Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Moduł do wyboru: Pielęgniarstwo w neurotraumatologii (fakultatywny)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-Pielneuro-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Moduł do wyboru: Pielęgniarstwo w neurotraumatologii (fakultatywny)
Jednostka: Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Pielęgniarstwo w neurotraumatologii powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego, neurologii, pielęgniarstwa neurologicznego (studia pierwszego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo)

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2 + 1 = 2godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

B.W52. zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z zaburzeniami układu nerwowego, w tym chorobami degeneracyjnymi.

Efekty uczenia się - umiejętności:

B.U61. sprawować zaawansowaną opiekę pielęgniarską nad pacjentem z zaburzeniami układu nerwowego, w tym z chorobami neurodegeneracyjnymi.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1)dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;

2) formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem

problemu;

3) okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;

4) rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;

5) ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków

- uczenie wspomagane komputerem

- metody eksponujące: film, pokaz

- praca w grupach


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Pielęgniarstwo w neurotraumatologii jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów biopsychospołecznych pacjentów po urazach mózgowo-czaszkowych oraz urazach kręgosłupa.

Pełny opis:

Pielęgniarstwo w neurotraumatologii obejmuje tematykę związaną z problemami i opieką sprawowaną nad pacjentami po urazach czaszkowo-mózgowych oraz ich następstwami, takimi jak:

 wstrząśnienie mózgu,

 stłuczenie mózgu,

 krwiak nadtwardówkowy, podtwardówkowy oraz śródmózgowy,

Ponadto tematyka przedmiotu koncentruje się na problemach i opiece dotyczącej pacjentów po urazach kręgosłupa i rdzenia kręgowego, między innymi:

 złamanie struktur kostnych kręgosłupa,

 wstrząśnienie rdzenia kręgowego,

 stłuczenie rdzenia kręgowego,

 ucisk rdzenia kręgowego,

 przerwanie całkowite i częściowe rdzenia kręgowego.

Porusza również zagadnienia dotyczące kliniki oraz rehabilitacji tychże pacjentów.

Literatura:

Literatura podstawowa

Jaracz K. Domitrz I.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2019

Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008

Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012

Literatura uzupełniająca:

Kozubski W.: Choroby układu nerwowego. PZWL, Warszawa 2004

Ślusarz R., Szewczyk M.T. (red.): Pielęgniarstwo w neurochirurgii. Borgis, Warszawa 2006.

Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NIPiP, Warszawa 2007

Mazur R. Neurologia Kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005

Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

Test jednokrotnego wyboru

Kryteria zaliczenia:

100% obecność na zajęciach,

Zaliczenie testu ≥ 60%

Brak zaliczenia – wynik testu poniżej 60%

Praktyki zawodowe:

Nie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Szewczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)