Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metody specjalne w kinezyterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-MSwK-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody specjalne w kinezyterapii
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z ukończenia I stopnia studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 50 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny

- przeprowadzenie kolokwiów: 2 godziny

- przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 45 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 50 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 12 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- przygotowanie prezentacji: 10 godzin

- konsultacje związane z realizacją przedmiotu: 2 godziny

- przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 7+8 = 15 godzin

- egzamin: 1 godzina

Bilans nakładu pracy studenta wynosi 100h, co odpowiada 3 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

Przygotowanie do kolokwiów + kolokwia: 7+2=9 godzin

przygotowanie do egzaminu + egzamin : 8 + 1 = 9 godzin

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS.

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

udział w ćwiczeniach: 50 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 50 h, co odpowiada 1,4 punktu ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W15 - Opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii.

K_W36 - Omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii jako dziedziny klinicznej


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U12 - Dobiera postępowanie fizykalne wykorzystując wiedzę

z zakresu budowy anatomicznej oraz funkcjonowania poszczególnych układów i narządów organizmu człowieka.

K_U13 - Wybiera optymalne metody postępowania fizykalnego wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

K_K02 - Wie, kiedy zwrócić się o pomoc ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń.


Metody dydaktyczne:

Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, symulacje, film, pokaz, odtwórcze, usamodzielniające, twórcze.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów umiejętności niezbędnych do krytycznej oceny stanu funkcjonalnego pacjenta i zaplanowania programu usprawniania. W podejmowaniu decyzji terapeutycznej student kieruje się zdobytą wiedzą i wykorzystuje nabyte umiejętności oraz informacje od lekarzy specjalistów rehabilitacji medycznej i innych specjalności.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Ćwiczenia.

Podstawą aktywnego uczestniczenia studentów w ćwiczeniach będzie posiadanie umiejętności nabytych w toku kształcenia fizjoterapeuty na pierwszym stopniu studiów. Obejmują one:

• przygotowanie stanowiska do pracy z pacjentem, w tym: wybór niezbędnych przyrządów i przyborów, ustawienie w/w w sali kinezyterapii z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa i ergonomii,

• dwuetapowa ocena stanu klinicznego pacjenta: badanie podmiotowe i przedmiotowe,

• wykonywanie podstawowych technik masażu leczniczego i terapii manualnej oraz ćwiczeń kinezyterapeutycznych.

Metody specjalne fizjoterapii:

Metody kinezyterapeutyczne ze szczególnym uwzględnieniem metod w neurorehabilitacji.

Literatura:

• Anatomia na żywym człowieku. Wstęp do terapii manualnej. Wim Jorritsma Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2004, wyd. 1

Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu. Joseph E. Muscolino, red. wyd. pol. Zbigniew Śliwiński. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011, wyd. 1

• Fizjoterapia w rehabilitacji neurologicznej. Sheila Lennon, Marika Stokes, red. wyd. pol. Andrzej Kwolek Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wyd. 1

• Kinezyterapia w stabilizacji kompleksu lędźwiowo-miedniczego. Carolyn Richardson, Paul W. Houdges, Julie Hides, red. wyd. pol. Edward Saulicz Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wyd. 1

• Kręgosłup lędźwiowy. Mechaniczne Diagnozowanie i Terapia. Tom 1-2 Robin McKenzie, Stephen May. Forum, Poznań 2011, wyd. 1

• PNF w praktyce. Ilustrowany przewodnik. Susan S. Adler, Dominiek Beckers, Math Buck DB Publishing, Warszawa 2009, wyd. 3

• Rehabilitacja w chorobie Parkinsona. Wolfgang Fries, Ingeborg Liebenstund. Elipsa-Jaim, Kraków 2007, wyd. 2

• Trening strategii motorycznych i PNF. Renata Horst. Kraków 2010, wyd. 1

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza: W1-W2 – sprawdziany pisemne (30 pkt)

Umiejętności: U1-U5 – sprawdziany praktyczne (30 pkt), prezentacja (30 pkt)

Kompetencje społeczne: K1-K2 – obserwacja rozwoju naukowego i zaangażowania studenta (10 pkt)

Podstawą końcowego zaliczenia przedmiotu jest:

Ocena końcowa z przedmiotu:

<75 pkt. - ndst.

75-80 pkt.- dst

80,01-85 pkt.- dst+

85,01- 90 pkt.- db

90,01- 95 pkt.- db+

95,01- 100 pkt.-bdb

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch
Prowadzący grup: Maciej Durmowicz, Grzegorz Srokowski, Marcin Struensee
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)