Przedmiot do wyboru: Podstawy terapii bólu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-PTB-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru: Podstawy terapii bólu |
Jednostka: | Katedra Opieki Paliatywnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wnoz.cm.umk.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy terapii bólu powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego, fizykoterapii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 5 h (0,2 ECTS) - udział w ćwiczeniach – 10 h (0,4 ECTS) 15 h = 0,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje patogenezę̨ i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod fizjoterapeutycznych, K_W07; W2: opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, K_W08; W3: omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii jako dziedziny klinicznej oraz z zakresu dziedzin mających zastosowanie w fizjoterapii, K_W18; W4: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe, K_W35. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka, K_U4; U2: przeprowadza badania funkcjonalne i aparaturowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, K_U14; U3: stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii, K_U20; U4: posługuje się̨ zasadami EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych), K_U33. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wie, kiedy zwrócić́ się̨ o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń, K_K01; K2: okazuje szacunek dla pacjentów i dba o ich dobro, K_K02; K3- współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu, K_K04. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady (zdalnie, synchronicznie): wykład informacyjny Ćwiczenia (50% zdalnie synchronicznie, 50% zdalnie niesynchronicznie): metody eksponujące: pokaz (w formie nagrań) dyskusja dydaktyczna analiza przypadków metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Ból to nieprzyjemne doznanie zmysłowe i emocjonalne związane z aktualnie występującym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanek albo opisywane w kategoriach takiego uszkodzenia. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z leczeniem bólu, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Do zagadnień omawianych w ramach przedmiotu należą również: patofizjologia bólu, klasyfikacja i standardy leczenia bólu przewlekłego oraz ocena kliniczna chorego z bólem. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego i fizykoterapii. Wykład: • Ból w praktyce fizjoterapeuty- wprowadzenie. Ćwiczenia • Fizjoterapia w bólu mięśniowo-powięziowym. • Punkty spustowe – znaczenie w diagnostyce i leczeniu bólu mięśniowo-powięziowego. • Elementy fizykoterapii bólu na przykładzie TENS. • Kliniczna ocena chorego z bólem. . |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strong J., Unruh A.M., Wright J., Baxter G.D. Ból – podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008. Publikacje przekazywane studentom na zajęciach (przekazywane poczta elektroniczną w formacie PDF). Literatura uzupełniająca Malec-Milewska M. Kompendium leczenia bólu. Medical Education, Warszawa 2017. Leppert W., Majkowicz M. Ból przewlekły. Ujecie kliniczne i psychologiczne. PZWL, Warszawa 2018. Edzard E., Pittler MH., Wider B. terapie uzupełniające w leczeniu bólu. Elsevier, Wrocław 2010. Hilgier M. O bólu do bólu. Niedokończona rozmowa. PZWL, Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemne – K_W18, K_W35 Zaliczenie praktyczne – K_W18, K_W35, K_U20 Przedłużona obserwacja – K_K01 Wykład: Zaliczenie ustne (0 – 20 punktów; > 50%): K_W18, K_W35 Ćwiczenia: Zaliczenie praktyczne (0 – 10 punktów; > 50%): K_W18, K_W35, K_U20 Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K_K01 Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 16 ndst 16-20 dst 21-24 dst+ 25-28 db 29-30 db+ 31-32 bdb |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Krajnik | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Krajnik, Anna Pyszora | |
Strona przedmiotu: | https://www.wnoz.cm.umk.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Ból to nieprzyjemne doznanie zmysłowe i emocjonalne związane z aktualnie występującym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanek albo opisywane w kategoriach takiego uszkodzenia. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z leczeniem bólu, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Do zagadnień omawianych w ramach przedmiotu należą również: patofizjologia bólu, klasyfikacja i standardy leczenia bólu przewlekłego oraz ocena kliniczna chorego z bólem. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego i fizykoterapii. Wykład: • Ból w praktyce fizjoterapeuty- wprowadzenie. Ćwiczenia • Fizjoterapia w bólu mięśniowo-powięziowym. • Punkty spustowe – znaczenie w diagnostyce i leczeniu bólu mięśniowo-powięziowego. • Elementy fizykoterapii bólu na przykładzie TENS. • Kliniczna ocena chorego z bólem. . |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Strong J., Unruh A.M., Wright J., Baxter G.D. Ból – podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008. Publikacje przekazywane studentom na zajęciach (przekazywane poczta elektroniczną w formacie PDF). Literatura uzupełniająca Malec-Milewska M. Kompendium leczenia bólu. Medical Education, Warszawa 2017. Leppert W., Majkowicz M. Ból przewlekły. Ujecie kliniczne i psychologiczne. PZWL, Warszawa 2018. Edzard E., Pittler MH., Wider B. terapie uzupełniające w leczeniu bólu. Elsevier, Wrocław 2010. Hilgier M. O bólu do bólu. Niedokończona rozmowa. PZWL, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Krajnik | |
Prowadzący grup: | Anna Adamczyk, Michał Graczyk, Małgorzata Krajnik, Kamilla Motacki, Agnieszka Nowakowska-Arendt, Anna Pyszora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Ból to nieprzyjemne doznanie sensoryczne i emocjonalne związane z rzeczywistym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanki lub przypominające je. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z leczeniem bólu, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Do zagadnień omawianych w ramach przedmiotu należą również: patofizjologia bólu, klasyfikacja i standardy leczenia bólu przewlekłego oraz ocena kliniczna chorego z bólem. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z leczeniem bólu: • Patofizjologia bólu. • Klasyfikacja bólu. • Standardy leczenia bólu przewlekłego. Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia: • Fizjoterapia w bólu mięśniowo-powięziowym. • Punkty spustowe – znaczenie w diagnostyce i leczeniu bólu mięśniowo-powięziowego. • Elementy fizykoterapii bólu na przykładzie TENS. • Kliniczna ocena chorego z bólem. • Drogi podawania leków przeciwbólowych. • Ból neuropatyczny – patofizjologia i leczenie. |
|
Literatura: |
Strong J., Unruh A.M., Wright J., Baxter G.D. Ból – podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008. Wordliczek J., Dobrogowski J. Leczenie bólu. PZWL, Warszawa 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.