Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii:Sport osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-Sport-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii:Sport osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Sport osób niepełnosprawnych powinien posiadać wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z zaliczenia przedmiotu aktywność ruchowa adaptacyjna. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 10 h - udział w ćwiczeniach – 30 h -konsultacje z nauczycielem -4h -przeprowadzenie kolokwiów i zaliczenia -8h 52 h = 2 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS -przygotowanie prezentacji -5h=0,2 ECTS -przygotowanie zajęć gier i zabaw - 5h=0,2 ETCS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS Łączny nakład pracy: 72 h = 2,9 ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie W1. Historię, istotę, cele i funkcje sportu osób niepełnosprawnych w procesie rehabilitacji (K_W14), W2. Technikę wykonywania ruchu i sposoby jej doskonalenia w wybranych sportach indywidualnych i zespołowych właściwych dla wychowania fizycznego (K_W17) W3. Charakterystykę różnych rodzajów zaopatrzenia ortopedycznego i wyrobów medycznych wspomagających i umożliwiających aktywność sportową (K_W12), W4. Wpływ wysiłku fizycznego i hipokinezji na organizm człowieka (K_W15), W5. Analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe (K_W35). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi U1. Tworzyć programy aktywności ruchowej adaptacyjnej dla potrzeb fizjoterapii (K_U11) U2. Planować i prowadzić zajęcia rekreacyjno-sportowe z osobami z różnymi niepełnosprawnościami (K_U07, K_U12). U3. Prawidłowo dobierać sprzęt, dyscyplinę, trening sportowy uwzględniając specyficzne możliwości motoryczne niepełnosprawnych (K_U05, K_U14, K_U18). U4. Planować wysiłek fizyczny w fizjoterapii, treningu fizycznym i rekreacji mając na względzie zdolność wysiłkową człowieka (K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do K1. Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów (K_K01) K2. Okazanie szacunku dla pacjentów i dbania o ich dobro (K_K02) K3. Współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, pokaz, referat, studium przypadku, film. Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz. Metody dydaktyczne podające: opis, wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referat, studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń, w ramach których przybliżone zostają cele i zadania sportu osób niepełnosprawnych. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii człowieka, fizjologii oraz fizjoterapii. Przedmiot ma bezpośredni związek z kinezyterapią i zawartym w niej obszarem adaptowanej aktywności ruchowej. W realizacji przedmiotu niezbędne są umiejętności ruchowe określone programem przedmiotu aktywność ruchowa adaptacyjna. Tematyka zajęć będzie dotyczyła klasyfikacji medycznej i funkcjonalnej w sporcie niepełnosprawnych. Studenci poznają wybrane dyscypliny sportu dla osób z różnymi dysfunkcjami (sport dla osób niewidomych, głuchych, niepełnosprawnych intelektualnie i z dysfunkcją narządu ruchu), Specyfikę dyscyplin indywidualnych i gier zespołowych uprawianych przez osoby niepełnosprawne, konkurencje letnie i zimowe. Igrzysk Paraolimpijskich. W ramach zajęć zostanie przybliżona tematyka treningu sportowego i organizacji zawodów osób niepełnosprawnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008 Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009 Literatura uzupełniająca : Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011 Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013 Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010 Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013 Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997. Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009. Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003 Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013 Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń: 1. Poprowadzenie zabawy lub gry dla osób z niepełnosprawnością ruchową poruszających się na wózkach inwalidzkich lub dla osób z niepełnosprawnością wzrokową 0-10 punktów ale nie mniej niż 6 punktów (U1, U2, K3) 2. Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej dyscypliny sportowej 0-15 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów (W1, W3) 3. Praca pisemna (propozycja 5-ciu ćwiczeń inspirowanych i nawiązujących do 5-ciu poznanych dowolnie wybranych konkurencji paraolimpijskich w pracy z pacjentem o określonej dysfunkcji) 0-5 punktów, ale nie mniej niż 2,5 pkt. (W1, U2) 4. Praca pisemna (terapeutyczne wykorzystanie elementów szermierki na wózkach w 5-ciu dowolnie wybranych problemach funkcji narządu ruchu 0-5 punktów, ale nie mniej niż 2,5 punktu (W1, U1) 5. Zaangażowanie, praca własna studenta do 5 pkt. Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z powyższych aktywności. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch, Andrzej Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Kurczewski, Jadwiga Sarwińska, Anna Srokowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Goch, Andrzej Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Kurczewski, Andrzej Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.