Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki ogólne: Podstawy terapii zajęciowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F4-Ptz-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki ogólne: Podstawy terapii zajęciowej
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Rok akademicki 2020/2021

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 20 h

- udział w seminariach – 10 h

- udział w ćwiczeniach - 10 h

2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:

- czytanie literatury – 20 h

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia –30 h

Łączny nakład pracy: 90 h (3 punkty ECTS)


Rok akademicki 2021/22

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 10 h

- udział w ćwiczeniach - 10 h

2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:

- czytanie literatury – 20 h

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia – 20 h

Łączny nakład pracy: 60 h (2 punkty ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - omawia teoretyczne podstawy terapii zajęciowej K_W18

W2 – zna rodzaje, metody i formy terapii zajęciowej oraz ich zastosowanie w dążeniu do psycho-fizycznego dobrostanu pacjenta K_W13

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - tworzy i realizuje programy terapii zajęciowej uwzględniając oczekiwania i ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, sytuacji socjalnej i/ lub środowiska K_U07

U2 - interpretuje kontrowersyjne zjawiska związane z praktyką medyczną w kontekście etycznym K_U24

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń K_K01

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

pogadanka

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

pokaz

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu słuchacze poznają teoretyczne i praktyczne podstawy terapii zajęciowej.

Pełny opis:

Rok akademicki 2020/2021

Wykład

W ramach przedmiotu słuchacze poznają możliwości zastosowania metod i technik terapii zajęciowej w pracy z różnymi grupami odbiorców: dziećmi, osobami w podeszłym wieku oraz pacjentami z niepełnosprawnością fizyczną i / lub intelektualną. Poznają rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej na świecie i w Polsce, a także jej zakres, cele i przykładowe modele praktyki, rolę terapeuty zajęciowego. Nauczą się rozróżniać metody, techniki i formy terapii zajęciowej.

Seminarium

W ramach seminariów słuchacze realizują projekty związane z wybranymi metodami z zakresu ergoterapii, socjoterapii oraz arteterapii, łącząc wiedzę zdobytą podczas wykładów z wcześniejszymi doświadczeniami związanymi z praktykami w zakresie dziedzin fizjoterapii.

Ćwiczenia

W ramach ćwiczeń słuchacze wykorzystują w praktyce wybrane techniki z zakresu terapii zajęciowej, ze szczególnym uwzględnieniem ergoterapii i arteterapii.

Rok akademicki 2021/2022

Wykład

W ramach przedmiotu słuchacze poznają możliwości zastosowania metod i technik terapii zajęciowej w pracy z różnymi grupami odbiorców: dziećmi, osobami w podeszłym wieku oraz pacjentami z niepełnosprawnością fizyczną i / lub intelektualną. Poznają rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej na świecie i w Polsce, a także jej zakres, cele i przykładowe modele praktyki, rolę terapeuty zajęciowego. Nauczą się rozróżniać metody, techniki i formy terapii zajęciowej.

Ćwiczenia

W ramach ćwiczeń studenci wykorzystują w praktyce wybrane techniki z zakresu terapii zajęciowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bac. A. Terapia zajęciowa, Warszawa, 2016, PZWL

2. Misiorek A. Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa, 2019, PZWL

3. Rottermund J. Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej, Bielsko-Biała, 2016, Alfa Medica Press

Literatura uzupełniająca:

1. Bac A. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządu ruchu, Warszawa, 2018, PZWL

2. Janus E. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, 2018, PZWL

3. Kulis A. Terapia zajęciowa dzieci, Warszawa, 2019, PZWL

4. Smrokowska-Reichmann A. Terapia zajęciowa w geriatrii, Warszawa, 2017, PZWL

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Referat (na zaliczenie) na jeden z zaproponowanych tematów nawiązujących do tematu wykładu.

Ćwiczenia: Realizacja prac projektowych w każdym z proponowanych bloków programowych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska, Michalina Radzińska
Prowadzący grup: Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu słuchacze poznają teoretyczne i praktyczne podstawy terapii zajęciowej.

Pełny opis:

Wykład

W ramach przedmiotu słuchacze poznają możliwości zastosowania metod i technik terapii zajęciowej w pracy z różnymi grupami odbiorców: dziećmi, osobami w podeszłym wieku oraz pacjentami z niepełnosprawnością fizyczną i / lub intelektualną. Poznają rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej na świecie i w Polsce, a także jej zakres, cele i przykładowe modele praktyki, rolę terapeuty zajęciowego. Nauczą się rozróżniać metody, techniki i formy terapii zajęciowej.

Seminarium

W ramach seminariów słuchacze realizują projekty związane z wybranymi metodami z zakresu ergoterapii, socjoterapii oraz arteterapii, łącząc wiedzę zdobytą podczas wykładów z wcześniejszymi doświadczeniami związanymi z praktykami w zakresie dziedzin fizjoterapii.

Ćwiczenia

W ramach ćwiczeń słuchacze wykorzystują w praktyce wybrane techniki z zakresu terapii zajęciowej, ze szczególnym uwzględnieniem ergoterapii i arteterapii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bac. A. Terapia zajęciowa, Warszawa, 2016, PZWL

2. Misiorek A. Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa, 2019, PZWL

3. Rottermund J. Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej, Bielsko-Biała, 2016, Alfa Medica Press

Literatura uzupełniająca:

1. Bac A. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządu ruchu, Warszawa, 2018, PZWL

2. Janus E. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, 2018, PZWL

3. Kulis A. Terapia zajęciowa dzieci, Warszawa, 2019, PZWL

4. Smrokowska-Reichmann A. Terapia zajęciowa w geriatrii, Warszawa, 2017, PZWL

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu słuchacze poznają teoretyczne i praktyczne podstawy terapii zajęciowej.

Pełny opis:

Wykład

W ramach przedmiotu słuchacze poznają możliwości zastosowania metod i technik terapii zajęciowej w pracy z różnymi grupami odbiorców: dziećmi, osobami w podeszłym wieku oraz pacjentami z niepełnosprawnością fizyczną i / lub intelektualną. Poznają rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej na świecie i w Polsce, a także jej zakres, cele i przykładowe modele praktyki, rolę terapeuty zajęciowego. Nauczą się rozróżniać metody, techniki i formy terapii zajęciowej.

Ćwiczenia

W ramach ćwiczeń studenci wykorzystują w praktyce wybrane techniki z zakresu terapii zajęciowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bac. A. Terapia zajęciowa, Warszawa, 2016, PZWL

2. Misiorek A. Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa, 2019, PZWL

3. Rottermund J. Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej, Bielsko-Biała, 2016, Alfa Medica Press

Literatura uzupełniająca:

1. Bac A. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządu ruchu, Warszawa, 2018, PZWL

2. Janus E. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, 2018, PZWL

3. Kulis A. Terapia zajęciowa dzieci, Warszawa, 2019, PZWL

4. Smrokowska-Reichmann A. Terapia zajęciowa w geriatrii, Warszawa, 2017, PZWL

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)