Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F3-FKwPs-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w psychiatrii powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw psychologii, zasad kontaktu z pacjentem, fizjologii człowieka |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godz., co odpowiada 0,5 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 3 godziny - czytanie wskazanej literatury: 7 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia+ zaliczenie: 2+2= 4 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2+2= 4 godziny, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 h, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: nazywa i definiuje podstawowe jednostki chorobowe, wyjaśnia ich patogenezę, wymienia i opisuje objawy kliniczne - K_ W14 W2: formułuje i interpretuje podstawowe reakcje pacjenta na chorobę, uraz i niepełnosprawność- K_ W21 W3: rozpoznaje przyczyny, które mogą wpływać na nieporozumienie i sytuacje problemowe w opiece nad pacjentem - K_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: planuje i dobiera odpowiednią formę komunikacji z pacjentem;-K_U18 , U2: interpretuje wiedzę z zakresu schorzeń psychiatrycznych, przewidując jak objawy chorób będą wpływały na diagnozę i przebieg rehabilitacji;K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: dba o właściwe relacje z pacjentem, jego rodziną i otoczeniem, zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii o stanie zdrowia psychicznym pacjenta; umie radzić sobie z pacjentem chorym psychicznie i stresem związanym z wykonywaniem zawodu;K_K03 , K2: ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia i doskonalenia swoich kompetencji; K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Ćwiczenia: metody eksponujące: pokaz dyskusja dydaktyczna analiza przypadków metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) drama |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta z wiedzą na temat: psychopatologii ogólnej, chorób afektywnych (jedno i dwubiegunowej), schizofrenii, zaburzeń schizotypowych, zaburzeń schizoafektywnych, zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimią, uzależnieniem od alkoholu i substancji psychoaktywnych, możliwościami psychoterapii w chorobach psychicznych, udziałem pacjentów w społeczności terapeutycznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Wykład ma za zadanie zapoznanie studenta z wiedzą na temat: psychopatologii ogólnej, chorób afektywnych (jedno i dwubiegunowej), schizofrenii, zaburzeń schizotypowych, zaburzeń schizoafektywnych, zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimią, uzależnieniem od alkoholu i substancji psychoaktywnych, możliwościami psychoterapii w chorobach psychicznych, udziałem pacjentów w społeczności terapeutycznej. Ćwiczenia poświęcone są: omawianiu przypadków pacjentów chorujących na schizofrenię, zaburzenia afektywne – jedno i dwubiegunowe, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania współistniejące z innymi zaburzeniami psychicznymi. Ponadto na ćwiczeniach przedstawiane są możliwości leczenia zaburzeń psychicznych, uzależnień od alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz praktyczne zastosowanie Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego. Samokształcenie dotyczy: zapoznania się z profilaktyką chorób psychicznych, problematyką poczucie koherencji (zrozumienie, zaradność i poczucie sensowności jako czynniki prozdrowotne), problematyki dystymii, zaburzeń osobowości, zaburzeń obsesyjno – kompulsyjnych, ADHD, autyzmu wczesnodziecięcego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Florkowski. Fizjoterapia w psychiatrii, PZWL 2012 Literatura uzupełniająca: 1. J. Heitzman. Psychiatria. Podręcznik dla studiów medycznych, PZWL, 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne testowe (0 – 66 punktów; > 60%): W1- W3, U1 – U2, K1-K2 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia testowego. Ocena końcowa stanowi sumę punktów z testu: Suma uzyskanych punktów : Ocena: > 38 ndst 38-45 dst 46-53 dst+ 54-60 db 61-64 db+ 65-66 bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.