Badania naukowe w pielęgniarstwie: Metodologia badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Metbnn2-N2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9999) Obszar nieznany
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Badania naukowe w pielęgniarstwie: Metodologia badań naukowych | ||
Jednostka: | Katedra i Zakład Laseroterapii i Fizjoterapii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student kontynuujący kształcenie na studiach II stopnia z przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie: metodologia badań naukowych powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu metodologii badań naukowych ze studiów I stopnia. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Razem: 1 ECTS Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: -przygotowywanie autorskiego projektu badawczego: 20 godzin - konsultacje z nauczycielem prowadzącym przedmiot: 5godzin Razem: 1 ECTS Łączny nakład pracy studenta = 55 godzin (2 ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje pielęgniarstwo jako naukę o zdrowiu (K_AW22) W2: definiuje główne pojęcia metodologii jako nauki i oraz charakteryzuje metodykę postępowania badawczego (K_AW23) W3: zna strukturę pracy naukowej oraz kryteria doboru piśmiennictwa do badań (K_AW24) W4: zna przepisy prawne dotyczące ochrony praw autorskich i zasady etyczne w pielęgniarskich badaniach naukowych (K_AW25) W5: zna programy i testy statystyczne do opracowania wyników badań (K_AW26) W6: zna zasady przygotowania publikacji do pielęgniarskich czasopism naukowych (K_AW28) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: planuje i przeprowadza badania naukowe w zakresie pielęgniarstwa oraz badania oceniające system opieki zdrowotnej i potrzeby zdrowotne społeczeństwa (K_AU20). U2: przeprowadza badania naukowe w pielęgniarstwie z zastosowaniem skal i narzędzi badawczych (K_AU21). U3: prowadzi badania w oparciu o metody ilościowe i jakościowe w tym (przegląd piśmiennictw, metaanalizę, sondaż diagnostyczny, badania randomizowane, studium przypadku) (K_AU22) U4: opracowuje bazę danych w oparciu o materiał badawczy, dokonuje statystycznej analizy oraz interpretuje wyniki badań (K_AU23). U5: dokonuje analizy porównawczej uzyskanych przez siebie wyników badań z wynikami innych badaczy (K_AU24). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K02) K2: przejawia odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (K_K01) K3: rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (K_K03) K4: przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań (K_K04) K5: przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej (K_K06) K6: dba o wizerunek własnego zawodu (K_K07) |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia obejmują prace w indywidualną i zespołową z wykorzystaniem: • klasycznej metody problemowej, • metody referatu, • metody seminaryjnej, • studium przypadku. • praca w grupach, • praca indywidualna. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot „Metodologia badań naukowych” na kierunku pielęgniarstwo obejmuje 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i założeniami badań naukowych oraz dostarczenie wiedzy umożliwiającej planowanie i realizację naukowych projektów badawczych. Zajęcia obejmują przegląd podstawowych metod i narzędzi badawczych. W trakcie zajęć student zapoznaje się także z procesem badawczym, począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych, prawidłowym wnioskowaniu i przestrzeganiu praw autorskich. Dodatkowo zajęcia obejmują doskonalenie umiejętności pozyskiwania materiałów z wiarygodnych źródeł (Evidence Based Medicine - EBM). Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk o zdrowiu oraz do samodzielnego opracowywania i prezentowania ich wyników. |
||
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące treści: − nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia − teoria- funkcje i rodzaje − koncepcje rozwoju nauki − koncepcje wiedzy − definicja metodologii − zadania, funkcje i cele badań naukowych − reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność) − proces badawczy − problemy i hipotezy badawcze (definicja, jednostki analizy, błędy przy przenoszeniu wniosków) − podstawowe metody, narzędzia i procedury badawcze stosowane w badaniach naukowych − techniki i metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych, budowanie baz danych i statystyki − sposoby doboru próby populacja (jednostka doboru próby, populacja skończona i nieskończona, podstawa doboru próby) schemat doboru próby: nielosowy (okolicznościowy, losowy, kwotowy) i losowy (indywidualny nieograniczony, systematyczny, warstwowy, grupowy) wielkość próby (błąd standardowy, przedział ufności, określanie wielkości próby) − kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze − pomiar i wnioskowanie − rodzaje źródeł informacji wykorzystywane w badaniach naukowych − Evidence Based Medicine – założenia ogólne − badanie jakości życia wg zasad EBM − standardy EBM i standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego − krytyczna analiza artykułów naukowych – przykłady − uwarunkowania badań naukowych – prawne i etyczne Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Materiał realizowany w ramach ćwiczeń: − cele i obszary bada naukowych w pielęgniarstwie − techniki i narzędzia badawcze − tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych − konstruowanie wskaźników − definiowanie problemów badawczych i hipotez − przykładowe problemy badawcze i hipotezy − skale pomiarowe, miary tendencji centralnej − testowanie hipotez i analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne − budowanie procesu badawczego i etapy postępowania badawczego − konstruowanie własnych problemów badawczych − tworzenie hipotez do problemu badawczego − plan badawczy do własnego problemu badawczego − pomiar – wielkość próby, sposoby doboru próby kwestionariusz ankiety: omówienie pytań – treść, format, rodzaj, porządek − błędy w konstruowaniu pytań – przykłady − konstruuowanie narzędzia badawczego - kwestionariusz ankiety − omówienie sposobów analizy danych − zasady interpretowania danych empirycznych − zasady wnioskowania na podstawie danych z kwestionariusza ankiety − zasady EMB – szczegółowe omówienie − konstruowanie opracowania naukowego − etyka w badaniach naukowych i ochrona własności intelektualnej |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011. 