Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy pielęgniarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-POP-S1Z
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy pielęgniarstwa
Jednostka: Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy biologii człowieka

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami

Godziny kontaktowe (10,5 pkt ECTS):

* wykłady – 30 h

* ćwiczenia – 210 h (realizowane w warunkach symulowanych)

* Zajęcia praktyczne – 80 h (w tym 20 h w CSM)

2. Bilans nakładu pracy

- udział w wykładach

- udział w ćwiczeniach

- konsultacje

- przygotowanie do ćwiczeń

- udział w zajęciach praktycznych

- samokształcenie

- przygotowanie do zaliczenia

3. Czas poświęcony na pracę indywidualną: samokształcenie – 25 h – 1 pkt

4. Praktyka zawodowa – 120 h – 4 pkt ECTS

Razem godzin 465


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

W1. uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa - C.W1.;

W2. pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia - C.W2.;

W3. funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej - C.W3.;

W4. proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej - C.W4.;

W5. klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich - C.W5.;

W6. istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman) - C.W6.;

W7. istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych - C.W7.;

W8. zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu - C.W8.;

W9. zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej - C.W9.;

W10. zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich - C.W10.;

W11. udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji - C.W11.;


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1. stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem - C.U1.;

U2. gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej - C.U2.;

U3. ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną - C.U3.;

U4. monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia - C.U4.;

U5. dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich - C.U5.;

U6. wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe - C.U6.;

U7. prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta - C.U7.;

U8. wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych) - C.U8.;

U9. pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych - C.U9.;

U10. stosować zabiegi przeciwzapalne - C.U10.;

U11. przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami - C.U11.;

U12. podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków - C.U12. ;

U13. wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi - C.U13.;

U14. wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany - C.U14.;

U15. zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego - C.U15.;

U16. wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze) - C.U16.;

U17. przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod - C.U17.;

U18. wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację - C.U18.;

U19. wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne - C.U19.;

U20. wykonywać zabiegi higieniczne - C.U20.;

U21. pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze - C.U21.;

U22. oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne - C.U22.;

U23. wykonywać zabiegi doodbytnicze - C.U23.;

U24. zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik - C.U24.;

U25. zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik - C.U25.;

U26. prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią - C.U26.;



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

1) kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;

2) przestrzegania praw pacjenta;

3) samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;

4) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;

5) zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

6) przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;

7) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.



Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, dyskusja, inscenizacja, metody symulacyjne, metody przypadków, pokaz z instruktażem.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pielęgniarstwa i pielęgnowania. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki/pomocy pielęgniarskiej w odniesieniu do wybranych stanów zdrowia pacjenta. Zapoznanie z zasadami wykonywania zawodowych czynności pielęgniarskich. Kształtowanie wybranych umiejętności wykonywania zabiegów opiekuńczych, diagnostycznych, leczniczych i usprawniających.

Pełny opis:

Wykłady.

Podstawy Pielęgniarstwa to przedmiot, w ramach którego student poznaje społeczno- zawodowe role współczesnego pielęgniarstwa oraz kierunki rozwoju tej profesji, a także czynniki warunkujące ten rozwój.

W trakcie wykładów student zapoznaje się z klasycznymi modelami i teoriami w pielęgniarstwie, które stanowią podstawę w rozwoju naukowego pielęgniarstwa oraz stanowią przewodniki po praktyce. Podstawowe teorie omawiane na poziomie studiów licencjackich to: teoria środowiskowa Florence Nightingale, systemowe oraz teorie, które skupiają się na ocenie stopnia deprywacji ludzkich potrzeb jak np. teoria V. Hendreson. To teoria V. Henderson bazuje na teorii potrzeb A. Maslova a studentom pielęgniarstwa pozwoli na poznanie podstawowych potrzeb zdrowotnych jednostki, dokonywania hierarchii ważności i sposobów ich zaspakajania.

Również w trakcie wykładów student pozna podstawową metodę pracy jaką jest proces pielęgnowania i wszystkie etapy tego procesu. Poznaje zasady gromadzenia danych i analizy danych pod kątem postawienia diagnozy pielęgniarskiej. Stawiając diagnozę uczy się korzystania z klasyfikacji diagnoz i praktyki pielęgniarskiej by zaplanować opiekę w oparciu o działania poparte naukowo.

Ćwiczenia.

W trakcie ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich student poznaje zasady i techniki wykonywania zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej. Zdobywa te umiejętności w warunkach symulowanych natomiast na zajęciach praktycznych i praktykach ma możliwość wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń w opiece nad pacjentami.

Przedmiot stanowi podstawę do zdobywania wiedzy i umiejętności z pielęgniarstw klinicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. Materiały ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa, 2017.

2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.

3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.

4. Kilańska D. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej. PZWL. Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa, 2011.

2. Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2016.

3. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2015. PZWL Warszawa 2007.

4. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2014.

5. Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. WUJ Kraków 2001

6. Tim Nutbeam.,Ron Daniels. Procedury zabiegowe. PZWL. Warszawa 2012.

7. Betty J. Ackley., Gail B. Ladwig (red. wyd. polskiego Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska) Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Warszawa 2011.

Materiały dydaktyczne:

1. Zalecenia w opiece diabetologicznej Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii, Konsultantów Krajowych w dziedzinach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego i pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2018.

