Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii:Sport osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F4-Sport-NJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie podstaw fizjoterapii:Sport osób niepełnosprawnych
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Sport osób niepełnosprawnych powinien posiadać wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z zaliczenia przedmiotu aktywność ruchowa adaptacyjna.



Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 10 h

- udział w ćwiczeniach – 30 h

-konsultacje z nauczycielem -4h

-przeprowadzenie kolokwiów i zaliczenia -8h

52 h = 2 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS

-przygotowanie prezentacji -5h=0,2 ECTS

-przygotowanie zajęć gier i zabaw - 5h=0,2 ETCS

3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 5 h = 0,2 ECTS

Łączny nakład pracy: 72 h = 2,9 ECTS


Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie

W1. Historię, istotę, cele i funkcje sportu osób niepełnosprawnych w procesie rehabilitacji (K_W14),

W2. Technikę wykonywania ruchu i sposoby jej doskonalenia w wybranych sportach indywidualnych i zespołowych właściwych dla wychowania fizycznego (K_W17)

W3. Charakterystykę różnych rodzajów zaopatrzenia ortopedycznego i wyrobów medycznych wspomagających i umożliwiających aktywność sportową (K_W12),

W4. Wpływ wysiłku fizycznego i hipokinezji na organizm człowieka (K_W15),

W5. Analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe (K_W35).


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi

U1. Tworzyć programy aktywności ruchowej adaptacyjnej dla potrzeb fizjoterapii (K_U11)

U2. Planować i prowadzić zajęcia rekreacyjno-sportowe z osobami z różnymi niepełnosprawnościami (K_U07, K_U12).

U3. Prawidłowo dobierać sprzęt, dyscyplinę, trening sportowy uwzględniając specyficzne możliwości motoryczne niepełnosprawnych (K_U05, K_U14, K_U18).

U4. Planować wysiłek fizyczny w fizjoterapii, treningu fizycznym i rekreacji mając na względzie zdolność wysiłkową człowieka (K_U08)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do

K1. Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów (K_K01)

K2. Okazanie szacunku dla pacjentów i dbania o ich dobro (K_K02)

K3. Współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu (K_K04)


Metody dydaktyczne:

Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, pokaz, referat, studium przypadku, film.

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz.

Metody dydaktyczne podające: opis, wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.

Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referat, studium przypadku.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń, w ramach których przybliżone zostają cele i zadania sportu osób niepełnosprawnych.

Pełny opis:

Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o

kulturze fizycznej, anatomii człowieka, fizjologii oraz fizjoterapii. Przedmiot ma bezpośredni związek z kinezyterapią i zawartym w niej obszarem adaptowanej aktywności ruchowej. W realizacji przedmiotu niezbędne są umiejętności ruchowe określone programem przedmiotu aktywność ruchowa adaptacyjna.

Tematyka zajęć będzie dotyczyła klasyfikacji medycznej i funkcjonalnej w sporcie niepełnosprawnych. Studenci poznają wybrane dyscypliny sportu dla osób z różnymi dysfunkcjami (sport dla osób niewidomych, głuchych, niepełnosprawnych intelektualnie i z dysfunkcją narządu ruchu), Specyfikę dyscyplin indywidualnych i gier zespołowych uprawianych przez osoby niepełnosprawne, konkurencje letnie i zimowe. Igrzysk Paraolimpijskich. W ramach zajęć zostanie przybliżona tematyka treningu sportowego i organizacji zawodów osób niepełnosprawnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008

Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009

Literatura uzupełniająca :

Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011

Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013

Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010

Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013

Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997.

Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003.

Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009.

Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003

Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013

Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń:

1. Poprowadzenie zabawy lub gry dla osób z niepełnosprawnością ruchową poruszających się na wózkach inwalidzkich lub dla osób z niepełnosprawnością wzrokową 0-10 punktów ale nie mniej niż 6 punktów (U1, U2, K3)

2. Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej dyscypliny sportowej 0-15 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów (W1, W3)

3. Praca pisemna (propozycja 5-ciu ćwiczeń inspirowanych i nawiązujących do 5-ciu poznanych dowolnie wybranych konkurencji paraolimpijskich w pracy z pacjentem o określonej dysfunkcji) 0-5 punktów, ale nie mniej niż 2,5 pkt. (W1, U2)

4. Praca pisemna (terapeutyczne wykorzystanie elementów szermierki na wózkach w 5-ciu dowolnie wybranych problemach funkcji narządu ruchu 0-5 punktów, ale nie mniej niż 2,5 punktu (W1, U1)

5. Zaangażowanie, praca własna studenta do 5 pkt.

Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z powyższych aktywności.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch, Andrzej Lewandowski
Prowadzący grup: Mikołaj Kurczewski, Jadwiga Sarwińska, Anna Srokowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Goch, Andrzej Lewandowski
Prowadzący grup: Mikołaj Kurczewski, Andrzej Lewandowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)