Oferta własna uczelni. Opieka koordynowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-OWOK-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Oferta własna uczelni. Opieka koordynowana |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem zajęć Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii oraz patofizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach - 20 h 20 h = 0,8 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 3 h = 0,12 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 2 h = 0,08 ECTS Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: modele komunikowania się w opiece zdrowotnej, podstawowe umiejętności komunikowania się z pacjentem oraz członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego – B.W3 W2: zasady kierowania zespołem terapeutycznym oraz organizacji i zarządzania podmiotami prowadzącymi działalność rehabilitacyjną – B.W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: komunikować się ze współpracownikami w ramach zespołu, udzielając im informacji zwrotnej i wsparcia – B.U12 U2: instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju – C.U4 U3: instruować pacjentów lub ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń i treningu medycznego w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych – D.U7 U4: stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego – D.U47 U5: planować, dobierać i modyfikować programy rehabilitacji pacjentów z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu oraz chorobami wewnętrznymi w zależności od stanu klinicznego, funkcjonalnego i psychicznego (poznawczo-emocjonalnego) chorego, jego potrzeb oraz potrzeb opiekunów faktycznych – D.U49 U6: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2 K2: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym – K7 K3: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, symulacje działań terapeutycznych, prezentacje multimedialne, dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń. Podczas zajęć z przedmiotu „Oferta własna uczelni. Opieka koordynowana” student zostanie zapoznany z zasadami poprawnego planowania, nadzorowania i samodzielnego wykonywania programu kompleksowego usprawniania pacjenta. Student zdobędzie umiejętności praktyczne i kompetencje w zakresie podstawowych umiejętności klinicznych wykorzystywanych w codziennej pracy fizjoterapeuty oraz zostanie zapoznany z modelami opieki koordynowanej w Polsce i na świecie. Student wykształci umiejętności planowania i koordynowania procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć z przedmiotu „Opieka koordynowana” student zostanie zapoznany z zasadami poprawnego planowania, nadzorowania i samodzielnego wykonywania programu kompleksowego usprawniania pacjenta. Student zdobędzie umiejętności praktyczne i kompetencje w zakresie podstawowych umiejętności klinicznych wykorzystywanych w codziennej pracy fizjoterapeuty. Pozna również w jaki sposób udoskonalić kliniczne umiejętności proceduralne, wykorzystując w sposób praktyczny wiedzę z zakresu postępowania fizjoterapeutycznego w różnych stanach chorobowych. Student po zakończeniu kursu powinien znać zasady działania w zespole interdyscyplinarnym, teoretycznie opisywać i praktycznie wykonywać podstawowe procedury kliniczne. Dodatkowo pozna w jaki sposób wykształcić postawę otwartości i wrażliwości na potrzeby innych oraz będzie mógł ćwiczyć umiejętności podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych. Podczas zajęć student zostanie zapoznany z modelami opieki koordynowanej w Polsce i na świecie, wykształcając umiejętności planowania i koordynowania procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności. Ćwiczenia: 1. Symulacja medyczna, symulacja medyczna w fizjoterapii, wprowadzenie do zagadnienia opieki koordynowanej. 2. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Neurologia 3. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Kardiologia 4. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Chirurgia 5. Zagadnienia dotyczące opieki koordynowanej osób starszych w aspekcie interprofesjonalnym |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Red. Andrew A. Guccione, Rita A. Wong, Dale Avers. Wrocław: Elsevier Urban&Partner, cop. 2014. 2. Fizjoterapia w chirurgii. Woźniewski M. Warszawa: PZWL, 2012 3. Fizjoterapia w chorobach układu odechowego. Małgorzata Paprocka- Borowicz, Iwona Demczyszak, Jadwiga Kuciel - Lewandowska. Wrocaław : Górnicki Wydawnictwo Medyczne, 2009. 4. Geriatria z elementami gerontologii ogólnej: podręcznik dla lekarzy i studentów. Pod red. Tomasza Grodzickiego, Józefa Kocemby, Anny Skalskiej. Gdańsk: Via Medica, 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Rehabilitacja kardiologiczna - stosowanie ćwiczeń fizycznych .Bromboszcz Janusz, Dylewicz Piotr. Kraków: Elipsa- Jaim, 2009. 2. Rehabilitacja medyczna. T. 1-2. Pod red. Andrzeja Kwolka. Wrocław: Elsevier Urban&Partner, cop. 2012-2013. 3. Rehabilitacja w chirurgii. Woźniewski M, Kołodziej J, Warszawa: PZWL, 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Zaliczenie pisemne: opracowanie planu opieki koordynowanej dla danego przypadku klinicznego: W1 – W2 (0- 5 punktów, <60%) Aktywność podczas dyskusji omawianego zagadnienia, jego prezentacja: W1 – W2, U1 – U6 (0- 10 punktów, <60%) Przedłużona obserwacja: K1 – K3 (0-2 punktów, <60%) Warunkiem zaliczenia części pisemnej i praktycznej jest uzyskanie minimum 60% punktów w każdej części. Ocena końcowa jest sumą punktów z części pisemnej, ustnej i przedłużonej obserwacji. < 10 - ndst. 10- 11 - dostateczny; 12- 13 - dostateczny plus; 14 - dobry; 14- 15 - dobry plus; 16- 17 - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch | |
Prowadzący grup: | Wojciech Smuczyński, Grzegorz Srokowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch | |
Prowadzący grup: | Wojciech Smuczyński, Grzegorz Srokowski, Marcin Struensee | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.