Podstawowa opieka zdrowotna: medycyna szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-MS-S1L |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowa opieka zdrowotna: medycyna szkolna |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu podstaw pielęgniarstwa oraz promocji zdrowia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - samokształcenie: 15 godzin - konsultacje: 3 godziny - przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 15 godzin - konsultacje: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 112 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin -0,68 punktu ECTS 4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 60 godzin - 2 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W dziedzinie wiedzy Student zna: C.W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; C.W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych; C.W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; C.W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji; C.W12. przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; C.W13. istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki; C.W15. kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej; C.W16. zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej; C.W19. organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce; C.W20. warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej; C.W21. metody oceny środowiska nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży; C.W26. pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności; C.W28. podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki; C.W29. etapy planowania pracy własnej i podległego personelu; C.W30. możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego; C.W31. problematykę jakości w opiece zdrowotnej; C.W32. pojęcie i zasady prowadzenia badania podmiotowego i jego dokumentowania; C.W33. metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego; C.W34. znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej; C.W35. sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności Student potrafi: C.U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; C.U2. gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; C.U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; C.U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; C.U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; C.U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne C.U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obo-wiązującymi standardami; C.U12. podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompe-tencjami oraz obliczać dawki leków; C.U28. oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów; C.U29. rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia; C.U30. dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych; C.U31. uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia; C.U32. opracowywać i wdrażać indywidualne programy pro-mocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych; C.U33. realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej; C.U34. oceniać środowisko zamieszkania, nauczania i wychowania oraz pracy w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych; C.U35. oceniać stan odżywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego oraz prowadzić poradnictwo w zakresie żywienia; C.U38. podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole; C.U43. przeprowadzać badanie podmiotowe pacjenta, analizować i interpretować jego wyniki; C.U44. rozpoznawać i interpretować podstawowe odrębności w badaniu dziecka i osoby dorosłej, w tym osoby w podeszłym wieku; C.U46. przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej; C.U49. stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współ-pracowników przed zakażeniami; C.U50. interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych; C.U51. posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie innych kompetencji Student: K1: kieruje się dobrem pacjenta, szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną; K2: przestrzega praw pacjenta; K3: rzetelnie wykonuje powierzone czynności, w oparciu o zasady etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; K4: odczuwa odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe; K5: przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta; K6: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, dążąc do rozwoju kompetencji zawodowych i profesjonalizmu, a w trudnych sytuacjach wspomaga się opinią ekspertów. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny , wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: burza mózgów, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: instruktaż, ćwiczenia kliniczne, metoda problemowa, analiza dokumentacji medycznej, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Treści realizowane w ramach przedmiotu pozwolą na przygo-towanie studenta do pracy w środowisku nauczania i wychowania, a w szczególności do wykonywania badań przesiewowych u dzieci i młodzieży, prowadzenia dokumentacji oraz realizowania zadań edukacyjnych wobec dzieci i młodzieży. Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu podstaw pielęgniarstwa oraz promocji zdrowia |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania, podstawami prawnymi regulującymi opiekę zdrowotną nad dzieckiem, standardami praktyki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania oraz współczesnymi problemami środowiska szkolnego. Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie szkoły jako środowiska pracy fizycznej i społecznej ucznia oraz roli pielęgniarki w przeciwdziałaniu zagrożeniom w środowisku szkolnym, zasad edukacji zdrowotnej w pracy pielęgniarki szkolnej. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki diagnozy pielęgniarskiej w środowisku szkolnym, opieki zdrowotnej nad uczniami niepełnosprawnymi oraz współpracy z personelem szkoły, rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka/ucznia. Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych. Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w środowisku nauczania i wychowania, rozumienia istoty pracy pielęgniarki zespołowej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz w środowisku szkolnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008. 2.Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000. 3.Woynarowska B. (red.):Edukacja zdrowotna. PZWL, Warszawa 2017. 4.Standardy w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017. 5.Jodkowska M., Woynarowska B. (red.): Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ oraz wykonywanie zawodu położnej. 2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Kryteria: - obecność obowiązkowa na zajęciach, aktywny udział w zajęciach Ćwiczenia: Kryteria: - obecność obowiązkowa na zajęciach, aktywny udział w zajęciach Zajęcia praktyczne: metoda oceny: praktyczne wykonanie zadania Kryteria: - obecność obowiązkowa na zajęciach, - ustalenie indywidualnego planu opieki dziecka w warunkach szkolnych lub wykonanie testu przesiewowego ucznia - zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w szkolnym oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie - zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy - zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjentki, jej rodziny i dla samego studenta - brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla ucznia, rodziny i innych Praktyka zawodowa: metoda oceny: realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieli pielęgniarskiej w środowisku nauczania i wychowania na optymalnym poziomie lub wykonanie testu przesiewowego lub realizacja edukacji w środowisku szkolnym Kryteria: - obecność obowiązkowa na zajęciach, - ustalenie indywidualnego planu opieki ucznia w środowisku szkolnym - zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie - zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym dziecka oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy - zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta, jego rodziny i dla samego studenta - brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjenta, rodziny i innych Samokształcenie: - zaliczenie- student przygotował artykuły nt wskazanych zagadnień. Egzamin pisemny- CW 8, CW 19, CW 21, CW 33. Aktywność – K1, K2, K3, K4, K5,K6. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa (60 godz.) jest realizowana w gabinetach profilaktyki zdrowotnej w szkole (gabinet/praktyka pielęgniarki). Praktyka jest realizowana jako praktyka wakacyjna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Praktyka zawodowa, 60 godzin
Samokształcenie, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
Zajęcia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kurylak | |
Prowadzący grup: | Hanna Juhnke, Marta Lewicka, Aleksandra Piątek, Agnieszka Pluta, Iwona Skumiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Treści realizowane w ramach przedmiotu pozwolą na przygo-towanie studenta do pracy w środowisku nauczania i wychowania, a w szczególności do wykonywania badań przesiewowych u dzieci i młodzieży, prowadzenia dokumentacji oraz realizowania zadań edukacyjnych wobec dzieci i młodzieży. Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu podstaw pielęgniarstwa oraz promocji zdrowia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania, podstawami prawnymi regulującymi opiekę zdrowotną nad dzieckiem, standardami praktyki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania oraz współczesnymi problemami środowiska szkolnego. Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie szkoły jako środowiska pracy fizycznej i społecznej ucznia oraz roli pielęgniarki w przeciwdziałaniu zagrożeniom w środowisku szkolnym, zasad edukacji zdrowotnej w pracy pielęgniarki szkolnej. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki diagnozy pielęgniarskiej w środowisku szkolnym, opieki zdrowotnej nad uczniami niepełnosprawnymi oraz współpracy z personelem szkoły, rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka/ucznia. Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych. Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w środowisku nauczania i wychowania, rozumienia istoty pracy pielęgniarki zespołowej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz w środowisku szkolnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008. 2.Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000. 3.Woynarowska B. (red.):Edukacja zdrowotna. PZWL, Warszawa 2017. 4.Standardy w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017. 5.Jodkowska M., Woynarowska B. (red.): Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ oraz wykonywanie zawodu położnej. 2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.