Nauki ogólne:Socjologia niepełnosprawności i rehabilitacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-Snr-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki ogólne:Socjologia niepełnosprawności i rehabilitacji |
Jednostka: | Katedra Ekonomiki Zdrowia |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-F4-Snr-SJ |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. godziny kontaktowe: a. 10h wykładów (realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – Microsoft Teams) b. 10h ćwiczeń (realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – Microsoft Teams) 2. wykonanie zadań w ramach seminarium: 4h 3. przygotowanie do zaliczenia: 3h 4. wykonanie testu zaliczeniowego: 1,5h+1,5h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe pojęcia i podejścia socjologiczne i rozumie ich znaczenie w kontekście funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczeństwie - B.W1. W2: Rozumie znaczenie mechanizmów społecznych dla realizowania potrzeb psychicznych i społecznych osób niepełnosprawnych - B.W1. W3: Potrafi wskazać mechanizmy społeczne kształtujące pozytywne postawy społeczne wobec osób niepełnosorawnych - B.W2 W4: zna błędy myślenia negatywnie wpływające na przyjmowane postawy w procesie rehabilitacji - B.W1 W5: Rozumie znaczenie uwarunkowań społecznych i przyjmowanych postaw społecznych dla uzyskania określonych efektów zdrowotnych i rehabilitacyjnych - B.W2. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wskazywać przykłady mechanizmów społecznych i rozumie ich znaczenie w kontekście oddziaływań rehabilitacyjnych B.U8. U2: rozumie znaczenie uwarunkowań społecznych i przyjmowanych postaw społecznych dla uzyskania określonych efektów zdrowotnych – B.U8. U3: Nabiera umiejętności korzystania z literatury oraz rozumienia wykładów anglojęzycznych – E.U3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student nabiera kompetencji umożliwiających mu określenie zakresu i znaczenia własnej roli zawodowej – K2. K2: Jest w stanie identyfikować własne ograniczenia związane z podleganiem mechanizmom społecznym i grupowym, które mają wpływ na przejawiane postawy. – K5 |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony w formie synchronicznej z użyciem prezentacji multimedialnej, w której zostały zamieszczone linki do krótkich wykładów. Ćwiczenia: Student przedstawia przykłady oddziaływań o charakterze procesów grupowych w formie dokumentów tekstowych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu przypominane są podstawowe pojęcia, teorie i podejścia socjologiczne. Student zostaje zaznajomiony z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, jako podstawy rozumienia niepełnosprawności i kontekstu procesu rehabilitacji. Przedstawione zostają mechanizmy i procesy grupowe, które mają wpływ na kształtowanie postaw wobec osób niepełnosprawnych oraz mają wpływ na powstawanie kontekstu dla prowadzenia i powodzenia procesu rehabilitacji. |
Pełny opis: |
W ramach omawiania zagadnień prezentowane są podstawowe pojęcia socjologiczne. Student jest zaznajamiany z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. W kontekście tak rozumianej niepełnosprawności nabywa wiedzy i umiejętności, które pozwalają możliwie jak najtrafniej aranżować kontekst dla skutecznego podejmowania oddziaływań rehabilitacyjnych. Na licznych przykładach zostają także mówione mechanizmy i procesy grupowe, takie jak facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, deindywiduacja, konformizm, polaryzacja grupowa, czy poszukiwanie kozła ofiarnego. Przeanalizowane zostają różnorodne uwarunkowania mające wpływ na kształtowanie się postaw społecznych z uwzględnieniem czynników poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych. Wskazane są także ich konsekwencje między innymi w postaci stygmatyzacji, zagrożenia stereotypem, czy samospełniającej się przepowiedni, a zatem problemy społeczne, z którymi należy się zmierzyć w procesie rehabilitacji. Wskazane problemy zostają omówione na różnych typach niepełnosprawności, z uwzględnieniem rehabilitacja kardiologicznej oraz neurologicznej. |
Literatura: |
Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002. Cockerham W., Medical Sociology, RTFG, 2016. Langhorne P., Duncan P., Does the Organization of Postacute Stroke Care Really Matter? Journal of American Heart Association, 2001; 32:268-274 http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.529.6276&rep=rep1&type=pdf Milgram S., Obedience to authority: An experimental view, Harper & Row, New York, 1974. Prvu Bettger JA, Stineman MG. Effectiveness of multidisciplinary rehabilitation services in postacute care: state-of-the-science. A review. Archives of Phisical Medicine and Rehabilitation, 2007. https://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(07)01247-6/fulltext Renkema L. J., Stapel D. A., Maringer M., van Yperen N. W., Terror Management and Stereotyping: Why Do People Stereotype When Mortality Is Salient?, Personality and Social Psychology Bulletin, 2013, 39 (2): 264. Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 1, GWP, Gdańsk, 2018. . Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, 2003. Zdrowie, choroba, społeczeństwo: studia z socjologii medycyny, red. Włodzimierz Piątkowski. Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004. Verweij L., van de Korput E., i in., Effects of Postacute Multidisciplinary Rehabilitation Including Exercise in Out-of-Hospital Settings in the Aged: Systematic Review and Meta-analysis, Arch Phys Med Rehabil, 2019, 100(3):530-550. doi: 10.1016/j.apmr.2018.05.010. Epub 2018 Jun 11. Zimbardo P., Efekt Lucyfera, PWN, Warszawa, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy przeprowadzony w formie Formularza Google – W1-W6; K1-K2 90-100% - bdb 81-90% - db+ 71-80% - db 61-70% – dst+ 50-60% - dst Zadania, które studenci nadsyłają w formie dokumentów tekstowych. W1-W6, U1-U3, K1-K2. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Żaroń | |
Prowadzący grup: | Agata Żaroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Wyszkowska | |
Prowadzący grup: | Żaneta Skinder, Monika Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.