Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot do wyboru: Neurolingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F4-Neuro-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru: Neurolingwistyka
Jednostka: Katedra Rehabilitacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu neurolingwistyka powinien posiadać wiedzę z zakresu: anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego, podstaw psychologii i pedagogiki, podstaw neurologii i neurochirurgii.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 5 h

- udział w ćwiczeniach – 10 h

15 h = 0,6 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 15 h = 0,6 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –

20 h = 0,8 ECTS

Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1: opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii - K_W07

W2: omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii jako dziedziny klinicznej oraz z zakresu dziedzin mających zastosowanie w fizjoterapii - K_W15

W3: wyjaśnia pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością - K_W16

W4: wyjaśnia zasady EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych) - K_W29

W5: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe - K_W31


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1: stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii - K_U16

U2: rozpoznaje i rozwiązuje podstawowe problemy psychologiczne oraz społeczne w procesie fizjoterapii - K_U19

U3: wykorzystuje wiedzę z zakresu dydaktyki i pedagogiki w odniesieniu do wykonywanego zawodu oraz realizuje proces samokształcenia promując zasadę uczenia się przez całe życie - K_U22

U4: posługuje się zasadami EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych) - K_U29

U5: posługuje się zasadami EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych) - K_U29


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:

K1: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń – K_K01

K2: współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu - K_K04


Metody dydaktyczne:

WYKŁADY:

- opis

- pogadanka

- wykład informacyjny

ĆWICZENIA:

- pokaz

- analiza przypadków

- prezentacje multimedialne

- dyskusja dydaktyczna


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami, które stanowią przedmiot zainteresowania neurolingwistyki. Celem przedmiotu jest również opanowanie przez studentów wiedzy na temat funkcjonowania mózgu, procesów poznawczych oraz zaburzeń neurologicznych wiążących się z zaburzeniami mowy i komunikacji.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu neurolingwistyka posiada wiedzę z zakresu: anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego, podstaw psychologii i pedagogiki, podstaw neurologii i neurochirurgii.

Tematyka wykładów dotyczy podstawowych pojęć i zagadnień, które stanowią przedmiot zainteresowania neurolingwistyki. Mają one na celu ukazanie akwizycji języka ojczystego i procesu uczenia się języka obcego z perspektywy nowoczesnych teorii lingwistycznych i psychologii kognitywnej, a także ukazanie rozwoju kompetencji językowych człowieka, fizjologicznych mechanizmów, za pomocą których mózg przetwarza informacje związane z językiem, a także teorie językoznawcze i psycholingwistyczne, wykorzystujące afazjologię, neuroobrazowanie, elektrofizjologię, a także symulacje komputerowe. Celem wykładów jest także ukazanie możliwości i złożoność odpowiedzi na jeden z ważniejszych problemów badawczych w neurolingwistyce „Czy można badawczo dotrzeć do sfery subiektywności”.

Celem ćwiczeń jest nauczenie studentów koncepcji dotyczących lokalizacji funkcji językowych, wypracowanych w oparciu o wyniki badań z zastosowaniem metod neuroobrazowania, roli procesów fizycznych, chemicznych, neurobiologicznych i obliczeniowych w realizacji podstawowych funkcji poznawczych człowieka, w tym działań językowych. W ramach przedmiotu studenci poznają także rodzaje zaburzeń językowych oraz metody ich rehabilitacji, specyfikę badań i metodologię zakresu neurolingwistyki. Celem jest również uświadomienie studentom niejednorodnej natury neurolingwistyki oraz jej złożonych relacji z innymi dyscyplinami i dziedzinami wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Problemy neuropsychologii i neurolingwistyki, Łuria A. Wybór prac. PWN Warszawa 1976

Literatura uzupełniająca:

1. Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych, Panasiuk J. Podręcznik akademicki. GWP, Gdańsk 2012

2. Rola mózgu w procesach nadawania i odbioru mowy. Podstawy neurologopedii, Sadowski B. Uniwersytet Opolski, Opole 2005

3. Psycholingwistyka, Gleason J. B., Ratner N. B. Gdańsk 2005

4. Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Kurcz I., Okuniewska H. Academic Press 2011

5. Zaburzenia mowy, afazja, dysartria, afonia. Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, Wajgt A. PZWL Warszawa 1990

Metody i kryteria oceniania:

Pisemne zaliczenie na ocenę – W1 – W5

Prezentacja multimedialna – W1-W5, U1-U5, K1-K2

Przedłużona obserwacja - K1-K2

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mackiewicz-Milewska
Prowadzący grup: Wojciech Hagner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)