Do wyboru: Terapia produktami leczniczymi i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Tprole-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9999) Obszar nieznany
|
Nazwa przedmiotu: | Do wyboru: Terapia produktami leczniczymi i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Badanie fizykalne, Farmakologia |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 15 godzin udział w ćwiczeniach: zaliczenie praktyczne: 1 godzina przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin. 2.Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin udział w ćwiczeniach: 0 godzin bieżące przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie ćwiczeń: 10 + 1 = 11 godzin przygotowanie do zaliczenia teoretycznego + zaliczenie: 20 + 1 = 26 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 61 godzin, co odpowiada punktom 2 pkt ECTS 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie ćwiczeń: 10 + 1 = 11 godzin (0,5pkt ECTS) przygotowanie do zaliczenia teoretycznego + zaliczenie: 20 + 2 = 21 godzin (1 pkt ECTS) 4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w wykładach: 15 godzin bieżące przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie ćwiczeń: 10 + 1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 41 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student wymienia środki spożywcze specjalnego przeznaczenia. C.W51 W2: Student wymienia rodzaje ulg przewidzianych dla zakupu środków spożywczych specjalnego przeznaczenia. B.W22 W3: Student zna zasady ordynowania środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wystawiania na nie recept. B.W24 W4: Student opisuje główne mechanizmy działania środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz ich przemian w zależności od wieku, funkcji wątroby i nerek. A.W22; A.W23; B.W25. W5: Student charakteryzuje działania niepożądane środków spożywczych specjalnego przeznaczenia. A.W22; A.W23; B.W26. W6: Student identyfikuje wystąpienie potencjalnego efektu ubocznego w oparciu o wywiad, badanie fizykalne i badania diagnostyczne po przyjęciu danego środka. B.W26, D.W52 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student prawidłowo proponuje zastosowanie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia w zależności od problemu klinicznego i stanu pacjenta. B.U23, B.U25, C.U69 U2: Student potrafi samodzielnie wystawić receptę na określone leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne ordynowane samodzielnie i zalecone przez lekarza. B.U23, B.U25, A.U19, A.U20, C.U69, D.U35. U3: Student potrafi przeprowadzić edukację pacjenta w zakresie stosowania środków spożywczych specjalnego przeznaczenia. B.U26, C.U69 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student posiada świadomość odpowiedzialności za swoje decyzje w zakresie doboru środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. B.K1, B.K2, B.K3, B.K5 K2: Student rozumie własne ograniczenia w zakresie interpretacji wyników badania podmiotowego i przedmiotowego, na podstawie których wystawia recepty na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wie, kiedy poprosić o konsultację lekarską. B.K1, B.K5, B.K9, K3: kreuje relacje wzajemnego zaufania i poszanowania godności pacjenta. B.K2., B.K3, B.K4, B.K6, B.K9.. K4: przejawia postawę indywidualnego podejścia do pacjenta z poszanowaniem jego odrębności kulturowych oraz wybory sposobu terapii. B.K2, B.K3, B.K4, B.K6, B.K9. K5: wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym. B.K7. K6. postępuje zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich. B.K3, B.K4, B.K6, B.K9. K7: Student potrafi krytycznie ocenić informacje marketingowe na temat środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. B.K1, B.K2, B.K5, B.K6, B.K8, B.K9 K8: Student ma świadomość stałego dokształcania się, szczególnie w zakresie dostępności nowych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. B.K2, B.K8 |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), pogadanka, Stosowane metody dydaktyczne poszukujące: studium przypadków, ćwiczeniowa, giełda pomysłów, Stosowane metody eksponujące – pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu uzupełnienie efektów kształcenia związanych z ordynowaniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia. Jest dedykowany dla studentów, którzy nie odbyli kursu specjalistycznego lub nie realizowali efektów kształcenia na studiach I-go stopnia. W trakcie zajęć student zostanie zapoznany z podstawowymi zagadnieniami związanymi ze stosowaniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, ordynowanymi z preskrypcji pielęgniarki i lekarza. Studenci poznają podstawowe regulacje prawne związane z ordynowaniem określonych produktów leczniczych. W trakcie realizacji przedmiotu zostaną scharakteryzowane podstawowe grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, których wypisywanie przez pielęgniarkę będzie regulowane odpowiednimi przepisami. Przedstawione zostaną wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania danego produktu, mechanizm jego działania oraz potencjalne efekty uboczne związane z jego stosowaniem. