Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-FEZP-S1L
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki
Jednostka: Studium Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza ogólna na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- udział w wykładach: 45 godzin

3. Samokształcenie:

- czytanie wskazanej literatury oraz jej opracowanie: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3+1=4 godzin,

Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3+1=4 godzin, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: definiuje pojęcie jakości w opiece zdrowotnej i pielęgnowaniu, różnicuje kryteria opieki zdrowotnej oraz pielęgniarskiej - K_W40

W2: różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej - K_W41

W3: posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych -przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego) - K_W42

W4: charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki - K_W43

W5: zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki - K_W44

W6: rozumie treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki - K_W45




Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: różnicuje zakres uprawnień, obowiązków zawodowych i powinności moralnych w zindywidualizowanej sytuacji podmiotu opieki - K_U27

U2: szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną - K_U28

U3: wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej - K_U29

U4: dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia - K_U30


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu - K_K02

K2: przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece - K_K03

K3: współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej - K_K08




Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład dydaktyczny


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Tematyka wykładu dotyczy:

1. etyki w jej źródłowym związku z refleksją filozoficzną, z uwzględnieniem problematyki właściwej dla filozofii medycyny

2. wyzwań etycznych jakie stoją przed nowoczesną medycyna (w ujęciu teoretycznym i praktycznym)

3. kontrowersji etycznych związanych z praktyką medyczna i sposobów ich rozstrzygania w oparciu o najważniejsze stanowiska etyczne

Pełny opis:

Przedmiot "Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki" określa etyczne uwarunkowania praktyki pielęgniarskiej w oparciu o założenia filozoficzne. Wykład koncentruje się na prezentacji i oraz interpretacji głównych stanowisk filozoficznych, które w sposób istotny kształtowały sposób rozumienia sztuki leczenia oraz wpływały na sposób jej uprawiania. Ponadto porusza najważniejsze dylematy etyczne z jakimi ma do czynienia współczesna medycyna oraz sztuka leczenia uprawiana w ramach systemowo pojętej opieki zdrowotnej.

Kontekst filozoficzny pozwala odnieść obowiązki pielęgniarki do sytuacji pacjenta zdominowanej przez poczucie egzystencjalnego zagrożenia które burzy fundamenty jego codziennego życia i wywołuje u niego kryzys tożsamości. Niezbędne zatem wydaje się rozwinięcie podstawowych wątków antropologicznych, dzięki czemu daje się łatwiej zdefiniować podstawowe potrzeby i oczekiwania chorych. Celem zajęć jest wskazanie i uzasadnienie takich form kontaktów z pacjentem, które służyłyby odbudowaniu godności pacjenta zakwestionowanej przez negatywny charakter choroby, a także kształtowanie pożądanych relacji wewnątrzśrodowiskowych, dzięki którym ten cel staje się możliwy do zrealizowania. Chodzi zatem o wskazanie zasad i reguł etycznych umożliwiających realizację głównego celu jakim jest skuteczna ochrona zdrowia i życia pacjentów.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, dowolne wydanie

2. H. Wolf, Filozofia medycyny, PWN, Warszawa, 2001

3. Szewczyk K., Bioetyka. na granicach życia, t.1, 2, Warszawa,

2009/10

4. Beauchamp T.L., Childress J., Zasady etyki medycznej,

Warszawa 1996

5. Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i położnej RP

Literatura uzupełniająca

1. V. J. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo Krupski i S-ka, 1994.

2. Słownik filozofii, red. A Anuszkiewicz. Świat Książki, Warszawa, 2004

Metody i kryteria oceniania:

• 100 % obecność na wykładzie

• sprawdzian pisemny - rozwiązanie testu wielokrotnego wyboru, – ok.20 pytań ). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 65 % poprawnych odpowiedzi.

<65% - ndst.

65 -75% - dostateczny;

76-80% - dostateczny plus);

81-85% - dobry;

86-93% - dobry plus;

94% - 100% - bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)