Zaawansowana praktyka w intensywnej opiece medycznej: Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Zabres-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka w intensywnej opiece medycznej: Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne |
Jednostka: | Katedra Medycyny Ratunkowej i Katastrof |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych oraz zaliczone zajęcia z Intensywnej Terapii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład – 10 h Ćwiczenia – 10 h Praca własna studenta: - przygotowanie do wykładów – 5 h, - przygotowanie do ćwiczeń – 10 h Łączny nakład pracy studenta - 35 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna najczęściej stosowane zabiegi resuscytacyjne – K_W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dobiera i stosuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne w stanach zagrożenia życia- K_U4 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych – K_K1 K2: Krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych – K_K2 K3: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu – K_K3 K4: Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką – K_K5 K5: Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej – K_K6 K6: Dba o wizerunek własnego zawodu – K_K7 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład podający, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, pokaz, film edukacyjny, dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studenta do wykonywania zaawansowanych zabiegów ratunkowych. Pogłębienie wiedzy studentów z zakresu stanów zagrożenia życia oraz metod intensywnego nadzoru, diagnostyki, intensywnej terapii i opieki pielęgniarskiej. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności rozpoznawania ostrych stanów zagrożenia życia. Doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Kształtowanie umiejętności wynikających z udziału pielęgniarki w procesie diagnostyczno-leczniczym. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Resuscytacja krążeniowo-oddechowa wg. obowiązujących wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji. 2.Zaawansowane zabiegi reanimacyjne (ALS) u dzieci i dorosłych – przywrócenie i utrzymanie funkcji życiowych. Zadania zespołu reanimacyjnego. 3.Metody zabezpieczania drożności dróg oddechowych podczas RKO 4.Defibrylacja 5.Farmakoterapia w resuscytacji i intensywnej terapii. 6.Monitorowanie podczas zaawansowanych zabiegów resuscytacyjnych 7.Problemy etyczne w procesie leczenia i opieki nad chorym krytycznie. 8.Wsparcie psychologiczne, duchowe pacjenta i jego rodziny, granice oraz możliwości intensywnej terapii. 9.Podstawy prawne pobierania komórek, tkanek i narządów do przeszczepu. Tematyka ćwiczeń: 1.Zaawansowane zabiegi reanimacyjne u dzieci i dorosłych. 2.Defibrylacja (AED). 3.Przyrządowe metody udrażniania dróg oddechowych i prowadzenia sztucznej wentylacji. 4.Komunikowanie się z umierającym pacjentem i jego rodziną 5.Komunikowanie się z rodziną pacjenta – dawcy narządów |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Wytyczne 2015 resuscytacji krążeniowo- oddechowej. Wydawnictwo PANDIT, Kraków 2015 2.Gucwa J.,Madej T.,Ostrowski M.: Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe, Medycyna Praktyczna, Kraków 201, wyd.3 3. Polska Rada Resuscytacji : Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna, Kraków 2010 4.Polska Rada Resuscytacyjna: Specjalistyczne zabiegi resuscytacyjne. Kraków 2010. Literatura uzupełniając: 1. Krajewska-Kułak E., Rolka H., Jankowiak B. (red.): Standardy anestezjologicznej opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014 2.Wołowicka L., Dyk D. (red): Anestezjologia i intensywna opieka. Klinika i pielęgniarstwo. Wyd. Lekarskie PZWL 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Regularne przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestniczenie w zajęciach. – K1, K2, K3,K5, K6, K7 Wywiązanie się z wykonania zadań wskazanych na ćwiczeniach przez prowadzącego. – W3, U4 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.