Pielęgniarstwo wielokulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Pielwkw-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pielęgniarstwo wielokulturowe |
Jednostka: | Pracownia Podstaw Umiejętności Klinicznych i Symulacji Medycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiedzy podstawowej z zakresu historii obejmującej materiał szkoły średniej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 15 godzin 2. Bilans nakładu pracy studenta: 10 godzin 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: –10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania: – 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 45 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: uwarunkowania rozwoju zawodowego pielęgniarek (A.W20); W2: teorię pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger (A.W27..); W3: kulturowe uwarunkowania zapewnienia opieki z uwzględnieniem zachowań zdrowotnych i podejścia do leczenia (A.W28.); W4: różnice kulturowe i religijne w postrzeganiu człowieka i w komunikacji międzykulturowej (A.W29). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych (A.U17.); U2: stosować w praktyce założenia teorii pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger A.U18.); U3: uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe potrzeb pacjentów w opiece zdrowotnej (A.U20.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
Skrócony opis: |
Pielęgniarstwo wielokulturowe to interdyscyplinarny przedmiot z grupy nauk społecznych i humanistycznych, ukazujący ewolucję i złożoność kultur, ze szczególnym ówzględnieniem osoby pielęgniarki/pielęgniarza w kontaktach z pacjentami. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami: 1. Kulturowe standardy w postrzeganiu zdrowia i choroby. 2. Magia lecznicza – długie trwanie. 3. Humoralna teoria temperamentów. Od starożytnej medycyny po dzisiejszą kulturę. 4. Jatroastrologia. Współcześni pacjenci a horoskopy. 5. Tanatos .Ewolucja stosunku do umierania i śmierci. 6. Miazmatyczna geneza wietrzenia sal szpitalnych. 7. Rola kobiety w kulturze Zachodu. Histeria i emancypacja. 8. Pielęgnowanie i opieka nad chorym od czasów najdawniejszych do nowożytnych 9. Nowoczesne pielęgniarstwo w Polsce i na świecie. 10. Problemy zawodu. Geneza kulturowa. 11. Pielęgniarstwo i pielęgnowanie w teorii i praktyce zawodowej. 12. „Multikulti” – pielęgniarstwo a wielokulturowość |
Literatura: |
1. Wprowadzenie do teorii i praktyki pielęgniarstwa, pod red. H. Wojnowskiej – Dawiskiby, Wrocław 2003, s. 23 – 32. 2. B. Urbanek, Idea opieki nad chorym na ziemiach polskich w latach 1809–1914, Warszawa 2001, s. 26 – 31. 3. B. Urbanek, Idea opieki nad chorym na ziemiach polskich w latach 1809–1914, s. 72-87. 4. A. Blak, Florence Nightingale i jej filozofia pielęgnowania, Pielęgniarstwo 2000, 1995, nr 6. 5. I. Wrońska, Polskie pielęgniarstwo 1919 – 1939, Lublin 1991, s. 31 – 50. 6. J. Fetlińska, Kształtowanie się wyższego szkolnictwa pielęgniarskiego, w: Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2008, s. 394-416. 7. R. Maines, Technologia orgazmu. "Histeria", wibrator i zaspokojenie seksualne kobiet, Warszawa 2011. 8. R. Jütte, Historia medycyny alternatywnej. Od magii do naturalnych metod leczenia, Warszawa 2001. 9. A. Karpiński, W walce z niewidzialnym wrogiem: epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, społeczno-ekonomiczne i polityczne, Warszawa 2000. 10. Ph. Ariès, Człowiek i śmierć, Warszawa 2011. 11. G. Vigarello, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: - wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.