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu uzupełnienie efektów kształcenia związanych z ordynowaniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia. Jest dedykowany dla studentów, którzy nie odbyli kursu specjalistycznego lub nie realizowali efektów kształcenia na studiach I-go stopnia. W trakcie zajęć student zostanie zapoznany z podstawowymi zagadnieniami związanymi ze stosowaniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, ordynowanymi z preskrypcji pielęgniarki i lekarza. Studenci poznają podstawowe regulacje prawne związane z ordynowaniem określonych produktów leczniczych. W trakcie realizacji przedmiotu zostaną scharakteryzowane podstawowe grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, których wypisywanie przez pielęgniarkę będzie regulowane odpowiednimi przepisami. Przedstawione zostaną wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania danego produktu, mechanizm jego działania oraz potencjalne efekty uboczne związane z jego stosowaniem. W trakcie wykładów student zostanie zapoznany z podstawowymi zagadnieniami związanymi ze stosowaniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, ordynowanymi z preskrypcji pielęgniarki i lekarza. Studenci poznają podstawowe regulacje prawne związane z ordynowaniem określonych produktów leczniczych. W trakcie realizacji przedmiotu zostaną scharakteryzowane podstawowe grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, których wypisywanie przez pielęgniarkę będzie regulowane odpowiednimi przepisami. Przedstawione zostaną wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania danego produktu, mechanizm jego działania oraz potencjalne efekty uboczne związane z jego stosowaniem. Zakres poruszanych tematów: 1. grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać te środki: a. preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, oraz preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne; b. środki spożywcze uzupełniające, obejmujące produkty zbożowe przetworzone i inne środki spożywcze dla niemowląt i małych dzieci; c. środki spożywcze stosowane w dietach o ograniczonej zawartości energii, w celu redukcji masy ciała; d. dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego (diety standardowe, zmodyfikowane, niekompletne); e. środki spożywcze zaspokajające zapotrzebowanie organizmu przy intensywnym wysiłku fizycznym, zwłaszcza sportowców; f. środki spożywcze dla osób z zaburzeniami metabolizmu węglowodanów (cukrzyca); g. środki spożywcze niskosodowe, w tym sole dietetyczne o niskiej zawartości sodu lub bezsodowe; h. środki spożywcze bezglutenowe. 2. Recepty: budowa, rodzaje, prawidłowy zapis środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego 3. Prawne aspekty ordynowania środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, rodzaje refundacji i ulg. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Schmid B, Strub P, Studer A. Farmakologia dla zawodów pielęgniarskich; MedPharm Polska; Wrocław 2013, wyd.1 2. Bean Anita. Żywienie w sporcie. Zysk i Sp.ka. 2014 3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica, str. 60-71, 168-173, 243-247, 265-370, 44-456 |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas wykładów i ćwiczeń. Po zakończeniu zajęć w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie pisemne kolokwium zaliczeniowe. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich wykładach, ćwiczeniach i zajęciach praktycznych oraz spełnienie wszystkich warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Kolokwium zaliczeniowe obejmuje zakres materiału przedstawiony w sylabusie, prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanej literaturze. W przypadku nieobecności na zajęciach lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych). W przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną z danego terminu. Zaliczenie poprawkowe będzie realizowane w takiej samej formie i na takich samych zasadach jak w pierwszym terminie. Ocena efektów kształcenia: Sprawdzanie wiedzy na temat omawianego tematu – na bieżąco w formie ustnej – W1-W6, K1- K8. Dyskusja na zajęciach oraz analiza przedstawionych symulacji przypadków klinicznych – W1-W6, U1-3, K1- K8. Kolokwium zaliczeniowe: (praktyczne, pisemne): W1-W6, U1-3, K1- K8 |
Praktyki zawodowe: |
nie są przewidziane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.