Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-FEZP-S1L |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza ogólna na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w wykładach: 45 godzin 3. Samokształcenie: - czytanie wskazanej literatury oraz jej opracowanie: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3+1=4 godzin, Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3+1=4 godzin, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje pojęcie jakości w opiece zdrowotnej i pielęgnowaniu, różnicuje kryteria opieki zdrowotnej oraz pielęgniarskiej - K_W40 W2: różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej - K_W41 W3: posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych -przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego) - K_W42 W4: charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki - K_W43 W5: zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki - K_W44 W6: rozumie treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki - K_W45 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: różnicuje zakres uprawnień, obowiązków zawodowych i powinności moralnych w zindywidualizowanej sytuacji podmiotu opieki - K_U27 U2: szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną - K_U28 U3: wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej - K_U29 U4: dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia - K_U30 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu - K_K02 K2: przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece - K_K03 K3: współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej - K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład dydaktyczny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładu dotyczy: 1. etyki w jej źródłowym związku z refleksją filozoficzną, z uwzględnieniem problematyki właściwej dla filozofii medycyny 2. wyzwań etycznych jakie stoją przed nowoczesną medycyna (w ujęciu teoretycznym i praktycznym) 3. kontrowersji etycznych związanych z praktyką medyczna i sposobów ich rozstrzygania w oparciu o najważniejsze stanowiska etyczne |
Pełny opis: |
Przedmiot "Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki" określa etyczne uwarunkowania praktyki pielęgniarskiej w oparciu o założenia filozoficzne. Wykład koncentruje się na prezentacji i oraz interpretacji głównych stanowisk filozoficznych, które w sposób istotny kształtowały sposób rozumienia sztuki leczenia oraz wpływały na sposób jej uprawiania. Ponadto porusza najważniejsze dylematy etyczne z jakimi ma do czynienia współczesna medycyna oraz sztuka leczenia uprawiana w ramach systemowo pojętej opieki zdrowotnej. Kontekst filozoficzny pozwala odnieść obowiązki pielęgniarki do sytuacji pacjenta zdominowanej przez poczucie egzystencjalnego zagrożenia które burzy fundamenty jego codziennego życia i wywołuje u niego kryzys tożsamości. Niezbędne zatem wydaje się rozwinięcie podstawowych wątków antropologicznych, dzięki czemu daje się łatwiej zdefiniować podstawowe potrzeby i oczekiwania chorych. Celem zajęć jest wskazanie i uzasadnienie takich form kontaktów z pacjentem, które służyłyby odbudowaniu godności pacjenta zakwestionowanej przez negatywny charakter choroby, a także kształtowanie pożądanych relacji wewnątrzśrodowiskowych, dzięki którym ten cel staje się możliwy do zrealizowania. Chodzi zatem o wskazanie zasad i reguł etycznych umożliwiających realizację głównego celu jakim jest skuteczna ochrona zdrowia i życia pacjentów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, dowolne wydanie 2. H. Wolf, Filozofia medycyny, PWN, Warszawa, 2001 3. Szewczyk K., Bioetyka. na granicach życia, t.1, 2, Warszawa, 2009/10 4. Beauchamp T.L., Childress J., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1996 5. Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i położnej RP Literatura uzupełniająca 1. V. J. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo Krupski i S-ka, 1994. 2. Słownik filozofii, red. A Anuszkiewicz. Świat Książki, Warszawa, 2004 |
Metody i kryteria oceniania: |
• 100 % obecność na wykładzie • sprawdzian pisemny - rozwiązanie testu wielokrotnego wyboru, – ok.20 pytań ). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 65 % poprawnych odpowiedzi. <65% - ndst. 65 -75% - dostateczny; 76-80% - dostateczny plus); 81-85% - dobry; 86-93% - dobry plus; 94% - 100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.