Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Nefrologia i dializoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Nefidial-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Nefrologia i dializoterapia |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu nefrologia i dializoterapia powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej i fizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - przygotowanie do wykładów: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 11 + 2 = 13 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 11 + 2 = 13 godzin, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS. 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna zasady funkcjonowanie stacji dializ oraz technik nerkozastępczych - K_BW10 W2: Opisuje specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad chorym w przebiegu leczenia nerko zastępczego -K_BW11 W3: Objaśnia specyfikę opieki nad chorym przewlekle w różnych stanach klinicznych przebywającym w warunkach domowych jak i w placówce stacjonarnej opieki długoterminowej -K_BW30 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje wysokospecjalistyczne techniki nerkozastępcze - K_BU08 U2: Prowadzi edukację zdrowotną i udziela wsparcia choremu na chorobę nowotworową i jego opiekunom - K_BU14 U3: Wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania - K_BU01 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych - K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny, wykład problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi z zakresu nefrologii, ze szczególnym naciskiem na ich objawy, proces diagnostyczny i możliwości terapeutyczne. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji prozdrowotnej pacjentów z przewlekłą chorobą nerek i ich rodzin, procedury i zasad prawidłowego pobierania materiału do badania ogólnego moczu. Zrozumienie specyfiki pracy z pacjentem dializowanym. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z anatomii i fizjologii układu moczowego, która jest podsumowywana i systematyzowana. Wykłady mają za zadanie zaznajomienie studentów z najczęstszym jednostkami chorobowymi nefrologicznymi, badaniami pomocniczymi w diagnostyce nefrologicznej, z naciskiem na właściwe pobieranie moczu do badania ogólnego oraz na posiew. Omówione zostaną typowe objawy prezentowane przez pacjentów ze schorzeniami nerek oraz odchylenia w badaniu przedmiotowym. Zwrócona zostanie uwaga na problemy pielęgnacyjne mogące wystąpić u pacjentów z przewlekła chorobą nerek, kamicą moczową oraz zakażeniami układu moczowego. Ponadto zaprezentowane zostaną sposoby leczenia nerko zastępczego, szczegółowe wskazania do rozpoczęcia dializoterapii w poszczególnych stanach klinicznych. |
Literatura: |
Podstawowa: 1.Interna Szczeklika 2015/2016. Mały podręcznik. pod red. P Gajewskiego. Medycyna Praktyczna, Kraków 2015. 2.Herold G.: Medycyna wewnętrzna. Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. 3.Choroby wewnętrzne. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, położnictwa i fizjoterapii. pod red. B. Wierusz-Wysockiej, D. Zozulińskiej-Ziółkiewicz, D. Pisarczyk-Wizy i D. Naskręta. UM Poznań, Poznań 2008. 4.Podstawy pielęgniarstwa – tom I (B. Ślusarska i wsp.). Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013. Uzupełniająca: 1.Pielęgniarstwo internistyczne, pod red. D. Talarskiej i D. Zozulińskiej-Ziółkiewicz. PZWL, Warszawa 2009. 2.Pielęgniarstwo nefrologiczne. pod red. B. Białobrzeskiej i A. Dębskeij-Ślizień. PZWL, Warszawa 2013. 3.Nadciśnienie tętnicze w chorobach nerek. Poradnik dla pielęgniarek. pod red. D. Koper i G. Senatorskiego. Czelej, Lublin 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia ustnego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych - W1-W3, U1-U3, K1. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.