Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjoterapia kliniczna. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w wieku rozwojowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F4-FKWR-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia kliniczna. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w wieku rozwojowym
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, fizjoterapii w pediatrii.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 20 h (0,8 ECTS)

- udział w ćwiczeniach – 65 h (2,6 ECTS)

85 h = 3,4 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –

10 h = 0,4 ECTS

Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W1

W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii - D.W2

W3: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) - D.W16

W4: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) - F. W10


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z chorobami układu ruchu, takimi jak: wady wrodzone, wady postawy ciała, jałowe martwice kości - D.U24

U2: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie przed- i pooperacyjne u dzieci leczonych operacyjnie - D.U25

U3: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego,mózgowym porażeniem dziecięcym, z dysrafizmem rdzeniowym, z chorobami nerwowo-mięśniowymi, z okołoporodowymi uszkodzeniami splotów i nerwów obwodowych, z neuro- i miogennymi zanikami mięśni (atrofiami i dystrofiami mięśniowymi)- D.U26

U4: instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych - D.U27

U5: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy - E.U2

U6: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej - E.U3


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:

K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych - K1

K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej - K2

K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6

K4: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób - K9


Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy

dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków- burza mózgów, zajęcia praktyczne


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają zasady programowania fizjoterapii dla dzieci w wieku rozwojowym.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wadach układu ruchu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012.

2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.

3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018

3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.

4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte

o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29

5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci

z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia

a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004

8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym

i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - W1-W4, K3

Egzamin ustno-praktyczny - W1-W4, U1-U6, K1-K4

Przedłużona obserwacja – K1-K4

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch
Prowadzący grup: Katarzyna Pilecka-Rybka, Marcin Siedlaczek, Agnieszka Strączyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają zasady programowania fizjoterapii dla dzieci w wieku rozwojowym.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wrodzonych wadach układu ruchu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.

2. Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012.

3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018

3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.

4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte

o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29

5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci

z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia

a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004

8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym

i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch
Prowadzący grup: Katarzyna Janowiak-Maciejewska, Zuzanna Piekorz, Katarzyna Pilecka-Rybka, Sabina Schubert-Greń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci poznają zasady programowania fizjoterapii dla dzieci w wieku rozwojowym.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dysfunkcjami występującymi w wieku rozwojowym jak i programowania fizjoterapii u niemowląt, dzieci i młodzieży. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się zasad planowania i programowania fizjoterapii dzieci w wybranych chorobach genetycznych, nerwowo-mięśniowych i wadach układu ruchu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Kuliński W., Zeman K., Fizjoterapia Pediatryczna, PZWL, Warszawa 2012.

2. Kasperczyk T., Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Kraków Kasper, 2001.

3.Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów, AWF Katowice, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

2. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018

3. Zukunft-Huber B. Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011.

4. Czaprowski D, Kotwicki T, Durmała J, Stoliński Ł. Fizjoterapia w leczeniu młodzieńczej skoliozy idiopatycznej – aktualne rekomendacje oparte

o zalecenia SOSORT 2011. Postępy Rehabilitacji 2014 (1), 23 – 29

5. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

6. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci

z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

7. Banaszek G. Rozwój niemowląt i jego zaburzenia

a rehabilitacja metodą Vojty. Bielsko-Biała: "Alfa-Medica Press", 2004

8. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym

i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)