Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawowa opieka zdrowotna: medycyna szkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-MS-S1L
Kod Erasmus / ISCED: 12.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowa opieka zdrowotna: medycyna szkolna
Jednostka: Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu podstaw pielęgniarstwa oraz promocji zdrowia.


Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- samokształcenie: 15 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS

2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 112 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin -0,68 punktu ECTS

4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS

5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

60 godzin - 2 punkty ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W dziedzinie wiedzy Student zna:

C.W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu;

C.W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych;

C.W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich;

C.W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji;

C.W12. przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

C.W13. istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;

C.W15. kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej;

C.W16. zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej;

C.W19. organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce;

C.W20. warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej;

C.W21. metody oceny środowiska nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży;

C.W26. pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności;

C.W28. podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki;

C.W29. etapy planowania pracy własnej i podległego personelu;

C.W30. możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego;

C.W31. problematykę jakości w opiece zdrowotnej;

C.W32. pojęcie i zasady prowadzenia badania podmiotowego i jego dokumentowania;

C.W33. metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego;

C.W34. znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej;

C.W35. sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności Student potrafi:

C.U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem;

C.U2. gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej;

C.U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną;

C.U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia;

C.U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich;

C.U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne

C.U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obo-wiązującymi standardami;

C.U12. podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompe-tencjami oraz obliczać dawki leków;

C.U28. oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów;

C.U29. rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia;

C.U30. dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych;

C.U31. uczyć pacjenta samokontroli stanu zdrowia;

C.U32. opracowywać i wdrażać indywidualne programy pro-mocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych;

C.U33. realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej;

C.U34. oceniać środowisko zamieszkania, nauczania i wychowania oraz pracy w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych;

C.U35. oceniać stan odżywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego oraz prowadzić poradnictwo w zakresie żywienia;

C.U38. podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole;

C.U43. przeprowadzać badanie podmiotowe pacjenta, analizować i interpretować jego wyniki;

C.U44. rozpoznawać i interpretować podstawowe odrębności w badaniu dziecka i osoby dorosłej, w tym osoby w podeszłym wieku;

C.U46. przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej;

C.U49. stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współ-pracowników przed zakażeniami;

C.U50. interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych;

C.U51. posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie innych kompetencji Student:

K1: kieruje się dobrem pacjenta, szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną;

K2: przestrzega praw pacjenta;

K3: rzetelnie wykonuje powierzone czynności, w oparciu o zasady etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;

K4: odczuwa odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe;

K5: przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta;

K6: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, dążąc do rozwoju kompetencji zawodowych i profesjonalizmu, a w trudnych sytuacjach wspomaga się opinią ekspertów.



Metody dydaktyczne:

Wykłady: wykład informacyjny , wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: burza mózgów, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna,

Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: instruktaż, ćwiczenia kliniczne, metoda problemowa, analiza dokumentacji medycznej, dyskusja


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Treści realizowane w ramach przedmiotu pozwolą na przygo-towanie studenta do pracy w środowisku nauczania i wychowania, a w szczególności do wykonywania badań przesiewowych u dzieci i młodzieży, prowadzenia dokumentacji oraz realizowania zadań edukacyjnych wobec dzieci i młodzieży.

Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu podstaw pielęgniarstwa oraz promocji zdrowia

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej.

Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania, podstawami prawnymi regulującymi opiekę zdrowotną nad dzieckiem, standardami praktyki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania oraz współczesnymi problemami środowiska szkolnego.

Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie szkoły jako środowiska pracy fizycznej i społecznej ucznia oraz roli pielęgniarki w przeciwdziałaniu zagrożeniom w środowisku szkolnym, zasad edukacji zdrowotnej w pracy pielęgniarki szkolnej. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki diagnozy pielęgniarskiej w środowisku szkolnym, opieki zdrowotnej nad uczniami niepełnosprawnymi oraz współpracy z personelem szkoły, rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka/ucznia.

Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych.

Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w środowisku nauczania i wychowania, rozumienia istoty pracy pielęgniarki zespołowej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz w środowisku szkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008.

2.Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.

3.Woynarowska B. (red.):Edukacja zdrowotna. PZWL, Warszawa 2017.

4.Standardy w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.

5.Jodkowska M., Woynarowska B. (red.): Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ oraz wykonywanie zawodu położnej.

2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Kryteria:

- obecność obowiązkowa na zajęciach, aktywny udział w zajęciach

Ćwiczenia:

Kryteria:

- obecność obowiązkowa na zajęciach, aktywny udział w zajęciach

Zajęcia praktyczne:

metoda oceny:

praktyczne wykonanie zadania

Kryteria:

- obecność obowiązkowa na zajęciach,

- ustalenie indywidualnego planu opieki dziecka w warunkach szkolnych lub wykonanie testu przesiewowego ucznia

- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w szkolnym oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie

- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy

- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjentki, jej rodziny i dla samego studenta

- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla ucznia, rodziny i innych

Praktyka zawodowa:

metoda oceny:

realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieli pielęgniarskiej w środowisku nauczania i wychowania na optymalnym poziomie lub wykonanie testu przesiewowego lub realizacja edukacji w środowisku szkolnym

Kryteria:

- obecność obowiązkowa na zajęciach,

- ustalenie indywidualnego planu opieki ucznia w środowisku szkolnym

- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie

- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym dziecka oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy

- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta, jego rodziny i dla samego studenta

- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku szkolnym ucznia oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjenta, rodziny i innych

Samokształcenie:

- zaliczenie- student przygotował artykuły nt wskazanych zagadnień.

Egzamin pisemny- CW 8, CW 19, CW 21, CW 33.

Aktywność – K1, K2, K3, K4, K5,K6.

Praktyki zawodowe:

Praktyka zawodowa (60 godz.) jest realizowana w gabinetach profilaktyki zdrowotnej w szkole (gabinet/praktyka pielęgniarki). Praktyka jest realizowana jako praktyka wakacyjna.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Praktyka zawodowa, 60 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kurylak
Prowadzący grup: Hanna Juhnke, Marta Lewicka, Aleksandra Piątek, Agnieszka Pluta, Iwona Skumiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie
Skrócony opis:

Treści realizowane w ramach przedmiotu pozwolą na przygo-towanie studenta do pracy w środowisku nauczania i wychowania, a w szczególności do wykonywania badań przesiewowych u dzieci i młodzieży, prowadzenia dokumentacji oraz realizowania zadań edukacyjnych wobec dzieci i młodzieży.

Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu podstaw pielęgniarstwa oraz promocji zdrowia.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej.

Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania, podstawami prawnymi regulującymi opiekę zdrowotną nad dzieckiem, standardami praktyki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania oraz współczesnymi problemami środowiska szkolnego.

Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie szkoły jako środowiska pracy fizycznej i społecznej ucznia oraz roli pielęgniarki w przeciwdziałaniu zagrożeniom w środowisku szkolnym, zasad edukacji zdrowotnej w pracy pielęgniarki szkolnej. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki diagnozy pielęgniarskiej w środowisku szkolnym, opieki zdrowotnej nad uczniami niepełnosprawnymi oraz współpracy z personelem szkoły, rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka/ucznia.

Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych.

Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w środowisku nauczania i wychowania, rozumienia istoty pracy pielęgniarki zespołowej w podstawowej opiece zdrowotnej oraz w środowisku szkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008.

2.Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.

3.Woynarowska B. (red.):Edukacja zdrowotna. PZWL, Warszawa 2017.

4.Standardy w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.

5.Jodkowska M., Woynarowska B. (red.): Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ oraz wykonywanie zawodu położnej.

2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)