Poradnictwo pielęgniarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Porpiel-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo pielęgniarskie |
Jednostka: | Katedra Promocji Zdrowia |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://moodle.umk.pl/wnoz/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli w ramach ksztalcenia na odległość: Wykłady – 10h Ćwiczenia – 20h Punkty ECTS – 1,5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: przygotowanie raportów z zajęć - 10h zapoznanie z literaturą naukową – 10h przygotowanie profilu pacjenta chorego przewlekle – 20h zapoznanie z materiałami zamieszczonymi na platformie e-learningowej – 10h Punkty ECTS – 2 Czas wymagany na przygotowanie do zaleczenia – 15h Punkty – 0,5 Łączna ilość punktów ECTS – 4 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Omawia założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki bazujące na regulacjach prawnych oraz na transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente) - B.W11. W2. Charakteryzuje predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej - B.W12. W3. Zna metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim - B.W13. W4. Zna zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych - B.W22. W5. Omawia zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych - B.W14. W6. Omawia kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie - C.W1. W7. Zna metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie - C.W3. W8. Zna zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) - C.W8 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą - B.U1 U2. oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej - B.U12. U3. udzielać porad osobom zagrożonym uzależnieniami i uzależnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente) - B.U13. U4. przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego - B.U14. U5. wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego - B.U15. U6. dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich - B.U16. U7. Zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki - C.U2. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne |
Metody dydaktyczne: | eksponujące,podające, poszukujące, kształcenie na odległość |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznania studenta z elementami poradnictwa i edukacji terapeutycznej w pracy pielęgniarki |
Pełny opis: |
W ramach wykładów student zapozna się z teoretycznymi podstawami diagnozowania i postępowania terapeutycznego z pacjentami zagrożonymi wystąpieniem choroby oraz chorymi przewlekle. Ponadto pozna transteoretyczny model zmiany, który można zastosować w poradnictwie i edukacji pacjentów. W trakcie zajęć ćwiczeniowych nabędzie umiejętność przygotowywania, oceniani i wdrażania materiałów edukacyjnych wykorzystywanych w poradnictwie zdrowotnym. Ponadto pozna praktyczne wykorzystanie narzędzi oceny adaptacji pacjenta do choroby oraz przygotuje porady w oparciu o zdiagnozowane problemy zdrowotne chorych. |
Literatura: |
1. Sierakowska M., Wrońska I. Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2014 2.Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005. 3. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia, Wydawnictwo Czelej 2008. 4. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe: W1-W8; U1-U7 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi na kolokwium zaliczeniowym (test składający się z 20 pytań) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Kubica | |
Prowadzący grup: | Agata Kosobucka-Ozdoba, Aldona Kubica, Piotr Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.