Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana praktyka w intensywnej opiece medycznej: Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-Zabres-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana praktyka w intensywnej opiece medycznej: Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne
Jednostka: Katedra Medycyny Ratunkowej i Katastrof
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych oraz zaliczone zajęcia z Intensywnej Terapii.

Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład – 10 h

Ćwiczenia – 10 h

Praca własna studenta:

- przygotowanie do wykładów – 5 h,

- przygotowanie do ćwiczeń – 10 h


Łączny nakład pracy studenta - 35 godzin.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna najczęściej stosowane zabiegi resuscytacyjne – K_W3

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dobiera i stosuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne w stanach zagrożenia życia- K_U4

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych – K_K1

K2: Krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych – K_K2

K3: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu – K_K3

K4: Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką – K_K5

K5: Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej – K_K6

K6: Dba o wizerunek własnego zawodu – K_K7


Metody dydaktyczne:

Wykłady: wykład podający, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy

Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, pokaz, film edukacyjny, dyskusja


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przygotowanie studenta do wykonywania zaawansowanych zabiegów ratunkowych.

Pogłębienie wiedzy studentów z zakresu stanów zagrożenia życia oraz metod intensywnego nadzoru, diagnostyki, intensywnej terapii i opieki pielęgniarskiej.

Kształtowanie i doskonalenie umiejętności rozpoznawania ostrych stanów zagrożenia życia.

Doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych.

Kształtowanie umiejętności wynikających z udziału pielęgniarki w procesie diagnostyczno-leczniczym.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1.Resuscytacja krążeniowo-oddechowa wg. obowiązujących wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji.

2.Zaawansowane zabiegi reanimacyjne (ALS) u dzieci i dorosłych – przywrócenie i utrzymanie funkcji życiowych. Zadania zespołu reanimacyjnego.

3.Metody zabezpieczania drożności dróg oddechowych podczas RKO

4.Defibrylacja

5.Farmakoterapia w resuscytacji i intensywnej terapii.

6.Monitorowanie podczas zaawansowanych zabiegów resuscytacyjnych

7.Problemy etyczne w procesie leczenia i opieki nad chorym krytycznie.

8.Wsparcie psychologiczne, duchowe pacjenta i jego rodziny, granice oraz możliwości intensywnej terapii.

9.Podstawy prawne pobierania komórek, tkanek i narządów do przeszczepu.

Tematyka ćwiczeń:

1.Zaawansowane zabiegi reanimacyjne u dzieci i dorosłych.

2.Defibrylacja (AED).

3.Przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych i prowadzenia sztucznej wentylacji.

4.Komunikowanie się z umierającym pacjentem i jego rodziną

5.Komunikowanie się z rodziną pacjenta – dawcy narządów

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Wytyczne 2015 resuscytacji krążeniowo- oddechowej. Wydawnictwo PANDIT, Kraków 2015

2.Gucwa J.,Madej T.,Ostrowski M.: Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe, Medycyna Praktyczna, Kraków 201, wyd.3

3. Polska Rada Resuscytacji : Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna, Kraków 2010

4.Polska Rada Resuscytacyjna: Specjalistyczne zabiegi resuscytacyjne. Kraków 2010.

Literatura uzupełniając:

1. Krajewska-Kułak E., Rolka H., Jankowiak B. (red.): Standardy anestezjologicznej opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014

2.Wołowicka L., Dyk D. (red): Anestezjologia i intensywna opieka. Klinika i pielęgniarstwo. Wyd. Lekarskie PZWL 2014

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na zajęciach.

Regularne przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestniczenie w zajęciach. – K1, K2, K3,K5, K6, K7

Wywiązanie się z wykonania zadań wskazanych na ćwiczeniach przez prowadzącego. – W3, U4

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)