterapii (K_W06) W5:tłumaczy wpływ treningu sportowego o różnym charakterze na organizm człowieka (K_W15) W6: opisuje zasady prowadzenia medycznej dokumentacji fizjoterapeutycznej (K_W19) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykonuje samodzielnie zabiegi z zakresu kinezyterapii, masażu leczniczego i elementów terapii manualnej (K_U02) U2: wykorzystuje różne formy i metody aktywności ruchowej w procesie fizjoterapii (K_U03) U3: współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem (K_U06) U4: wykonuje zabiegi fizykalne wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych (K_U09) U5: określa topografię narządów i układów ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu człowieka (K_U13) U6: planuje wysiłek fizyczny w fizjoterapii, treningu fizycznym i rekreacji mając na względzie zdolność wysiłkową człowieka (K_U17) U7: rozpoznaje stany zagrożenia zdrowotnego (K_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) K2: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń (K_K02) K3: przestrzega praw pacjenta (K_K04) K4: potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem zawodu fizjoterapeuty (K08) |
Metody dydaktyczne: | WYKŁADY - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna ĆWICZENIA - zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia - zajęcia w pracowniach diagnostycznych - omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem postępowania - prezentacje multimedialne - dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawową wiedzę z zakresu kardiologii ze szczególnym uwzględnieniem najistotniejszych epidemiologicznie jednostek chorobowych. W trakcie zajęć omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu diagnostyki i terapii schorzeń układu krążenia. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami diagnostyki i terapii wybranych, najczęstszych schorzeń układu krążenia. Treść zajęć koncentruje się na omówieniu charakterystycznych objawów przedmiotowych i podmiotowych schorzeń kardiologicznych, z uwzględnieniem wskazań do wykonywania badań dodatkowych. Omawiane są także podstawowe zasady terapii wybranych jednostek chorobowych. Szczególny nacisk położony został na zapoznanie studenta ze stanami zagrożenia życia w kardiologii, ich rozpoznaniu oraz wdrożeniu właściwego postępowania. Istotnym elementem programu jest również szczegółowe omówienie zasad i metod resuscytacji krążeniowo-oddechowej. W trakcie zajęć omawiane są także podstawowe aspekty diagnostyki różnicowej wybranych objawów chorobowych. Zajęcia realizowane są w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady mają za zadanie zapoznać studenta z aktualnym stanem wiedzy z zakresu podstaw kardiologii. Obejmują podstawowe aspekty diagnostyki i terapii wybranych jednostek chorobowych, a także podstawy patofizjologii chorób serca. W trakcie wykładów omawiane są także wybrane badania diagnostyczne stosowane w kardiologii oraz diagnostyka różnicowa schorzeń układu krążenia. Ta forma kształcenia ma także za zadanie przypomnienie i konsolidację wiedzy z zakresu prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Szczególny nacisk położony został na kardiologiczne stany zagrożenia życia, ich rozpoznanie oraz postępowanie. Ćwiczenia obejmują zajęcia "przy łóżku chorego". Ich zadaniem jest zapoznanie studenta z metodami i techniką zarówno badania przedmiotowego jak i podmiotowego. W trakcie ćwiczeń dokonuje się pomiarów ciśnienia tętniczego, tętna, osłuchiwania serca i dużych naczyń, badania klatki piersiowej oraz zapoznaje się studenta z istotnymi objawami chorób układu krążenia i związanymi z nimi odchyleniami w badaniu przedmiotowym. Ćwiczenia obejmują także zajęcia w pracowniach diagnostyki nieinwazyjnej: echokardiograficznej, pracowni prób wysiłkowych, ergospirometrii, badań holterowskich oraz w pracowni kardiologii interwencyjnej i hemodynamiki. Studenci obecni są przy badaniach pacjentów, a także obserwują zabiegi z zakresu kardiologii inwazyjnej. W trakcie ćwiczeń studenci wykonują także prezentację multimedialną dotyczącą przydzielonego na pierwszych zajęciach tematu z zakresu chorób wewnętrznych i kardiologii. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Szczeklik A. (red.), Choroby wewnętrzne, t. 1 i 2, Medycyna Praktyczna, Kraków 2005 i kolejne. Literatura uzupełniająca: 1. Wykłady w formie plików pdf dostępne na stronie internetowej: http://kardiologia.biziel.pl/ 2. „Medycyna wewnętrzna. t.1 i 2 Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy” Gerd Herold; Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Rok wydania: 2008 i kolejne wydania 3. Szczeklik A., Tender M. (red.), Kardiologia. t. 1 i 2 Medycyna Praktyczna, Rok wydania: 2009. 4. Herold G., Medycyna wewnętrzna, t.1 i 2 - Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, PZWL 2008 i kolejne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie pisemne na ocenę (test: 0 – 20 pkt, 50%+1 poprawnych odpowiedzi): W1-W6, U1-U7, K1-K4,Skala punktowa: 20-19 pkt 5,0 18-17 pkt 4,5 16-15 pkt 4,0 14-13 pkt 3,5 12-11 pkt 3,0 <11 pkt – 2,0 Ćwiczenia: Warunkiem podejścia do zaliczenia pisemnego jest zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: a) przedłużona obserwacja (0 – 5 pkt, > 50%): W1-W6, U1-U7,K1-K4, b) Obecność na zajęciach w 98%. Brak możliwości odrobienia zajęć. Zajęcia są usprawiedliwiane tylko na podstawie poświadczeń urzędowych (np.: zwolnienie lekarskie). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.