Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F3-FKwWR-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym powinien posiadać wiedzę z zakresu kinezyterapii oraz pediatrii i neurologii dziecięcej |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 15 h = 0, 5 ECTS - udział w ćwiczeniach – 75 h = 2,5 ECTS 90 h = 3 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury 10 h = 0,33 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń – 15h = 0,5 ECTS - przygotowanie do zaliczenia - 5h = 0,17 ECTS 20h =0,67 ECTS Łączny nakład pracy: 120 h = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W1 W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2 W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) - D.W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka - D.U18 U2: przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia - D.U19 U3: dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale - D.U20 U4: przeprowadzić kliniczną ocenę podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka w tym spastyczności i sztywności – D.U21 U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24 U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi) - D.U26 U7: instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych – D.U27 U8: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39 U9: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47 U10: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1 K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2 K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty – K3 K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4 K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6 K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7 K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, platforma Moodle, Office 365 Teams |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi w zakresie fizjoterapii klinicznej w wieku rozwojowym. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu prawidłowego rozwoju dziecka oraz patologii, które mogą w tym okresie wystąpić. Pozwala na zapoznanie z podstawowymi nieprawidłowościami w zakresie układu nerwowego, mięśniowo-szkieletowego, oddechowego i krążenia oraz umożliwia zdobycie umiejętności umożliwiających pracę fizjoterapeutyczną |
Pełny opis: |
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 2. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013 3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 4. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012 5. Matyja M., Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF, Katowice 2015 6. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 7. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej Literatura uzupełniająca: 8. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983 9. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 10. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 11. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020 12. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017 13. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 14. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014 15. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 16. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 17. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 18. Piper M.C.Motor assessment of the developing infant, Saunders, Philaelphia, 1994, 19. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne W1 – W3, U10, K5 Zaliczenie praktyczne W1, U1 – U10, K1, K3 Przedłużona obserwacja K1 – K7 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 75 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Janowiak-Maciejewska, Zuzanna Piekorz, Katarzyna Pilecka-Rybka, Agnieszka Strączyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi w zakresie fizjoterapii klinicznej w wieku rozwojowym. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu prawidłowego rozwoju dziecka oraz patologii, które mogą w tym okresie wystąpić. Pozwala na zapoznanie z podstawowymi nieprawidłowościami w zakresie układu nerwowego, mięśniowo-szkieletowego, oddechowego i krążenia oraz umożliwia zdobycie umiejętności umożliwiających pracę fizjoterapeutyczną |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004 2. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013 3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001. 4. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012 5. Matyja M., Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF, Katowice 2015 6. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 7. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej Literatura uzupełniająca: 8. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983 9. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29 10. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018 11. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020 12. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017 13. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 14. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014 15. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 16. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 17. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 18. Piper M.C.Motor assessment of the developing infant, Saunders, Philaelphia, 1994, 19. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.