Zaawansowana praktyka w pielęgniarstwie neurologicznym: Pielęgnowanie w chorobach demielizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Pieldem-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka w pielęgniarstwie neurologicznym: Pielęgnowanie w chorobach demielizacyjnych |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Pielęgnowanie w chorobach demielinizacyjnych powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego, neurologii, pielęgniarstwa neurologicznego (studia pierwszego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 3 godziny - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna epidemiologię, etiopatogenezę, obraz kliniczny i nowoczesne metody leczenia stwardnienia rozsianego – K_ B.W19 W2: Wyjaśnia etiopatogenezę, postacie, przebieg oraz postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne i pielęgnacyjne w stwardnieniu rozsianym – K_ B.W50 W3: Zna epidemiologię, etiopatogenezę, obraz kliniczny i nowoczesne metody leczenia rzadkich chorób demielinizacyjnych – K_B.W51 W4: Zna zasady pielęgnacji i rehabilitacji osób ze stwardnieniem rozsianym lub inną chorobą demielinizacyjną – K_B.W52 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Nawiązuje i podtrzymuje kontakt z chorym neurologicznie z zaburzeniami poznawczymi i psychicznymi – K_B.U31 U2: Realizuje proces pielęgnowania pacjenta ze stwardnieniem rozsianym lub inną chorobą demielinizacyjną – K_B.U54 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | U1: Nawiązuje i podtrzymuje kontakt z chorym neurologicznie z zaburzeniami poznawczymi i psychicznymi – K_B.U31 U2: Realizuje proces pielęgnowania pacjenta ze stwardnieniem rozsianym lub inną chorobą demielinizacyjną – K_B.U54 |
Metody dydaktyczne: | Wykład - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - debata Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków - metody symulacyjne (studium przypadku) - uczenie wspomagane komputerem - metody eksponujące: film, pokaz -praca w grupach |
Skrócony opis: |
Pielęgniarstwo w chorobach demielinizacyjnych jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów bio-psycho-społecznych pacjentów ze schorzeniami demielinizacyjnymi. |
Pełny opis: |
Pielęgniarstwo w chorobach demielinizacyjnych jest modułem zaawansowanej praktyki w pielęgniarstwie neurologicznym. Obejmuje tematykę związaną z problemami i opieką sprawowaną nad pacjentami ze schorzeniami demielinizacyjnymi ośrodkowego układu nerwowego, jak również obwodowego, takimi jak: 1. Stwardnienie rozsiane, 2. Choroba Devica, 3. Stwardnienie rozsiane Schildera, 4. Stwardnienie koncentryczne Balo 5. Choroba Marburga, 6. Ostre rozsiane zapalenie mózgu i rdzenia, 7. Centralna mielinizacja mostu, 8. Leukodystrofie, 9. Ostre krwotoczne zapalenie mózgu 10. Postępująca leukoencefalopatia wieloogniskowa, 11. Stwardnienie rozsiane u dzieci. Porusza ponadto zagadnienia dotyczące kliniki oraz rehabilitacji pacjentów z ww. jednostkami. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008 Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012 Literatura uzupełniająca: Selmaj K. Stwardnienie rozsiane. Poznań, Wydawnictwo Medyczne Termedia, 2006 Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000 Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003 Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006 Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005 Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie Obecność na wykładzie 100% Test jednokrotnego wyboru – 10 pytań - – K_ B.W19, K_ B.W50, K_B.W51 Zaliczenie ≥60% poprawnych odpowiedzi Ćwiczenia – zaliczenie z oceną Obecność na ćwiczeniach 100% Test pisemny jednokrotnego wyboru (20 pytań) – K_B.W52 Aktywność – K_B.U31, K_B.U54 Przedłużona obserwacja - K_B.K1, K_B.K5, K_B.K7 Kryteria oceny testu: Bardzo dobry – 96-100% Ponad dobry – 86-95% Dobry – 76-85% Ponad dostateczny – 66 – 75% Dostateczny – 60-65% Niedostateczny – 59% i niżej |
Praktyki zawodowe: |
Brak praktyk zawodowych z przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.