Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjoterapia kliniczna. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F4-FKPR-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia kliniczna. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu
Jednostka: Katedra Rehabilitacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu: anatomii prawidłowej i funkcjonalnej narządu ruchu człowieka, anatomii palpacyjnej, anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz diagnostyki funkcjonalnej w dysfunkcjach narządu ruchu. Znajomość podstawowych jednostek chorobowych narządu ruchu – etiologia, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 65 godzin

85 h = 3,4 ECTS


2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

5 h = 0,2 ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 5 godzin

- przygotowanie do egzaminu: 5 godzin

10 h = 0,4 ECTS


Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W1

W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W2

W3: zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, po urazie wielomiejscowym i wielonarządowym, z uszkodzeniem kręgosłupa i rdzenia kręgowego, kończyny górnej i kończyny dolnej, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii – D.W5

W4: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W6

W5: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) – F. W10


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po urazach w obrębie tkanek miękkich układu ruchu leczonych zachowawczo i operacyjnie, po urazach w obrębie kończyn (stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach) leczonych zachowawczo i operacyjnie, po urazach kręgosłupa bez porażeń oraz w przypadku stabilnych i niestabilnych złamań kręgosłupa – D.U4

U2: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii osób po amputacjach planowanych (postępowanie przed- i pooperacyjne) oraz urazowych, prowadzić naukę chodzenia w protezie oraz postępowanie po amputacjach kończyn górnych, w tym instruktaż w zakresie posługiwania się protezą – D.U5

U3: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne przed- i pooperacyjne u osób po rekonstrukcyjnych zabiegach ortopedycznych, w tym po zabiegach artroskopowych i po endoprotezoplastyce – D.U6

U4: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym – D.U9

U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób z objawami uszkodzenia pnia mózgu, móżdżku i kresomózgowia, ze szczególnym uwzględnieniem udaru mózgu, parkinsonizmu, chorób demielinizacyjnych oraz zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po złamaniach kręgosłupa z porażeniami, a także prowadzić postępowanie ukierunkowane na łagodzenie zaburzeń troficznych i wydalniczych, pionizację i naukę chodzenia lub poruszania się na wózku osób po urazach kręgosłupa – D.U13

U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po uszkodzeniach nerwów obwodowych, w polineuropatiach, w chorobach o podłożu nerwowo-mięśniowym, w chorobach pierwotnie mięśniowych oraz w różnych zespołach bólowych – D.U14

U7: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy – E.U2

U8: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:

K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1

K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2

K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6

K4: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- dyskusja dydaktyczna

Ćwiczenia:

- analiza przypadków

- metody eksponujące – pokaz

- metoda problemowa (samodzielne dochodzenie do wiedzy – burza mózgów)

- metoda praktyczna (metody ćwiczeniowe, zajęć praktycznych)


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, oceniającego stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie pozwali na ułożenie właściwego programu usprawniającego z wykorzystaniem kinezyterapii, fizykoterapii i metod specjalnych.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień dotyczących podstaw tworzenia programu rehabilitacji oraz planowania rehabilitacji w:

­ urazach kończyn – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,

­ urazach kręgosłupa – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,

­ chorobie zwyrodnieniowej, osteoporozie i złamaniach osteoporotycznych,

­ wrodzonych i nabytych ubytkach kończyn górnych i dolnych,

­ w zespołach bólowych kręgosłupa,

­ w najczęstszych urazach sportowych,

oraz przedstawienie i omówienie założeń i zasad Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF).

Celem ćwiczeń jest opanowanie badania podmiotowego, przedmiotowego oraz oceny funkcjonalnej i ustalenia prawidłowego postępowania fizjoterapeutycznego w:

­ schorzeniach stawu biodrowego,

­ schorzeniach stawu kolanowego,

­ schorzeniach stawu skokowego,

­ schorzeniach stawu ramiennego i obręczy barkowej,

­ schorzeniach stawu łokciowego i promieniowo-nadgarstkowego,

­ schorzeniach kręgosłupa,

­ zaburzeniach równowagi o różnym podłożu,

­ amputacjach na różnych poziomach dotyczących kończyn górnych i dolnych,

­ wybranych endoprotezoplastykach stawów,

­ wybranych dysfunkcjach narządu ruchu wymagających doboru sprzętu ortopedycznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Petty N.J., Badanie i ocena narządu ruchu. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.

