Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pielęgniarstwo wielokulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-Pielwkw-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pielęgniarstwo wielokulturowe
Jednostka: Pracownia Podstaw Umiejętności Klinicznych i Symulacji Medycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiedzy podstawowej z zakresu historii obejmującej materiał szkoły średniej.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

 udział w wykładach: 15 godzin

2. Bilans nakładu pracy studenta:

 10 godzin

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

–10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania:

– 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 45 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: uwarunkowania rozwoju zawodowego pielęgniarek (A.W20);

W2: teorię pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger (A.W27..);

W3: kulturowe uwarunkowania zapewnienia opieki z uwzględnieniem zachowań zdrowotnych i podejścia do leczenia (A.W28.);

W4: różnice kulturowe i religijne w postrzeganiu człowieka i w komunikacji międzykulturowej (A.W29).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych (A.U17.);

U2: stosować w praktyce założenia teorii pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger A.U18.);

U3: uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe potrzeb pacjentów w opiece zdrowotnej (A.U20.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.).

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład problemowy z prezentacją multimedialną


Skrócony opis:

Pielęgniarstwo wielokulturowe to interdyscyplinarny przedmiot z grupy nauk społecznych i humanistycznych, ukazujący ewolucję i złożoność kultur, ze szczególnym ówzględnieniem osoby pielęgniarki/pielęgniarza w kontaktach z pacjentami.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami:

1. Kulturowe standardy w postrzeganiu zdrowia i choroby.

2. Magia lecznicza – długie trwanie.

3. Humoralna teoria temperamentów. Od starożytnej medycyny po dzisiejszą kulturę.

4. Jatroastrologia. Współcześni pacjenci a horoskopy.

5. Tanatos .Ewolucja stosunku do umierania i śmierci.

6. Miazmatyczna geneza wietrzenia sal szpitalnych.

7. Rola kobiety w kulturze Zachodu. Histeria i emancypacja.

8. Pielęgnowanie i opieka nad chorym od czasów najdawniejszych do nowożytnych

9. Nowoczesne pielęgniarstwo w Polsce i na świecie.

10. Problemy zawodu. Geneza kulturowa.

11. Pielęgniarstwo i pielęgnowanie w teorii i praktyce zawodowej.

12. „Multikulti” – pielęgniarstwo a wielokulturowość

Literatura:

1. Wprowadzenie do teorii i praktyki pielęgniarstwa, pod red. H. Wojnowskiej – Dawiskiby, Wrocław 2003, s. 23 – 32.

2. B. Urbanek, Idea opieki nad chorym na ziemiach polskich w latach 1809–1914, Warszawa 2001, s. 26 – 31.

3. B. Urbanek, Idea opieki nad chorym na ziemiach polskich w latach 1809–1914, s. 72-87.

4. A. Blak, Florence Nightingale i jej filozofia pielęgnowania, Pielęgniarstwo 2000, 1995, nr 6.

5. I. Wrońska, Polskie pielęgniarstwo 1919 – 1939, Lublin 1991, s. 31 – 50.

6. J. Fetlińska, Kształtowanie się wyższego szkolnictwa pielęgniarskiego, w: Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2008, s. 394-416.

7. R. Maines, Technologia orgazmu. "Histeria", wibrator i zaspokojenie seksualne kobiet, Warszawa 2011.

8. R. Jütte, Historia medycyny alternatywnej. Od magii do naturalnych metod leczenia, Warszawa 2001.

9. A. Karpiński, W walce z niewidzialnym wrogiem: epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, społeczno-ekonomiczne i polityczne, Warszawa 2000.

10. Ph. Ariès, Człowiek i śmierć, Warszawa 2011.

11. G. Vigarello, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

- wykład problemowy z prezentacją multimedialną

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Anna Andruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)