2. Zestaw podstawowych wymogów pielęgnacji wkłucia centralnego i obwodowego Bundle of care. Materiały szkoleniowe dla pielęgniarek i położnych epidemiologicznych, 2016.

3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy (1 i 2 termin)

• Egzamin teoretyczny – test 40 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) zaliczenie przy uzyskaniu 70% pozytywnych odpowiedzi: W1.- W11.

• Egzamin praktyczny metodą OSCE: 5 stacji. Ocena umiejętności praktycznych na podstawie check-list. Zaliczenie stacji wymaga wykonania co najmniej 70% zadań z check-listy: U6. U8. U9. U10. U12. U13. U15. U16. U18. U23. U24. U25.

Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego określoną umiejętność przy pomocy check-list: U1. – U26. Do zaliczenia umiejętności należy wykonać co najmniej 70% zadania.

Zajęcia praktyczne – zgodnie z regulaminem i na podstawie dziennika- Wykaz umiejętności praktycznych: W7. - W11.; U1. – U26.

Praktyki zawodowe - zgodnie z regulaminem i na podstawie dziennika - Wykaz umiejętności praktycznych: W7. - W11.; U1. – U26.

Samokształcenie: zaliczenie na podstawie

- kompletnego Portfolio przygotowanego w wersji elektronicznej – I semestr: U2.

- udziału w zajęciach doskonalących umiejętności w CSM – II semestr: U6. U8. U9. U10. U12. U13. U15. U16. U18. U23. U24. U25.

Praktyki zawodowe:

Praktyki realizowane w wymiarze 120 godzin w okresie wakacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 105 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Anna Andruszkiewicz, Katarzyna Betke, Monika Dąbrowska, Mirosława Felsmann, Beata Foksińska, Mariola Głowacka, Marzena Humańska, Halina Idczak, Dorota Jachimowicz-Gaweł, Dorota Jarolewska-Cioch, Marzena Kowalczyk, Alicja Marzec, Danuta Ponczek, Dorota Tarasiuk, Renata Tyszka, Katarzyna Ulaszewska, Agata Ulenberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie
Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami pielęgniarstwa i pielęgnowania. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki/pomocy pielęgniarskiej w odniesieniu do wybranych stanów zdrowia pacjenta. Zapoznanie z zasadami wykonywania zawodowych czynności pielęgniarskich. Kształtowanie wybranych umiejętności wykonywania zabiegów opiekuńczych, diagnostycznych, leczniczych i usprawniających

Pełny opis:

Wykłady.

Podstawy Pielęgniarstwa to przedmiot, w ramach którego student poznaje społeczno- zawodowe role współczesnego pielęgniarstwa oraz kierunki rozwoju tej profesji, a także czynniki warunkujące ten rozwój.

W trakcie wykładów student zapoznaje się z klasycznymi modelami i teoriami w pielęgniarstwie, które stanowią podstawę w rozwoju naukowego pielęgniarstwa oraz stanowią przewodniki po praktyce. Podstawowe teorie omawiane na poziomie studiów licencjackich to: teoria środowiskowa Florence Nightingale, systemowe oraz teorie, które skupiają się na ocenie stopnia deprywacji ludzkich potrzeb jak np. teoria V. Hendreson. To teoria V. Henderson bazuje na teorii potrzeb A. Maslova a studentom pielęgniarstwa pozwoli na poznanie podstawowych potrzeb zdrowotnych jednostki, dokonywania hierarchii ważności i sposobów ich zaspakajania.

Również w trakcie wykładów student pozna podstawową metodę pracy jaką jest proces pielęgnowania i wszystkie etapy tego procesu. Poznaje zasady gromadzenia danych i analizy danych pod kątem postawienia diagnozy pielęgniarskiej. Stawiając diagnozę uczy się korzystania z klasyfikacji diagnoz i praktyki pielęgniarskiej by zaplanować opiekę w oparciu o działania poparte naukowo.

Ćwiczenia.

W trakcie ćwiczeń w pracowni umiejętności pielęgniarskich student poznaje zasady i techniki wykonywania zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej. Zdobywa te umiejętności w warunkach symulowanych natomiast na zajęciach praktycznych i praktykach ma możliwość wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń w opiece nad pacjentami.

Przedmiot stanowi podstawę do zdobywania wiedzy i umiejętności z pielęgniarstw klinicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. Materiały ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa, 2017.

2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.

3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.

4. Kilańska D. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej. PZWL. Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa, 2011.

2. Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2016.

3. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2015. PZWL Warszawa 2007.

4. Kózka M. Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. PZWL. Warszawa 2014.

5. Poznańska S., Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. WUJ Kraków 2001

6. Tim Nutbeam.,Ron Daniels. Procedury zabiegowe. PZWL. Warszawa 2012.

7. Betty J. Ackley., Gail B. Ladwig (red. wyd. polskiego Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska) Podręcznik diagnoz pielęgniarskich. Warszawa 2011.

Materiały dydaktyczne:

1. Zalecenia w opiece diabetologicznej Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii, Konsultantów Krajowych w dziedzinach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego i pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2018.

2. Zestaw podstawowych wymogów pielęgnacji wkłucia centralnego i obwodowego Bundle of care. Materiały szkoleniowe dla pielęgniarek i położnych epidemiologicznych, 2016.

3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)