Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-FIZ-S1L | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.50 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego oraz równowagi kwasowo- zasadowej (zakres szkoły średniej), jak również z chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 25 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 25 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - samokształcenie: 5 godzin - konsultacje:1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:2+1=3 Łączny nakład pracy studenta wynosi 51 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+1=3 (0,1 punktu ECTS) Nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 25 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Określa budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym oraz ujęciu czynnościowym. - K_A.W02 W2. Rozumie neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych - K_A.W03 W3. Charakteryzuje specyfikację i znaczenie gospodarki wodno- elektrolitowej i kwasowo- zasadowej w utrzymaniu homeostazy - K_A.W04 W4. Określa podstawowe reakcje związków nieorganicznych i organicznych w roztworach wodnych oraz prawa fizyczne wpływające na przepływ cieczy, a także czynniki oddziałujące na opór naczyniowy przepływu krwi - K_A.W05 W5. Wylicza enzymy biorące udział w trawieniu i objaśnia podstawowe defekty enzymów trawiennych oraz określa skutki tych zaburzeń - K_A.W13 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Wykorzystuje znajomość praw fizyki do opisu zagadnień z zakresu biologii komórek, tkanek oraz procesów fizjologicznych, w szczególności do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm ludzki - K_A.U07 U2. Opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy - K_A.U17 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu - K_A.K02 K2. Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe - K_A.06 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEX, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu krążenia oraz oddechowego, pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, oddechowego, wydzielania wewnętrznego, równowagi kwasowo-zasadowej oraz procesów metabolicznych Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student określać będzie zmiany czynnościowe zachodzące w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student dowie się o zasadzie wykonywania i znaczeniu badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Samokształcenie dotyczy hormonalnej regulacji metabolizmu wapniowo- fosforanowego oraz budowy i funkcji układ limfatyczny i obwodowego układu krążenia. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca; 4. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego ze 60 pytań. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższego zestawienia % uzyskanych punktów 0-50% 51- 60% 61- 70% 71- 80% 81- 90% 91- 100% ocena 2.0 3.0 3.5 4.0 4.5 5.0 Pozostałe informacje związane z egzaminem zawarte są w regulaminie dydaktycznym. Ćwiczenia: Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń z Fizjologii jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i kolokwiów śródsemestralnych. Forma i kryteria zaliczenia ćwiczeń są podawane na początku bloku tematycznego przez prowadzącego dane zajęcia. Pozostałe kryteria zaliczenia ćwiczeń opisane są w regulaminie dydaktycznym. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin ![]() Samokształcenie, 5 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Blanka Dwojaczny, Szymon Działak, Agnieszka Kujawska, Małgorzata Nadolska, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin ![]() Samokształcenie, 5 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Małgorzata Gałązka, Agnieszka Kujawska, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.