Podstawy fizjoterapii. Sport osób z niepełnosprawnościami
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1800-F5-Sport-NJ |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
| Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjoterapii. Sport osób z niepełnosprawnościami |
| Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Sport osób niepełnosprawnych powinien posiadać wiadomości , umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z zaliczenia przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna. |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 10 h - udział w ćwiczeniach – 30 h 40 h = 1,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 20 h = 0,8 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
| Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1. Pojęcia z zakresu rehabilitacji medycznej, fizjoterapii oraz niepełnosprawności (C.W1 ) W2. Zasady doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej w procesie leczenia i podtrzymywania sprawności osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami (C.W11 ) W3. Regulacje prawne dotyczące udziału osób z niepełnosprawnościami w sporcie osób z niepełnosprawnościami, w tym paraolimpiadach i olimpiadach specjalnych, oraz organizacji działających w sferze aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnościami (C.W12). W4. Zagrożenia i ograniczenia treningowe związane z niepełnosprawnością (C.W13 ). |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1. Dobierać i prowadzić kinezyterapię ukierunkowaną na kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych u osób zdrowych oraz osób z różnymi dysfunkcjami, przeprowadzić zajęcia ruchowe o określonym celu, prowadzić reedukację chodu i ćwiczenia z zakresu edukacji i reedukacji posturalnej oraz reedukacji funkcji kończyn górnych (C.U3 ) U2. Instruować pacjenta w zakresie wykonywania ćwiczeń ruchowych w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych, instruować opiekuna w zakresie sprawowania opieki nad osobą ze specjalnymi potrzebami oraz nad dzieckiem – w celu stymulowania prawidłowego rozwoju ( C.U4 ) U3. Konstruować trening medyczny, w tym różnorodne ćwiczenia, dostosowywać poszczególne ćwiczenia do potrzeb ćwiczących, dobrać odpowiednie przyrządy i przybory do ćwiczeń ruchowych oraz stopniować trudność wykonywanych ćwiczeń ( C.U5 ) U4. Dobrać poszczególne ćwiczenia dla osób z różnymi zaburzeniami i możliwościami funkcjonalnymi oraz metodycznie uczyć ich wykonywania, stopniując natężenie trudności oraz wysiłku fizycznego ( C.U6 ) U5. Wykazać umiejętności ruchowe konieczne do demonstracji i zapewnienia bezpieczeństwa podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń ( C.U7 ) U6. Poinstruować osoby ze specjalnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami, w zakresie różnych form adaptowanej aktywności fizycznej, sportu, turystyki oraz rekreacji terapeutycznej ( C.U13 ) U7. Poinstruować osoby z niepełnosprawnościami w zakresie samoobsługi i lokomocji, w tym w zakresie samodzielnego przemieszczania się i pokonywania przeszkód terenowych na wózku aktywnym ( C.U14 ); U8. Prowadzić zajęcia z wybranych dyscyplin sportowych dla osób z niepełnosprawnościami, w tym zademonstrować elementy techniki i taktyki w wybranych dyscyplinach sportowych dla osób z niepełnosprawnościami ( C.U15 ) U9. Podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej ( C.U17 ) |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do K1. Prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty K3 K2. Przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób K9 |
| Metody dydaktyczne: | Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, pokaz, referat, studium przypadku, film. Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz. Metody dydaktyczne podające: opis, wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referat, studium przypadku. |
| Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
| Metody dydaktyczne podające: | - opis |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
| Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń, w ramach których przybliżone zostają cele i zadania sportu osób z niepełnosprawnością. |
| Pełny opis: |
Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii człowieka, fizjologii oraz fizjoterapii. Przedmiot ma bezpośredni związek z kinezyterapią i zawartym w niej obszarem adaptowanej aktywności ruchowej. W realizacji przedmiotu niezbędne są umiejętności ruchowe określone programem przedmiotu adaptowana aktywność fizyczna. Tematyka zajęć będzie dotyczyła klasyfikacji medycznej i funkcjonalnej w sporcie niepełnosprawnych. Studenci poznają wybrane dyscypliny sportu dla osób z różnymi dysfunkcjami (sport dla osób niewidomych, głuchych, niepełnosprawnych intelektualnie i z dysfunkcją narządu ruchu), Specyfikę dyscyplin indywidualnych i gier zespołowych uprawianych przez osoby niepełnosprawne, konkurencje letnie i zimowe. Igrzysk Paraolimpijskich. W ramach zajęć zostanie przybliżona tematyka treningu sportowego i organizacji zawodów osób niepełnosprawnych. |
| Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kosmol A. red.: Sport niepełnosprawnych dla fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych. Teoria, praktyka, metodyka. Warszawa 2021 Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008 Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009 Literatura uzupełniająca : Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011 Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013 Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010 Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013 Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997. Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009. Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003 Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013 Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń: 1. Poprowadzenie zabawy lub gry dla osób z niepełnosprawnością ruchową poruszających się na wózkach inwalidzkich lub dla osób z niepełnosprawnością wzrokową 0-10 punktów ale nie mniej niż 6 punktów 2. Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej dyscypliny sportowej 0-15 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów 3. Z obserwacji zaangażowania 0-5 punktów 4. Praca pisemna z zagadnień w obrębie przedmiotu 0 - 30 ale nie mniej niż 16 punktów. Student otrzymuje zaliczenie z przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z powyższych aktywności. |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Aleksander Goch, Andrzej Lewandowski | |
| Prowadzący grup: | Mikołaj Kurczewski, Andrzej Lewandowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Aleksander Goch, Mikołaj Kurczewski | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Kowalik, Mikołaj Kurczewski, Andrzej Lewandowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