2. Cavallaro Goodman C., Heick J., Lazaro R.T., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty? DB Publishing, wyd. 6, Warszawa 2019.

3. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii. Edra Urban & Partner, wyd. 1, Wrocław 2018.

4. Maxey L., Magnusson J., Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych. DB Publishing, wyd. 3, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Szczegielniak J. (red. naukowa), Bogacz K., Rekomendacje postępowania fizjoterapeutycznego. Elamed, Katowice 2020.

2. Kiwerski J.E., Fizjoterapia ogólna. PZWL, Warszawa 2012.

3. Rakowski A., Kręgosłup w stresie. BookPlan.pl, 2022.

4. Dziak A., Tayara S., Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper, Kraków 2000.

5. Śliwiński Z. (red.), Sieroń A. (red.), Wielka Fizjoterapia. Tom I-III. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022/2023.

6. McMahon P.J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa. PZWL, Warszawa 2010.

7. Tixa S., Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok. PZWL, Warszawa 2017.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny: W1-W5, U7-U8

Zaliczenie w formie przygotowania i przedstawienia programu fizjoterapii w wybranej jednostce chorobowej: W1-W5, U1-U8, K1-K4

Przedłużona obserwacja: K1-K4

WYKŁADY

Egzamin pisemny: > 50% (min. 26 pkt) – W1-W5, U7-U8

ĆWICZENIA

Zaliczenie w formie przygotowania i przedstawienia programu fizjoterapii w wybranej jednostce chorobowej: > 50% (min. 26 pkt) – W1-W5, U1-U8, K1-K4

Przedłużona obserwacja: > 50% (min. 6 pkt) – K1-K4

Ocena końcowa odpowiada sumie punktów uzyskanych z powyższych ocenianych kryteriów:

Suma punktów Ocena

0-57 2.0 – niedostateczna

58-67 3.0 – dostateczna

68-77 3.5 – dostateczna plus

78-87 4.0 – dobra

88-97 4.5 – dobra plus

98-110 5.0 – bardzo dobra

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mackiewicz-Milewska
Prowadzący grup: Krystyna Nowacka, Karol Ogurkowski, Piotr Porzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, oceniającego stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie pozwali na ułożenie właściwego programu usprawniającego z wykorzystaniem kinezyterapii, fizykoterapii i metod specjalnych.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień dotyczących podstaw tworzenia programu rehabilitacji oraz planowania rehabilitacji w:

­ urazach kończyn – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,

­ urazach kręgosłupa – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,

­ chorobie zwyrodnieniowej, osteoporozie i złamaniach osteoporotycznych,

­ wrodzonych i nabytych ubytkach kończyn górnych i dolnych,

­ w zespołach bólowych kręgosłupa,

­ w najczęstszych urazach sportowych,

oraz przedstawienie i omówienie założeń i zasad Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF).

Celem ćwiczeń jest opanowanie badania podmiotowego, przedmiotowego oraz oceny funkcjonalnej i ustalenia prawidłowego postępowania fizjoterapeutycznego w:

­ schorzeniach stawu biodrowego,

­ schorzeniach stawu kolanowego,

­ schorzeniach stawu skokowego,

­ schorzeniach stawu ramiennego i obręczy barkowej,

­ schorzeniach stawu łokciowego i promieniowo-nadgarstkowego,

­ schorzeniach kręgosłupa,

­ zaburzeniach równowagi o różnym podłożu,

­ amputacjach na różnych poziomach dotyczących kończyn górnych i dolnych,

­ wybranych endoprotezoplastykach stawów,

­ wybranych dysfunkcjach narządu ruchu wymagających doboru sprzętu ortopedycznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Petty N.J., Badanie i ocena narządu ruchu. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.

