Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot do wyboru: Podstawy terapii bólu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F4-PTB-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru: Podstawy terapii bólu
Jednostka: Katedra Opieki Paliatywnej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://www.wnoz.cm.umk.pl/
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy terapii bólu powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego, fizykoterapii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 5 h (0,2 ECTS)

- udział w ćwiczeniach – 10 h (0,4 ECTS)

15 h = 0,6 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS

Łączny nakład pracy: 25 h = 1 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje patogenezę̨ i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod fizjoterapeutycznych, K_W07;

W2: opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, K_W08;

W3: omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii jako dziedziny klinicznej oraz z zakresu dziedzin mających zastosowanie w fizjoterapii, K_W18;

W4: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe, K_W35.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka, K_U4;

U2: przeprowadza badania funkcjonalne i aparaturowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, K_U14;

U3: stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii, K_U20;

U4: posługuje się̨ zasadami EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych), K_U33.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: wie, kiedy zwrócić́ się̨ o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń, K_K01;

K2: okazuje szacunek dla pacjentów i dba o ich dobro, K_K02;

K3- współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu, K_K04.


Metody dydaktyczne:

Wykłady (zdalnie, synchronicznie):

wykład informacyjny

Ćwiczenia (50% zdalnie synchronicznie, 50% zdalnie niesynchronicznie):

metody eksponujące: pokaz (w formie nagrań)

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Ból to nieprzyjemne doznanie zmysłowe i emocjonalne związane z aktualnie występującym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanek albo opisywane w kategoriach takiego uszkodzenia.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z leczeniem bólu, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Do zagadnień omawianych w ramach przedmiotu należą również: patofizjologia bólu, klasyfikacja i standardy leczenia bólu przewlekłego oraz ocena kliniczna chorego z bólem.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego i fizykoterapii.

Wykład:

• Ból w praktyce fizjoterapeuty- wprowadzenie.

Ćwiczenia

• Fizjoterapia w bólu mięśniowo-powięziowym.

• Punkty spustowe – znaczenie w diagnostyce i leczeniu bólu mięśniowo-powięziowego.

• Elementy fizykoterapii bólu na przykładzie TENS.

• Kliniczna ocena chorego z bólem.

.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strong J., Unruh A.M., Wright J., Baxter G.D. Ból – podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008.

Publikacje przekazywane studentom na zajęciach (przekazywane poczta elektroniczną w formacie PDF).

Literatura uzupełniająca

Malec-Milewska M. Kompendium leczenia bólu. Medical Education, Warszawa 2017.

Leppert W., Majkowicz M. Ból przewlekły. Ujecie kliniczne i psychologiczne. PZWL, Warszawa 2018.

Edzard E., Pittler MH., Wider B. terapie uzupełniające w leczeniu bólu. Elsevier, Wrocław 2010.

Hilgier M. O bólu do bólu. Niedokończona rozmowa. PZWL, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne lub pisemne – K_W18, K_W35

Zaliczenie praktyczne – K_W18, K_W35, K_U20

Przedłużona obserwacja – K_K01

Wykład:

Zaliczenie ustne (0 – 20 punktów; > 50%): K_W18, K_W35

Ćwiczenia:

Zaliczenie praktyczne (0 – 10 punktów; > 50%): K_W18, K_W35, K_U20

Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K_K01

Suma uzyskanych punktów: Ocena:

< 16 ndst

16-20 dst

21-24 dst+

25-28 db

29-30 db+

31-32 bdb

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Krajnik
Prowadzący grup: Małgorzata Krajnik, Anna Pyszora
Strona przedmiotu: https://www.wnoz.cm.umk.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Ból to nieprzyjemne doznanie zmysłowe i emocjonalne związane z aktualnie występującym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanek albo opisywane w kategoriach takiego uszkodzenia.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z leczeniem bólu, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Do zagadnień omawianych w ramach przedmiotu należą również: patofizjologia bólu, klasyfikacja i standardy leczenia bólu przewlekłego oraz ocena kliniczna chorego z bólem.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, kinezyterapii, masażu leczniczego i fizykoterapii.

Wykład:

• Ból w praktyce fizjoterapeuty- wprowadzenie.

Ćwiczenia

• Fizjoterapia w bólu mięśniowo-powięziowym.

• Punkty spustowe – znaczenie w diagnostyce i leczeniu bólu mięśniowo-powięziowego.

• Elementy fizykoterapii bólu na przykładzie TENS.

• Kliniczna ocena chorego z bólem.

.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Strong J., Unruh A.M., Wright J., Baxter G.D. Ból – podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008.

Publikacje przekazywane studentom na zajęciach (przekazywane poczta elektroniczną w formacie PDF).

Literatura uzupełniająca

Malec-Milewska M. Kompendium leczenia bólu. Medical Education, Warszawa 2017.

Leppert W., Majkowicz M. Ból przewlekły. Ujecie kliniczne i psychologiczne. PZWL, Warszawa 2018.

Edzard E., Pittler MH., Wider B. terapie uzupełniające w leczeniu bólu. Elsevier, Wrocław 2010.

Hilgier M. O bólu do bólu. Niedokończona rozmowa. PZWL, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Krajnik
Prowadzący grup: Anna Adamczyk, Michał Graczyk, Małgorzata Krajnik, Kamilla Motacki, Agnieszka Nowakowska-Arendt, Anna Pyszora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Ból to nieprzyjemne doznanie sensoryczne i emocjonalne związane z rzeczywistym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanki lub przypominające je. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z leczeniem bólu, ze szczególnym uwzględnieniem metod fizjoterapeutycznych. Do zagadnień omawianych w ramach przedmiotu należą również: patofizjologia bólu, klasyfikacja i standardy leczenia bólu przewlekłego oraz ocena kliniczna chorego z bólem.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z leczeniem bólu:

• Patofizjologia bólu.

• Klasyfikacja bólu.

• Standardy leczenia bólu przewlekłego.

Tematyka ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia:

• Fizjoterapia w bólu mięśniowo-powięziowym.

• Punkty spustowe – znaczenie w diagnostyce i leczeniu bólu mięśniowo-powięziowego.

• Elementy fizykoterapii bólu na przykładzie TENS.

• Kliniczna ocena chorego z bólem.

• Drogi podawania leków przeciwbólowych.

• Ból neuropatyczny – patofizjologia i leczenie.

Literatura:

Strong J., Unruh A.M., Wright J., Baxter G.D. Ból – podręcznik dla terapeutów. DB Publishing, Warszawa 2008.

Wordliczek J., Dobrogowski J. Leczenie bólu. PZWL, Warszawa 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)