Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Anatomia palpacyjna i rentgenowska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F3-BPFA-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy fizjoterapii. Anatomia palpacyjna i rentgenowska |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach – 30 h 30 h = 1,2 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 10 h = 0,4 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach – 30 h 30 h = 1,2 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 10 h = 0,4 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: budowę anatomiczną poszczególnych układów organizmu ludzkiego i podstawowe zależności pomiędzy ich budową i funkcją w warunkach zdrowia i choroby, a w szczególności układu narządów ruchu – A.W1 W2: rodzaje metod obrazowania, zasady ich przeprowadzania i ich wartość diagnostyczną (zdjęcie RTG, ultrasonografia, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny) – A.W2 W3: mianownictwo anatomiczne niezbędne do opisu stanu zdrowia – A.W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: palpacyjnie lokalizować wybrane elementy budowy anatomicznej i ich powiązania ze strukturami sąsiednimi, w tym kostne elementy będące miejscami przyczepów mięśni i więzadeł oraz punkty pomiarów antropometrycznych, mięśnie powierzchowne oraz ścięgna i wybrane wiązki naczyniowo-nerwowe – A.U2 U2: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5 K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6 |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny (konwencjonalny) metody eksponujące |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy z zakresu anatomii, a w szczególności budowy układu kostno-stawowego i mięśniowego, a także nabycie umiejętności sprawnego palpacyjnego lokalizowania na żywym człowieku wybranych elementów oraz identyfikowania ich w oparciu o badania radiologiczne. |
Pełny opis: |
Anatomia palpacyjna i rentgenowska jest prowadzona w formie ćwiczeń o charakterze praktycznym. W czasie zajęć studenci i studentki w oparciu o znajomość budowy anatomicznej człowieka, a w szczególności narządu ruchu uczą się palpacyjnie lokalizować na żywym człowieku wybrane elementy anatomiczne i ich powiązania ze strukturami sąsiednimi, w tym kostne elementy będące miejscami przyczepów mięśni i więzadeł, mięśnie powierzchowne oraz ścięgna i wybrane wiązki naczyniowo- nerwowe. Poza tym uczestnicy zajęć identyfikują poznane palpacyjnie struktury anatomiczne w badaniach radiologicznych. Wiedza i umiejętności nabyte na zajęciach z anatomii palpacyjnej i rentgenowskiej są niezbędne do nauki wybranych metod specjalnych mających zastosowanie w fizjoterapii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gawryszewska A, Fluder M, Marciniak R. Atlas anatomii palpacyjnej. Tom 1. Medpharm, Wrocław 2019 2. Gawryszewska A, Fluder M, Marciniak R. Atlas anatomii palpacyjnej. Tom 2. Medpharm, Wrocław 2021 3. Muscolino J. E.: Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu., Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2016 Literatura uzupełniająca: 1. Biel A.: Przewodnik po ścieżkach ciała-Anatomia palpacyjna. Virgo, Warszawa 2020 2. Jorritsma W.: Anatomia na żywym osobniku. Wstęp do teorii manualnej. [Tł. z niem. i red. nauk. Zofia Ignasiak, Grzegorz Żurek], Urban & Partner, Wrocław 2010. 3. Reichert B.: Techniki badania palpacyjnego. Galaktyka, Łódź 2012 4. Schünke M., Schulte E., Schumacher U, Voll M., Wesker K.: PROMETEUSZ Atlas anatomii człowieka T 1 i 3. MedPharm Polska, Wrocław 2009, 5.Tixa S.: Atlas anatomii palpacyjnej. Tom 1 i Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium teoretyczne - W1 - W3 Kolokwium praktyczne – U1 - U2 Przedłużona obserwacja – K1 - K2 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch, Andrzej Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Kurczewski, Anna Srokowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.