2. Cavallaro Goodman C., Heick J., Lazaro R.T., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty? DB Publishing, wyd. 6, Warszawa 2019.

3. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii. Edra Urban & Partner, wyd. 1, Wrocław 2018.

4. Maxey L., Magnusson J., Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych. DB Publishing, wyd. 3, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Szczegielniak J. (red. naukowa), Bogacz K., Rekomendacje postępowania fizjoterapeutycznego. Elamed, Katowice 2020.

2. Kiwerski J.E., Fizjoterapia ogólna. PZWL, Warszawa 2012.

3. Rakowski A., Kręgosłup w stresie. BookPlan.pl, 2022.

4. Dziak A., Tayara S., Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper, Kraków 2000.

5. Śliwiński Z. (red.), Sieroń A. (red.), Wielka Fizjoterapia. Tom I-III. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022/2023.

6. McMahon P.J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa. PZWL, Warszawa 2010.

7. Tixa S., Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok. PZWL, Warszawa 2017.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mackiewicz-Milewska
Prowadzący grup: Łukasz Leksowski, Karol Ogurkowski, Piotr Porzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, oceniającego stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie pozwali na ułożenie właściwego programu usprawniającego z wykorzystaniem kinezyterapii, fizykoterapii i metod specjalnych.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień dotyczących podstaw tworzenia programu rehabilitacji oraz planowania rehabilitacji w:

­ urazach kończyn – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,

­ urazach kręgosłupa – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym,

­ chorobie zwyrodnieniowej, osteoporozie i złamaniach osteoporotycznych,

­ wrodzonych i nabytych ubytkach kończyn górnych i dolnych,

­ w zespołach bólowych kręgosłupa,

­ w najczęstszych urazach sportowych,

oraz przedstawienie i omówienie założeń i zasad Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF).

Celem ćwiczeń jest opanowanie badania podmiotowego, przedmiotowego oraz oceny funkcjonalnej i ustalenia prawidłowego postępowania fizjoterapeutycznego w:

­ schorzeniach stawu biodrowego,

­ schorzeniach stawu kolanowego,

­ schorzeniach stawu skokowego,

­ schorzeniach stawu ramiennego i obręczy barkowej,

­ schorzeniach stawu łokciowego i promieniowo-nadgarstkowego,

­ schorzeniach kręgosłupa,

­ zaburzeniach równowagi o różnym podłożu,

­ amputacjach na różnych poziomach dotyczących kończyn górnych i dolnych,

­ wybranych endoprotezoplastykach stawów,

­ wybranych dysfunkcjach narządu ruchu wymagających doboru sprzętu ortopedycznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Petty N.J., Badanie i ocena narządu ruchu. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.

2. Cavallaro Goodman C., Heick J., Lazaro R.T., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty? DB Publishing, wyd. 6, Warszawa 2019.

3. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii. Edra Urban & Partner, wyd. 1, Wrocław 2018.

4. Maxey L., Magnusson J., Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych. DB Publishing, wyd. 3, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Szczegielniak J. (red. naukowa), Bogacz K., Rekomendacje postępowania fizjoterapeutycznego. Elamed, Katowice 2020.

2. Kiwerski J.E., Fizjoterapia ogólna. PZWL, Warszawa 2012.

3. Rakowski A., Kręgosłup w stresie. BookPlan.pl, 2022.

4. Dziak A., Tayara S., Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper, Kraków 2000.

5. Śliwiński Z. (red.), Sieroń A. (red.), Wielka Fizjoterapia. Tom I-III. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022/2023.

6. McMahon P.J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa. PZWL, Warszawa 2010.

7. Tixa S., Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok. PZWL, Warszawa 2017.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)