3. Apanowicz J., Metodologia nauk, Dom Organizatora TONIK, Toruń 2003. Literatura uzupełniająca: 1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005. 3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę: • aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć, • opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach. Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest 100% obecność na wykładach i ćwiczeniach. Student w ramach zaliczenia przedmiotu zobowiązany jest skonstruować własny projekt badawczy. Opisowe kryteria oceny projektu badawczego: Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne. Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny. Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski. Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny. Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce. Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Fisz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ciechanowska, Agnieszka Skopowska, Justyna Szymańska, Magdalena Tarkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot „Metodologia badań naukowych” na kierunku pielęgniarstwo obejmuje 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i założeniami badań naukowych oraz dostarczenie wiedzy umożliwiającej planowanie i realizację naukowych projektów badawczych. Zajęcia obejmują przegląd podstawowych metod i narzędzi badawczych. W trakcie zajęć student zapoznaje się także z procesem badawczym, począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych, prawidłowym wnioskowaniu i przestrzeganiu praw autorskich. Dodatkowo zajęcia obejmują doskonalenie umiejętności pozyskiwania materiałów z wiarygodnych źródeł (Evidence Based Medicine - EBM). Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk o zdrowiu oraz do samodzielnego opracowywania i prezentowania ich wyników. | |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące treści: − nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia − teoria- funkcje i rodzaje − koncepcje rozwoju nauki − koncepcje wiedzy − definicja metodologii − zadania, funkcje i cele badań naukowych − reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność) − proces badawczy − problemy i hipotezy badawcze (definicja, jednostki analizy, błędy przy przenoszeniu wniosków) − podstawowe metody, narzędzia i procedury badawcze stosowane w badaniach naukowych − techniki i metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych, budowanie baz danych i statystyki − sposoby doboru próby populacja (jednostka doboru próby, populacja skończona i nieskończona, podstawa doboru próby) schemat doboru próby: nielosowy (okolicznościowy, losowy, kwotowy) i losowy (indywidualny nieograniczony, systematyczny, warstwowy, grupowy) wielkość próby (błąd standardowy, przedział ufności, określanie wielkości próby) − kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze − pomiar i wnioskowanie − rodzaje źródeł informacji wykorzystywane w badaniach naukowych − Evidence Based Medicine – założenia ogólne − badanie jakości życia wg zasad EBM − standardy EBM i standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego − krytyczna analiza artykułów naukowych – przykłady − uwarunkowania badań naukowych – prawne i etyczne Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Materiał realizowany w ramach ćwiczeń: − cele i obszary bada naukowych w pielęgniarstwie − techniki i narzędzia badawcze − tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych − konstruowanie wskaźników − definiowanie problemów badawczych i hipotez − przykładowe problemy badawcze i hipotezy − skale pomiarowe, miary tendencji centralnej − testowanie hipotez i analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne − budowanie procesu badawczego i etapy postępowania badawczego − konstruowanie własnych problemów badawczych − tworzenie hipotez do problemu badawczego − plan badawczy do własnego problemu badawczego − pomiar – wielkość próby, sposoby doboru próby kwestionariusz ankiety: omówienie pytań – treść, format, rodzaj, porządek − błędy w konstruowaniu pytań – przykłady − konstruuowanie narzędzia badawczego - kwestionariusz ankiety − omówienie sposobów analizy danych − zasady interpretowania danych empirycznych − zasady wnioskowania na podstawie danych z kwestionariusza ankiety − zasady EMB – szczegółowe omówienie − konstruowanie opracowania naukowego − etyka w badaniach naukowych i ochrona własności intelektualnej | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011. 3. Apanowicz J., Metodologia nauk, Dom Organizatora TONIK, Toruń 2003. Literatura uzupełniająca: 1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005. 3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Fisz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ciechanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.