Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F3-FKwPs-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii powinien posiadać wiedzę z zakresu

podstaw psychologii, zasad kontaktu z pacjentem, fizjologii człowieka


Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godz., co odpowiada 0,5 punktowi ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 3 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 7 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia+ zaliczenie: 2+2= 4 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2+2= 4 godziny, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 h, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: nazywa i definiuje podstawowe jednostki chorobowe, wyjaśnia ich patogenezę, wymienia i opisuje objawy kliniczne - K_ W14

W2: formułuje i interpretuje podstawowe reakcje pacjenta na chorobę, uraz i niepełnosprawność- K_ W21

W3: rozpoznaje przyczyny, które mogą wpływać na nieporozumienie i sytuacje problemowe w opiece nad pacjentem - K_W21

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: planuje i dobiera odpowiednią formę komunikacji z pacjentem;-K_U18 ,

U2: interpretuje wiedzę z zakresu schorzeń psychiatrycznych, przewidując jak objawy chorób będą wpływały na diagnozę i przebieg rehabilitacji;K_U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: dba o właściwe relacje z pacjentem, jego rodziną i otoczeniem, zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii o stanie zdrowia psychicznym pacjenta; umie radzić sobie z pacjentem chorym psychicznie i stresem związanym z wykonywaniem zawodu;K_K03 ,

K2: ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia

i doskonalenia swoich kompetencji; K_K01


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

Ćwiczenia:

metody eksponujące: pokaz

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

drama


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- okrągłego stołu
- referatu
- seminaryjna
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta z wiedzą na temat: psychopatologii ogólnej, chorób afektywnych (jedno i dwubiegunowej), schizofrenii, zaburzeń schizotypowych, zaburzeń schizoafektywnych, zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimią, uzależnieniem od alkoholu i substancji psychoaktywnych, możliwościami psychoterapii w chorobach psychicznych, udziałem pacjentów w społeczności terapeutycznej.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta z wiedzą na temat: psychopatologii ogólnej, chorób afektywnych (jedno i dwubiegunowej), schizofrenii, zaburzeń schizotypowych, zaburzeń schizoafektywnych, zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimią, uzależnieniem od alkoholu i substancji psychoaktywnych, możliwościami psychoterapii w chorobach psychicznych, udziałem pacjentów w społeczności terapeutycznej.

Ćwiczenia poświęcone są: omawianiu przypadków pacjentów chorujących na schizofrenię, zaburzenia afektywne – jedno i dwubiegunowe, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania współistniejące z innymi zaburzeniami psychicznymi. Ponadto na ćwiczeniach przedstawiane są możliwości leczenia zaburzeń psychicznych, uzależnień od alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz praktyczne zastosowanie Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego.

Samokształcenie dotyczy: zapoznania się z profilaktyką chorób psychicznych, problematyką poczucie koherencji (zrozumienie, zaradność i poczucie sensowności jako czynniki prozdrowotne), problematyki dystymii, zaburzeń osobowości, zaburzeń obsesyjno – kompulsyjnych, ADHD, autyzmu wczesnodziecięcego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. A. Florkowski. Fizjoterapia w psychiatrii, PZWL 2012

Literatura uzupełniająca:

1. J. Heitzman. Psychiatria. Podręcznik dla studiów medycznych, PZWL, 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne testowe (0 – 66 punktów; > 60%): W1- W3, U1 – U2, K1-K2

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia testowego.

Ocena końcowa stanowi sumę punktów z testu:

Suma uzyskanych punktów : Ocena:

> 38 ndst

38-45 dst

46-53 dst+

54-60 db

61-64 db+

65-66 bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)