Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F3-FKwWR-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu. Fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia kliniczna w wieku rozwojowym powinien posiadać wiedzę z zakresu kinezyterapii oraz pediatrii i neurologii dziecięcej

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 15 h = 0, 5 ECTS

- udział w ćwiczeniach – 75 h = 2,5 ECTS

90 h = 3 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury 10 h = 0,33 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa

w procesie oceniania:

- przygotowanie do ćwiczeń – 15h = 0,5 ECTS

- przygotowanie do zaliczenia - 5h = 0,17 ECTS

20h =0,67 ECTS


Łączny nakład pracy: 120 h = 4 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:


W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W1


W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2


W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) - D.W16


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:


U1: ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka - D.U18


U2: przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia - D.U19


U3: dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale - D.U20


U4: przeprowadzić kliniczną ocenę podwyższonego lub obniżonego napięcia mięśniowego u dziecka w tym spastyczności i sztywności – D.U21


U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24


U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego, mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi) - D.U26


U7: instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych – D.U27


U8: stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF) – D.U39


U9: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47


U10: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej

i zagranicznej – E.U3


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:


K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu

z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1


K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2


K3: prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia

i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty – K3


K4: przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej – K4


K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6


K6: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy

w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7


K7: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym

w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz

Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji

Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, platforma Moodle, Office 365 Teams


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi w zakresie fizjoterapii klinicznej w wieku rozwojowym. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu prawidłowego rozwoju dziecka oraz patologii, które mogą w tym okresie wystąpić. Pozwala na zapoznanie z podstawowymi nieprawidłowościami w zakresie układu nerwowego, mięśniowo-szkieletowego, oddechowego i krążenia oraz umożliwia zdobycie umiejętności umożliwiających pracę fizjoterapeutyczną

Pełny opis:

Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym.

Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia

a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004

2. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013

3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.

4. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012

5. Matyja M., Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF, Katowice 2015

6. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

7. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej

Literatura uzupełniająca:

8. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983

9. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte

o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29

10. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018

11. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020

12. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017

13. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym

i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

14. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014

15. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

16. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

17. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001

18. Piper M.C.Motor assessment of the developing infant, Saunders, Philaelphia, 1994,

19. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne W1 – W3, U10, K5

Zaliczenie praktyczne W1, U1 – U10, K1, K3

Przedłużona obserwacja K1 – K7

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 75 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch
Prowadzący grup: Katarzyna Janowiak-Maciejewska, Zuzanna Piekorz, Katarzyna Pilecka-Rybka, Agnieszka Strączyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi w zakresie fizjoterapii klinicznej w wieku rozwojowym. Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu prawidłowego rozwoju dziecka oraz patologii, które mogą w tym okresie wystąpić. Pozwala na zapoznanie z podstawowymi nieprawidłowościami w zakresie układu nerwowego, mięśniowo-szkieletowego, oddechowego i krążenia oraz umożliwia zdobycie umiejętności umożliwiających pracę fizjoterapeutyczną

Pełny opis:

Wykłady: Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta do zagadnień związanych z fizjoterapią kliniczną w wieku rozwojowym. Umożliwiają szczegółową analizę uwarunkowań rozwoju prawidłowego, rozwoju wewnątrzłonowego, rozwoju prawidłowego dziecka od wieku noworodkowego do szkolnego. Opisują metody i zasady fizjoterapii w wieku rozwojowym.

Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi nieprawidłowościami oraz jednostkami chorobowymi występującymi w wieku rozwojowym. Ćwiczenia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym. Pozwalają na podjęcie próby samodzielnego planowania i wykonywania zabiegów z zakresu fizjoterapii dzieci, młodzieży i niemowląt.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia

a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004

2. Białokoz-Kalinowska I. Bonikowski M. Czaprowski D. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2013

3. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.

4. Kuliński W., Zeman K. (red.). Fizjoterapia w pediatrii. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL, 2012

5. Matyja M., Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF, Katowice 2015

6. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

7. Uchwała nr 386/ I Krajowej Rady Fizjoterapeutów z dnia 17 maja 2019 r. W sprawie przyjęcia wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej

Literatura uzupełniająca:

8. Bly L.: The components of normal movement during the first year of life and abnormal motor development. Neurodevelopment Treatment Associated: Chicago 1983

9. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte

o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29

10. Borkowska M. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018

11. Borkowska M, Gelleta I. Wady postawy i stóp u dzieci. PZWL, Warszawa 2020

12. Lehnert-Schroth C, Grobl P. Trójpłąszczyznowa terapia skolioz, Elsevier, Wrocław 2017

13. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym

i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

14. Maciąg-Tymecka I. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2014

15. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

16. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

17. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001

18. Piper M.C.Motor assessment of the developing infant, Saunders, Philaelphia, 1994,

19. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)